Loading...

سؤال 360 _ #ترتیب_گرفتن_ناخن ها در روایات چگونه است؟


✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :

1⃣مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ رَفَعَهُ فِي قَصِّ الْأَظَافِيرِ تَبْدَأُ بِخِنْصِرِكَ الْأَيْسَرِ ثُمَّ تَخْتِمُ بِالْيَمِينِ
📚کافی ج6ص492

ترجمه :ابن ابی عمیر به صورت مرفوع روایت نموده است که (امام علیه السلام) در مورد چیدن ناخن ها فرمود :به انگشت کوچک (دست یا پای) چپ آغاز می کنی و به (انگشت کوچک) (دست یا پای) راست ختم می کنی.

2⃣مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ وَ رُوِيَ أَنَّهُ مَنْ يُقَلِّمُ أَظْفَارَهُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ- يَبْدَأُ بِخِنْصِرِهِ مِنَ الْيَدِ الْيُسْرَى وَ يَخْتِمُ بِخِنْصِرِهِ مِنَ الْيَدِ الْيُمْنَى
📚الفقيه ج1ص ۱۲۷

ترجمه :شیخ صدوق گوید :روایت شده است که همانا کسی که در روز #جمعه ناخن‌هایش را می گیرد، به انگشت کوچک از دست چپ آغاز می کند و به انگشت کوچک دست راست ختم می کند.

✅ترتيب گرفتن #ناخن در دو روایت فوق روشن است. اما به برخی از فضائل #گرفتن_ناخن در #روز_جمعه هم توجه شود :

3⃣عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ- أَخْرَجَ اللَّهُ مِنْ أَنَامِلِهِ الدَّاءَ وَ أَدْخَلَ فِيهِ الدَّوَاءَ.
📚ثواب الأعمال ص ۴۱ والخصال ص ۳۹۱

ترجمه :رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند :کسی که در #روز_جمعه #ناخن های خود را بگیرد، خداوند #درد را از انگشتان او خارج می کند و #دواء را در آن وارد می کند.

4⃣عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِيِّ عَنِ الصَّادِقِ قَالَ: تَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ وَ أَخْذُ الشَّارِبِ مِنَ الْجُمُعَةِ إِلَى الْجُمُعَةِ- أَمَانٌ مِنَ الْجُذَامِ.
#أمالي الصدوق ص ۲۵۰

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود: #ناخن_گرفتن و #شارب_گرفتن، از این #جمعه تا #جمعه دیگر، باعث امان از #جذام است.

5⃣ عَنِ السَّكَنِ الْخَرَّازِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ لِلَّهِ حَقٌّ عَلَى کُلِّ مُحْتَلِمٍ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ أَخْذُ شَارِبِهِ وَ أَظْفَارِهِ وَ مَسُّ شَيْ ءٍ مِنَ الطِّيبِ الْحَدِيثَ.
📚الكافي ج ۶ ص۵۱۱

ترجمه :سکن خرّاز گوید :شنیدم امام صادق علیه السلام می فرمود : برای خدا بر گردن هر شخص محتلم (یعنی کسی که به سن تکلیف رسیده است)، در هر جمعه حقي هست و (آن) گرفتن #شارب و #ناخن هایش و مالیدن چیزی از بوی خوش است.

6⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَنْ أَخَذَ مِنْ شَارِبِهِ وَ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ- ثُمَّ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ- كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ وَ كُلِّ قُلَامَةٍ عِتْقَ رَقَبَةٍ وَ لَمْ يَمْرَضْ مَرَضاً يُصِيبُهُ إِلَّا مَرَضَ الْمَوْتِ
📚کافی ج4ص317

ترجمه :محمد بن علاء گوید :شنیدم امام صادق علیه السلام می فرمود :کسی که در روز جمعه شارب خود را بگیرد و ناخنش را کوتاه نماید و بگوید:

بِسْمِ اللَّهِ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

خداوند به ازای هر ریزه مو و هر ریزه ناخن، یک بنده آزاد کردن برایش می نویسد و هیچ مرضی که به او برسد نمی گیرد مگر بیماری مرگ (یعنی آن بیماری که شخص با آن عمرش تمام می شود و با آن از دنیا می رود)

7⃣عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: تَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ- يُؤْمِنُ مِنَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ الْعَمَى وَ إِنْ لَمْ تَحْتَجْ فَحُكَّهَا حَكّاً قَالَ وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ وَ قَصَّ شَارِبَهُ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ- ثُمَّ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ- أُعْطِيَ بِكُلِّ قُلَامَةٍ وَ جُزَازَةٍ عِتْقَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ
📚ثواب الأعمال ص42

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود : #گرفتن_ناخن_در_روز_جمعه از #جذام و #پیسی و #کوری امان می کند و اگر نیاز به چیدن نداشت، مقداری آن را بساب و امام صادق علیه السلام فرمود :کسی که #شارب خود را بگیرد و ناخن خود را کوتاه کند و بگوید :

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

به ازای هر ریزه مو و هر ریزه ناخن، (ثواب) آزاد کردن یک برده از فرزندان اسماعیل به او عطا می شود.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹