سوال ١٩- با یک پیمانکار قرارداد ساخت و ساز یا غیر آن می بندم و حد حدود کار را در پیمان مشخص میکنیم و ضمنا برای تحویل کار مدت مشخصی قرار میدهیم سپس با پیمانکار شرط می کنم که به ازای هر روز دیر تحویل دادن پروژه مبلغ مشخصی #خسارت و #جریمه باید به من پرداخت کند و او هم می پذیرد. آیا این شرط جایز است و میتوانم از او خسارت بگیرم؟
و نیز در معامله #پیش_خرید برای تحویل دادن جنس خریداری شده زمان مشخص قرار میدهیم و به ازای هر روز دیر تحویل دادن جنس جریمه ای با هم شرط میکنیم. آیا این شرط و گرفتن این #جریمه جائز است؟
✅ پاسخ : در مورد صحیح بودن شروطی که مسلمین و مؤمنین در بین یکدیگر قرار می دهند اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم چند اصل کلی به شیعیان تعلیم داده اند که با این اصول پاسخ این دو سوال و سؤالات فراوان دیگر مشخص میشود که ذیلا به مؤمنون عرضه میشود. البته تطبیق دادن اصول با مورد سوال، علم و دقت و فهم کافی نیاز دارد که نباید از آن غفلت شود. اما اصول این مسائل :
✅ اصل اول : مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِیعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ مَنِ اشْتَرَطَ شَرْطاً مُخَالِفاً لِکِتَابِ اللَّهِ فَلَا یَجُوزُ لَهُ وَ لَا یَجُوزُ عَلَی الَّذِی اشْتُرِطَ عَلَیْهِ وَ الْمُسْلِمُونَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ مِمَّا وَافَقَ کِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
📚کافی جلد ۵ص١۶٩
عبد الله بن سنان گوید شنیدم امام صادق صلوات الله علیه می فرمود : کسی که شرطی بگذارد که با کتاب خداوند قرآن مخالف باشد آن شرط برای او و برای آنکه بر او شرط شده جایز نیست و مسلمانان در نزد شروط خود هستند (شروطشان جایز و قابل عمل است) در مواردی که با کتاب خدا موافق باشد.
✅ اصل دوم : عَنِ الصَّفَّارِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُوسَی الْخَشَّابِ عَنْ غِیَاثِ بْنِ کَلُّوبٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ أَنَّ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام کَانَ یَقُولُ مَنْ شَرَطَ لِامْرَأَتِهِ شَرْطاً فَلْیَفِ لَهَا بِهِ فَإِنَّ الْمُسْلِمِینَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ إِلَّا شَرْطاً حَرَّمَ حَلَالًا أَوْ أَحَلَّ حَرَاماً
📚تهذیب ج٧ص۴۶٧
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند : کسی که با همسر خود شرطی قرار می دهد باید برای همسرش به آن شرط وفا کند چرا که مسلمین در نزد شروط خود هستند(به شروط وفا می کنند) مگر شرطی که حرامی را حلال یا حلالی را حرام کند.
✅با توجه به دو معیار فوق، شرط پرداخت جریمه تأخیر انجام پروژه ساختمانی مخالفتی با قرآن ندارد و حرامی را نیز حلال نمی سازد لذا جایز است و اجرا میشود. إن شاءالله
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
https://t.me/porseshvapasokhe
✅ پاسخ : در مورد صحیح بودن شروطی که مسلمین و مؤمنین در بین یکدیگر قرار می دهند اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم چند اصل کلی به شیعیان تعلیم داده اند که با این اصول پاسخ این دو سوال و سؤالات فراوان دیگر مشخص میشود که ذیلا به مؤمنون عرضه میشود. البته تطبیق دادن اصول با مورد سوال، علم و دقت و فهم کافی نیاز دارد که نباید از آن غفلت شود. اما اصول این مسائل :
✅ اصل اول : مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِیعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ مَنِ اشْتَرَطَ شَرْطاً مُخَالِفاً لِکِتَابِ اللَّهِ فَلَا یَجُوزُ لَهُ وَ لَا یَجُوزُ عَلَی الَّذِی اشْتُرِطَ عَلَیْهِ وَ الْمُسْلِمُونَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ مِمَّا وَافَقَ کِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
📚کافی جلد ۵ص١۶٩
عبد الله بن سنان گوید شنیدم امام صادق صلوات الله علیه می فرمود : کسی که شرطی بگذارد که با کتاب خداوند قرآن مخالف باشد آن شرط برای او و برای آنکه بر او شرط شده جایز نیست و مسلمانان در نزد شروط خود هستند (شروطشان جایز و قابل عمل است) در مواردی که با کتاب خدا موافق باشد.
✅ اصل دوم : عَنِ الصَّفَّارِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُوسَی الْخَشَّابِ عَنْ غِیَاثِ بْنِ کَلُّوبٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ أَنَّ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام کَانَ یَقُولُ مَنْ شَرَطَ لِامْرَأَتِهِ شَرْطاً فَلْیَفِ لَهَا بِهِ فَإِنَّ الْمُسْلِمِینَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ إِلَّا شَرْطاً حَرَّمَ حَلَالًا أَوْ أَحَلَّ حَرَاماً
📚تهذیب ج٧ص۴۶٧
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند : کسی که با همسر خود شرطی قرار می دهد باید برای همسرش به آن شرط وفا کند چرا که مسلمین در نزد شروط خود هستند(به شروط وفا می کنند) مگر شرطی که حرامی را حلال یا حلالی را حرام کند.
✅با توجه به دو معیار فوق، شرط پرداخت جریمه تأخیر انجام پروژه ساختمانی مخالفتی با قرآن ندارد و حرامی را نیز حلال نمی سازد لذا جایز است و اجرا میشود. إن شاءالله
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)