Loading...

#سؤال_655_ آیا #رقص زن برای شوهر جائز است؟



✅پاسخ :


1⃣عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ أَنْهَاكُمْ عَنِ الزَّفْن وَ الْمِزْمَارِ وَ عَنِ الْكُوبَاتِ وَ الْكَبَرَاتِ

📚الكافي ج۶ص۴۳۲

امام صادق علیه السلام فرمود : رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : شما را از #رقص و از نای و از طبلهای کوچک و طبلهای بزرگ #نهی می کنم!

✅در روایت فوق، به طور مطلق از رقص نهی شده است و استثنایی برای رقص زن برای شوهر نرسيده است، لذا این مورد هم مشمول نهی است و جوازي ندارد.

✅ از روایت زیر نیز بهره مند می شویم:

2⃣عَنْ سُلَیْمِ بْنِ بِلَالٍ الْمَدَنِیِّ عَنِ الرِّضَا عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام أَنَّ إِبْلِیسَ کَانَ یَأْتِی الْأَنْبِیَاءَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ علیه السلام إِلَی أَنْ بَعَثَ اللَّهُ الْمَسِیحَ علیه السلام یَتَحَدَّثُ عِنْدَهُمْ وَ یُسَائِلُهُمْ وَ لَمْ یَکُنْ بِأَحَدٍ مِنْهُمْ أَشَدَّ أُنْساً مِنْهُ بِیَحْیَی بْنِ زَکَرِیَّا علیه السلام فَقَالَ لَهُ یَحْیَی یَا بَا مُرَّةَ إِنَّ لِی إِلَیْکَ حَاجَةً فَقَالَ لَهُ أَنْتَ أَعْظَمُ قَدْراً مِنْ أَنْ أَرُدَّکَ بِمَسْأَلَةٍ فَسَلْنِی مَا شِئْتَ فَإِنِّی غَیْرُ مُخَالِفِکَ فِی أَمْرٍ تُرِیدُهُ فَقَالَ یَحْیَی یَا بَا مُرَّةَ أُحِبُّ أَنْ تَعْرِضَ عَلَیَّ مَصَائِدَکَ وَ فُخُوخَکَ الَّتِی تَصْطَادُ بِهَا بَنِی آدَمَ فَقَالَ لَهُ إِبْلِیسُ حُبّاً وَ کَرَامَةً وَ وَاعَدَهُ لِغَدٍ فَلَمَّا أَصْبَحَ یَحْیَی علیه السلام قَعَدَ فِی بَیْتِهِ یَنْتَظِرُ الْمَوْعِدَ وَ أَغْلَقَ عَلَیْهِ الْبَابَ إِغْلَاقاً فَمَا شَعَرَ حَتَّی سَاوَاهُ مِنْ خَوْخَةٍ کَانَتْ فِی بَیْتِهِ فَإِذَا وَجْهُهُ صُورَةُ وَجْهِ الْقِرْدِ وَ جَسَدُهُ عَلَی صُورَةِ الْخِنْزِیرِ وَ إِذَا عَیْنَاهُ مَشْقُوقَتَانِ طُولًا وَ إِذَا أَسْنَانُهُ وَ فَمُهُ مَشْقُوقٌ طُولًا عَظْماً وَاحِداً بِلَا ذَقَنٍ وَ لَا لِحْیَةٍ وَ لَهُ أَرْبَعَةُ أَیْدٍ یَدَانِ فِی صَدْرِهِ وَ یَدَانِ فِی مَنْکِبِهِ وَ إِذَا عَرَاقِیبُهُ قَوَادِمُهُ وَ أَصَابِعُهُ خَلْفَهُ وَ عَلَیْهِ قَبَاءٌ وَ قَدْ شَدَّ وَسَطَهُ بِمِنْطَقَةٍ فِیهَا خُیُوطٌ مُعَلَّقَةٌ مِنْ بَیْنَ أَحْمَرَ وَ أَصْفَرَ وَ أَخْضَرَ وَ جَمِیعِ الْأَلْوَانِ وَ إِذَا بِیَدِهِ جَرَسٌ عَظِیمٌ وَ عَلَی رَأْسِهِ بَیْضَةٌ وَ إِذَا فِی الْبَیْضَةِ حَدِیدَةٌ مُعَلَّقَةٌ شَبِیهَةٌ بِالْکُلَّابِ فَلَمَّا تَأَمَّلَهُ یَحْیَی علیه السلام قَالَ لَهُ مَا هَذِهِ الْمِنْطَقَةُ الَّتِی فِی وَسَطِکَ فَقَالَ هَذِهِ الْمَجُوسِیَّةُ أَنَا الَّذِی سَنَنْتُهَا وَ زَیَّنْتُهَا لَهُمْ فَقَالَ لَهُ فَمَا هَذِهِ الْخُیُوطُ الْأَلْوَانُ قَالَ لَهُ هَذِهِ جَمِیعُ أَصْبَاغِ النِّسَاءِ لَا تَزَالُ الْمَرْأَةُ تَصْبَغُ الصِّبْغَ حَتَّی تَقَعَ مَعَ لَوْنِهَا فَأَفْتَتِنَ النَّاسَ بِهَا فَقَالَ لَهُ فَمَا هَذَا الْجَرَسُ الَّذِی بِیَدِکَ قَالَ هَذَا مَجْمَعُ کُلِّ لَذَّةٍ مِنْ طُنْبُورٍ وَ بَرْبَطٍ وَ مِعْزَفَةٍ وَ طَبْلٍ وَ نَایٍ وَ صُرْنَایٍ وَ إِنَّ الْقَوْمَ لَیَجْلِسُونَ عَلَی شَرَابِهِمْ فَلَا یَسْتَلِذُّونَهُ فَأُحَرِّکُ الْجَرَسَ فِیمَا بَیْنَهُمْ فَإِذَا سَمِعُوهُ اسْتَخَفَّهُمُ الطَّرَبُ فَمِنْ بَیْنِ مَنْ یَرْقُصُ وَ مِنْ بَیْنِ مَنْ یُفَرْقِعُ أَصَابِعَهُ وَ مِنْ بَیْنِ مَنْ یَشُقُّ ثِیَابَهُ فَقَالَ لَهُ وَ أَیُّ الْأَشْیَاءِ أَقَرُّ لِعَیْنِکَ قَالَ النِّسَاءُ هُنَّ فُخُوخِی وَ مَصَائِدِی فَإِنِّی إِذَا اجْتَمَعَتْ عَلَیَّ دَعَوَاتُ الصَّالِحِینَ وَ لَعَنَاتُهُمْ صِرْتُ إِلَی النِّسَاءِ فَطَابَتْ نَفْسِی بِهِنَّ فَقَالَ لَهُ یَحْیَی علیه السلام فَمَا هَذِهِ الْبَیْضَةُ الَّتِی عَلَی رَأْسِکَ قَالَ بِهَا أَتَوَقَّی دَعْوَةَ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ فَمَا هَذِهِ الْحَدِیدَةُ الَّتِی أَرَی فِیهَا قَالَ بِهَذِهِ أُقَلِّبُ قُلُوبَ الصَّالِحِینَ قَالَ یَحْیَی علیه السلام فَهَلْ ظَفِرْتَ بِی سَاعَةً قَطُّ قَالَ لَا وَ لَکِنْ فِیکَ خَصْلَةٌ تُعْجِبُنِی قَالَ یَحْیَی فَمَا هِیَ قَالَ أَنْتَ رَجُلٌ أَکُولٌ فَإِذَا أَفْطَرْتَ أَکَلْتَ وَ بَشِمْتَ فَیَمْنَعُکَ ذَلِکَ مِنْ بَعْضِ صَلَاتِکَ وَ قِیَامِکَ بِاللَّیْلِ قَالَ یَحْیَی علیه السلام فَإِنِّی أُعْطِی اللَّهَ عَهْداً أني لا أَشْبَعَ مِنَ الطَّعَامِ حَتَّی أَلْقَاهُ قَالَ لَهُ إِبْلِیسُ وَ أَنَا أُعْطِی اللَّهَ عَهْداً أَنِّی لَا أَنْصَحُ مُسْلِماً حَتَّی أَلْقَاهُ ثُمَّ خَرَجَ فَمَا عَادَ إِلَیْهِ بَعْدَ ذَلِکَ

📚مجالس ابن الشیخ ص۲۱۶





✅ ترجمه روایت دوم قسمت قبل:



امام رضا علیه السلام از پدرانش نقل می‌کند که فرمودند : ابلیس نزد آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) و پیامبران پس از او تا عیسی (علی نبينا و آله و عليه السلام) می‌آمد و با آنان سخن می‌گفت و از آنان سؤال می‌پرسید، و با هیچ یک به اندازه ی یحیی پسر زکریا (علیهما السلام) انس و الفت نگرفته بود، روزی یحیی علیه السلام به او گفت: ای ابومرّه (که کنیه ی ابليس است)، مرا نزد تو حاجتی است، پس شیطان گفت: شما بزرگوارتر از آنی که درخواست تو را رد کنم، هر آنچه خواهی را مسألت دار که من با خواسته ی تو مخالفت نخواهم کرد، یحیی گفت: ای ابومرّه، دوست دارم دام‌ها و تله‌هایی که با آن‌ها بنی آدم را شکار می‌کنی بر من عرضه داری، شیطان به او گفت: با کمال میل و احترام، و او را به صبح وعده داد، بنابراین صبح گاهان یحیی علیه السلام در خانه نشست و منتظر ماند تا زمان وعده ابلیس فرارسد و درِ خانه را بر روی او بست، پس ورود شیطان را احساس نکرد تا اینکه از نورگیر خانه اش در برابر او حاضر شد، و صورتش شبیه صورت میمون و جسمش شبیه جسم خوک بود و چشم هایش به صورت طولی چاک خورده بود و دندان‌ها و دهانش به صورت طولی شکاف برداشته بود و تکّه استخوانی بودند بدون چانه و ریش، و چهار دست داشت: دو دست در سینه و دو دست دیگرش در شانه، و پاشنه پایش در جلو و انگشتانش در عقب قرار داشتند، و قبایی بر تن داشت که وسط آن را با کمربندی محکم بسته بود و نخ‌هایی قرمز و زرد و سبز و همه رنگها از آن آویزان شده بودند، و زنگ بزرگی در دست داشت و کلاه خود سفیدی بر سر داشت که در آن آهن آویزانی شبیه قلّاب وجود داشت.
وقتی یحیی علیه السلام با دقّت در او نگریست، گفت: این کمربندی که در میان توست چیست؟ پاسخ داد که این مجوسیّت است که من آن را برای آنان پایه گذاری کردم و زینت داده ام، سپس پرسید این نخ‌های رنگارنگ چه چیزی هستند؟ پاسخ داد: این نخ‌ها تمام رنگ‌های مختلف زنان است ، زنان پیوسته به رنگ‌های مختلفی در می‌آیند من نیز مردم را به وسیله ی آنان فریب می‌دهم، یحیی علیه السّلام پرسید: این زنگ که در دست داری چیست؟ پاسخ داد: این مکان جمع شدن همه ی لذّت هاست، از #طنبور و #بربط و #عود و #طبل و #نی و #سُرنا ! و مردم به نوشیدن شراب مشغول می‌شوند و از آن لذّت نمی برند پس زنگ را در میان آنان به صدا در می‌آورم و به محض شنیدن صدا، شادی و طرب، آنان را به #بی_بند_و_باری وا می دارد و در نتیجه عدّه ای شروع به #رقصیدن می‌کنند و عدّه ای دیگر انگشتانشان را به هم می زنند تا صدا دهد و برخی نیز از شدت طرب لباس هایشان را چاک می‌زنند!

سپس پرسید : کدام چیزها بیشتر چشم تو را روشن می کند ؟ شیطان پاسخ داد: زنان، آنان تله‌ها و دام‌های من هستند، و هرگاه نفرین و لعنت‌های صالحان بر من جمع می‌شود، به سراغ زنان می‌روم و دلم به آنها خوش می شود!
آن گاه یحیی علیه السلام به او گفت: و این کلاه خُود که بر سر نهاده ای چیست؟ شیطان گفت: به وسیله آن از نفرین مؤمنان در امان می‌مانم، یحیی علیه السلام پرسید: این قلاب آهنی که در آن می‌بینم چیست؟ پاسخ داد: با این قلّاب آهنی قلب صالحان را دگرگون می‌سازم. یحیی علیه السلام گفت: آیا تا کنون لحظه ای بر من پیروز گشته ای؟
پاسخ داد: خیر، ولی خصلتی در توست که از آن خوشم می آید و مورد پسند من است! یحیی گفت: چه خصلتی؟ شیطان گفت: تو مرد پر خوری هستی، به هنگام افطار سیر می‌خوری و سنگین و ملول می‌گردی و همین امر تو را از اقامه ی برخی نماز‌ها و شب زنده داری منع می‌کند، یحیی علیه السلام گفت: پس با اللَّه عهد و پیمان می‌بندم که تا وقتی که به لقاء او بروم، از هیچ غذایی سیر نخورم، و شیطان گفت: من نیز با اللَّه عهد می‌بندم تا وقتی به لقاء الهی برسم، هیچ مسلمانی را نصیحت نکنم! آن گاه خارج شد و دیگر سراغ یحیی علیه السلام باز نگشت!


📚 أمالی ابن الطوسيّ ص۲۱۶ و ۲۱۷


✅ آری، برای رقص، جز مذمت چیز دیگری در روایات نرسیده است و استثناء کردن رقص زن برای شوهر به دلیل روائی نیاز دارد و اهل دیانت از همه اقسام و موارد آن اجتناب می کنند تا به نهی مطلق رسول الله (صلی الله علیه و آله) در مورد رقص عمل نموده باشند.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹