Loading...

#سوال_417_ آیا بازی کردن با #ورق (#پاسور) بدون قصد برد و باخت و صرفا برای سرگرمی، جائز است؟


✅پاسخ:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ * إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ»
ای کسانی که ایمان آورده اید شراب و قمار و انصاب و تیرهای قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند پس از آنها دوری گزینید باشد که رستگار شوید * همانا شیطان می‌خواهد با شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد پس آیا شما دست برمی دارید
📖مائده / ۹۰ و ۹۱

✅به روایات زیر توجه فرمایید:

1⃣عَنْ أَبِي الْحَسَنِ قَالَ: النَّرْدُ و الشِّطْرَنْجُ وَ الْأَرْبَعَةَ عَشَرَ بِمَنْزِلَةٍ وَاحِدَةٍ وَ كُلُّ مَا قُومِرَ عَلَيْهِ فَهُوَ مَيْسِرٌ
📚الكافي ج۶ ص۴۳۵

امام ابوالحسن علیه السلام فرمود : #نرد و #شطرنج و #اربعه_عشر به یک منزلت است و هر چه با آن #قمار شود، مَيْسِر است.

✅اربعه عشر، نوعی بازی بوده که نحوه آن در برخی کتب لغت آمده است.

2⃣عَنِ الْفُضَيْلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنْ هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي يَلْعَبُ بِهَا النَّاسُ النَّرْدِ وَ الشِّطْرَنْجِ حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَى السُّدَّرِ فَقَالَ إِذَا مَيَّزَ اللَّهُ الْحَقَّ مِنَ الْبَاطِل مَعَ أَيِّهِمَا يَكُونُ قُلْتُ مَعَ الْبَاطِلِ قَالَ فَمَا لَكَ وَ لِلْبَاطِل
📚 الكافي ج۶ص۴۳۶

فضيل گوید:از امام باقر علیه السلام در مورد این چیزهایی که مردم با آن بازی می کنند، مثل #نرد و #شطرنج، سؤال کردم تا اینکه به سُدَّر رسیدم؛ امام فرمودند : هنگامی که خداوند حق را از باطل جدا کند، (این بازی ها) با کدامیک خواهند بود؟ گفتم :با باطل! امام فرمودند :پس تو را چه کار با باطل؟!

✅سُدَّر، یک بازی است که با آن قمار می شود.

3⃣مُحَمَّد بْن عِيسَى قَالَ: كَتَبَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ عَنْبَسَةَ يَعْنِي إِلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ إِنْ رَأَى سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ أَنْ يُخْبِرَنِي عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ [۱] الْآيَةَ فَمَا الْمَيْسِرُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَكَتَبَ كُلُّ مَا قُومِرَ بِهِ فَهُوَ الْمَيْسِرُ وَ كُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ
📚تفسير العيّاشيّ ج۱ص۱۰۵
[۱]📖البقرة آیه۲۱۹

ابراهیم بن عنبسه به امام جواد علیه السلام نامه نوشت :اگر سید و مولای من صلاح می بیند به من خبر دهید در مورد گفتار الله عزوجل که می فرماید : «از تو در مورد خمر و مَیسر سؤال می کنند...»، مَيْسِر چیست، فدایت شوم؟ امام در جواب نوشتند : هر چیزی که با آن #قمار می شود، مَيْسِر است و هر مست کننده ای حرام است.

✅قِمار به بازی همراه با گرو و به شرط بندی گفته می شود و آلات قِمار، آلاتی است که به وسیله آنها قمار می شود.

4⃣زُرَارَة عن أَبِي عَبْد اللَّه أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الشِّطْرَنْج و عَنْ لُعْبَةِ شَبِيبٍ الَّتِي يُقَالُ لَهَا لُعْبَةُ الْأَمِير و عَنْ لُعْبَةِ الثَّلَاثِ فَقَالَ أَ رَأَيْتَكَ إِذَا مَيَّزَ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْبَاطِلَ مَعَ أَيِّهِمَا تَكُونُ قَالَ مَعَ الْبَاطِلِ قَالَ فَلَا خَيْرَ فِيهِ
📚الكافي ج۶ص ۴۳۶

زراره گوید:از امام صادق علیه السلام در مورد شطرنج و بازی شبيب که به آن بازی امیر گفته می شود و بازی ثلاث، سؤال شد؛ امام فرمودند : به من خبر بده هنگامیکه که خداوند حق و باطل را از هم جدا کند، با کدامیک خواهند بود؟ آن شخص گفت :با باطل، امام فرمودند : پس خیری در آن نیست.

✅همانطور که از روایات فوق روشن است، اهل بیت علیهم السلام با القاء اصول کلی به شیعیان خود، علاوه بر بازی‌ها و قِمارهایی که در آن زمان بین فاسقان رواج داشته است، حکم سائر بازی‌هایی که با آن قمار می شود را نیز بیان نموده اند.
بازی پلید ورق یا همان پاسور از ابتدای ایجاد تاکنون جزو قمار بوده است و با توجه به اصول کلی فوق، هیچ رخصتی ندارد هر چند قصد برد و باخت در میان نباشد و به نص قرآن، پلید و از عمل شیطان می باشد.

✅البته جدا از اینکه ورق جزو آلات قمار محسوب می شود، در احادیث فراوانی از لهو و بازی به طور کلی مذمت شده است (مگر چند مورد که استثناء شده است) و بازی ورق از این جهت نیز مشمول مذمت های زیادی می گردد:

5⃣الإمامُ عليٌّ عليه السلام : كُلَّما ألهى عن ذِكرِ اللّه ِ فهُو مِن المَيسِرِ
📚امالی شیخ طوسی681

علي علیه السلام فرمود:هر چیزی که انسان را از یاد خدا سرگرم کند، مَیْسِر است.

✅امام صادق عليه السلام در پاسخ به سؤال بُكير از شطرنج بازى، فرمود : مؤمن، از بازی مشغول است.
📚قرب الإسناد ص641

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹