Loading...

#سوال_1815_ برخی از واعظان و مردم توصیه می کنند که فرد به جای رفتن به حج دوم به بعد، صدقه بدهد! آیا این منطبق با روایات است؟




✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :



1⃣عن سعیدالسمان أنه قال لأبی عبدالله فی حدیث أیهما أفضل الحج أو الصدقة فقال ما أحسن الصدقة ثلاث مرات قال قلت: أجل فأیهما أفضل قال ما یمنع أحدکم من أن یحج و یتصدق قال قلت: ما یبلغ ماله ذلک و لا یتسع قال إذا أراد أن ینفق عشرة دراهم فی شیء من سبب الحج أنفق خمسة و تصدق بخمسة أو قصر فی شیء من نفقته فی الحج فیجعل ما یحبس فی الصدقة فإن له فی ذلک أجرا قال قلت: هذا لو فعلناه لاستقام قال ثم قال و أنی له مثل الحج فقالها ثلاث مرات...

📚الکافی ج۴ص۲۵۷

سعيد گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : کدامیک افضل است : حج يا صدقه؟ امام سه بار فرمود : چقدر صدقه نیکوست! گفتم : بله! ولی کدام افضل است؟ فرمود : چه چیز مانع شماست که یکی از شما هم حج به جا آورد و هم صدقه بدهد؟! گفتم : مال او به این حد نمی رسد و وسعت ندارد! امام فرمود : هنگامی که خواست در چیزی از امور حج ده درهم خرج کند، پنج درهم خرج کند و پنج درهم دیگر را صدقه دهد یا در چیزی از نفقه حج کم بگذارد و آنچه حبس نموده است را در صدقه قرار دهد که همانا برای او در آن پاداش خواهد بود! گفتم : اگر این را انجام دهیم جور در می آید! سپس امام سه بار فرمود : کجا برای او مانند حج خواهد بود؟!


2⃣عن إبراهیم بن میمون قال: قلت لأبی عبدالله إنی أحج سنة و شریکی سنة قال ما یمنعک من الحج یا إبراهیم قلت لا أتفرغ لذلک جعلت فداک أتصدق بخمسمائة مکان ذلک قال الحج أفضل قلت ألف قال الحج أفضل قلت ألف و خمسمائة قال الحج أفضل قلت ألفین قال فی ألفیک طواف البیت قلت لا قال أ فی ألفیک سعی بین الصفا و المروة قلت لا قال أ فی ألفیک وقوف بعرفة قلت لا قال أ فی ألفیک رمی الجمار قلت لا قال أ فی ألفیک المناسک قلت لا قال الحج أفضل.

📚الکافی ج۴ص۲۵۹

ابراهيم گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : یک سال من حج می روم و یکسال شریکم. امام فرمود : ای ابراهیم! چه چیز مانع تو از حج است؟! گفتم : فدایت شوم! برای آن فراغت پیدا نمی کنم! آیا به جای آن 500 درهم صدقه بدهم؟ فرمود : حج افضل است! گفتم :هزار درهم چطور؟ فرمود : حج افضل است! گفتم : 1500 چطور؟ فرمود : حج افضل است! گفتم : 2000 درهم چطور؟ فرمود : آیا در این 2000 درهم صدقه، طواف بیت هم هست؟! گفتم :خیر! فرمود : آیا در این 2000 درهم صدقه سعی بین صفا و مروه هست؟! گفتم :خیر! فرمود : آیا در این 2000 درهم تو، وقوف در عرفات هست؟! گفتم : خیر! فرمود : آیا در این 2000 درهم تو، رمی جمار هم هست؟! گفتم : خیر! فرمود : آیا در این 2000 درهم تو مناسک هست؟! گفتم : خیر! فرمود : حج افضل است!



3⃣عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: قَالَ أَبُوعَبْداللَّه حَجَّةٌ خَیْرٌ مِنْ بَیْتٍ مَمْلُوءٍ ذَهَباً یُتَصَدَّقُ بِهِ حَتَّی یَفْنَی.

📚الکافی ج۴ص۲۶۰

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : یک حج بهتر از یک اتاق پُر از طلاست که از آن صدقه داده شود تا تمام گردد!



4⃣عن عبدالله بن عبدالرحمن الأصم عن جده قال: قلت لأبی جعفر أیما أفضل الحج أو الصدقة فقال هذه مسألة فیها مسألتان قال کم المال یکون ما یحمل صاحبه إلی الحج قال قلت: لا قال إذا کان مالا یحمل إلی الحج فالصدقة لا تعدل الحج الحج أفضل و إن کانت لا تکون إلا القلیل فالصدقة...

📚کامل الزیارات ص۳۳۵

راوی گوید : به ابوجعفر صلوات اللَّه علیه گفتم : کدام أفضل است :حج يا صدقه؟ فرمود : این یک مسأله است که دو مسأله در آن است! فرمود : مال چقدر است؟ قدری هست که صاحب خود را به حج برساند؟ گفتم : خیر! فرمود : در صورتی که مالی باشد که به حج می رسد، پس صدقه با حج برابری نمی کند و حج افضل است و اگر جز اندکی نمی باشد، پس صدقه!


5⃣عن عبدالرحمن بن أبی عبدالله قال: قُلْتُ لِأَبِی عَبْداللَّه إِنَّ نَاساً مِنْ هَؤُلَاءِ الْقُصَّاصِ یَقُولُونَ إِذَا حَجَّ الرَّجُلُ حَجَّةً ثُمَّ تَصَدَّقَ وَ وَصَلَ کَانَ خَیْراً لَهُ فَقَالَ کَذَبُوا لَوْ فَعَلَ هَذَا النَّاسُ لَعُطِّلَ هَذَا الْبَیْتُ- إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ هَذَا الْبَیْتَ قِیَاماً لِلنَّاس

📚علل الشرائع ص۴۵۲

عبدالرحمان گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : گروهی از این قصه پردازان می گویند : هنگامی که فرد یک حج به جا آورد، سپس صدقه دهد و صله کند برایش بهتر است! امام فرمود : دروغ گفته اند! اگر مردم این کار را انجام دهند، این خانه تعطیل می شود، همانا اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ این خانه را مایه پابرجایی مردم قرار داده است!


✅ با توجه به روایات فوق و غیره، بطلان سخن منع کنندگان از حج نافله روشن است.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ و الْعَافِیَةَ و النَّصْر


https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹