Loading...

#سوال_513_ آیا می توان #لوازم_کار افراد (کم بضاعت) را تهیه نمود و به آنها #اجاره داد؟


✅پاسخ :به روایت زیر توجه فرمایید :


1⃣عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْمُرْتَضَى فِي رِسَالَةِ الْمُحْكَمِ وَ الْمُتَشَابِهِ نَقْلًا مِنْ تَفْسِيرِ النُّعْمَانِيِّ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيٍّ فِي بَيَانِ مَعَايِشِ الْخَلْقِ قَالَ: وَ أَمَّا وَجْهُ الْإِجَارَةِ فَقَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ [۱] فَأَخْبَرَنَا سُبْحَانَهُ أَنَّ الْإِجَارَةَ أَحَدُ مَعَايِشِ الْخَلْقِ إِذْ خَالَفَ بِحِكْمَتِهِ بَيْنَ هِمَمِهِمْ وَ إِرَادَتِهِمْ وَ سَائِرِ حَالاتِهِمْ وَ جَعَلَ ذَلِكَ قِوَاماً لِمَعَايِشِ الْخَلْقِ وَ هُوَ الرَّجُلُ يَسْتَأْجِرُ الرَّجُلَ فِي ضَيْعَتِهِ وَ أَعْمَالِهِ وَ أَحْكَامِهِ وَ تَصَرُّفَاتِهِ وَ أَمْلَاكِهِ وَ لَوْ كَانَ الرَّجُلُ مِنَّا يُضْطَرُّ إِلَى أَنْ يَكُونَ بَنَّاءً لِنَفْسِهِ أَوْ نَجَّاراً أَوْ صَانِعاً فِي شَيْ ءٍ مِنْ جَمِيعِ أَنْوَاعِ الصَّنَائِعِ لِنَفْسِهِ وَ يَتَوَلَّى جَمِيعَ مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ مِنْ إِصْلَاحِ الثِّيَابِ وَ مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ مِنَ الْمِلْكِ فَمَنْ دُونَهُ مَا اسْتَقَامَتْ أَحْوَالُ الْعَالَمِ بِذَلِكَ وَ لَا اتَّسَعُوا لَهُ وَ لَعَجَزُوا عَنْهُ وَ لَكِنَّهُ أَتْقَنَ تَدْبِيرَهُ لِمُخَالَفَتِهِ بَيْنَ هِمَمِهِمْ وَ كُلَّ مَا يَطْلُبُ مِمَّا تَنْصَرِفُ إِلَيْهِ هِمَّتُهُ مِمَّا يَقُومُ بِهِ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ وَ لِيَسْتَغْنِيَ بَعْضُهُمْ بِبَعْضٍ فِي أَبْوَابِ الْمَعَايِشِ الَّتِي بِهَا صَلَاحُ أَحْوَالِهِمْ.

📚المحكم و المتشابه ص۵۹

[۱ ]: -الزخرف ۴۳- آیه ۳۲

علي علیه السلام فرمود : اما وجه #اجاره در این آیه است: «نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ رَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِیّاً وَ رَحْمَةُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ» {ما [وسایل] معاشِ آنان را در زندگی دنیا میانشان تقسیم کرده ایم، و برخی از آنان را از [نظر] درجات، بالاتر از بعضی [دیگر] قرار داده ایم تا بعضی از آنها بعضی [دیگر] را در خدمت گیرند، و رحمت پروردگار تو از آنچه آنان می‌اندوزند بهتر است. } که خداوند متعال در این آیه اشاره می‌کند که #اجاره یکی از اسباب معیشت مردمان است. چرا که خداوند متعال به حکمت خودش، اراده‌ها و همت‌های مردمان و سایر حالاتشان را مختلف قرار داده است تا باعث قوام زندگی آنها شود. و آن به این صورت است که شخص، دیگری را در مورد ملک و باغ و کارها و تصرفات و املاک خود به #اجاره می گیرد و اگر هر کدام از ما از پادشاه گرفته تا دیگران،ناچار بود که برای خودش بنّاء و نجّار و سازنده همه صنعتها باشد و خودش عهده دار مایحتاج خود گردد، احوال دنیا مستقیم و درست نمی شد و گنجایش آن را نداشت و از آن عاجز می شدند. اما خداوند با تدبیر خود همت های آنها را مخالف قرار داد و لذا هر کسی به سوی آنچه همتش بر آن منصرف می‌شود حرکت می‌کند که در نتیجه آن، گروهی کارهای گروه دیگر را به عهده می‌گیرند و در ابواب معايشی که صلاح حال آنها می باشد، برخی از آنها به وسیله برخی دیگر بی نیاز می گردند.

✅در روایات متعددی که یک مورد آن ذکر شد، یکی از اسباب رزق حلال، #اجاره می باشد که بر حسب آن مردم، خود یا املاک و منازل و مرکب ها یا اثاث خود را به صورت اجاره در اختیار دیگران قرار می دهند.

✅همچنین در روایت 📚وسائل الشیعه ج ۱۳ ص ۲۴۲ امام صادق علیه السلام یکی از وجوه معايش عباد را اجاره دادن نفس (یعنی کارگری) و اجاره دادن خانه یا زمین یا هر آنچه که شخص مالک آن است و از آن انتفاع و بهره برده می شود بیان نمودند.

✅در مورد سؤال ما، شخص با خریدن اثاث و لوازم یک کار، مالک آنها می شود و این لوازم و اثاث دارای فایده می باشد و می توان از آنها سود و نفع کسب نمود و مالک این اشیاء در مورد فروش و هبه و تصرف در آنها شرعا اختیار دارد و از جمله می تواند آنها را به شخص دیگری #اجاره دهد و جواز اجاره دادن آن منوط به فقیر یا غنی بودن اجاره کننده نیست و با توجه به اصول شرعی ذکر شده منعی برای اجاره دادن لوازم کار خریداری شده به شخص دیگر وجود ندارد.


اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹