#سوال_1737_ حکم انجام و ترک کارها و انتخاب زمان انجام کارها بر حسب علم نجوم چیست؟
✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ عَبْدالْمَلِکِ بْنِ أَعْیَنَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْداللَّه إِنِّی قَدِ ابْتُلِیتُ بِهَذَا الْعِلْمِ فَأُرِیدُ الْحَاجَةَ فَإِذَا نَظَرْتُ إِلَی الطَّالِعِ وَ رَأَیْتُ الطَّالِعَ الشَّرَّ جَلَسْتُ وَ لَمْ أَذْهَبْ فِیهَا وَ إِذَا رَأَیْتُ طَالِعَ الْخَیْرِ ذَهَبْتُ فِی الْحَاجَةِ فَقَالَ لِی تَقْضِی قُلْتُ نَعَمْ قَالَ أَحْرِقْ کُتُبَکَ
📚الفقیه ج۲ص۲۶۷
عبدالملک بن أعين گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : من به این علم (نجوم) مبتلا شده ام. پس قصد انجام کاری دارم و وقتی در طالع نظر می کنم و طالع شرّ می بینم می نشینم و به دنبال آن کار نمی روم و هنگامی که طالع خیر می بینم، به دنبال آن کار می روم! امام فرمود : این کار را انجام می دهی؟! گفتم : بله! فرمود : کتابهای خود را بسوزان!
2⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَیْسٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: کَانَ أَمِیرالْمُؤْمِنِینَ یَقُولُ لَا آخُذُ بِقَوْلِ عَرَّافٍ وَ لَا قَائِفٍ وَ لَا لِصٍّ....
📚الفقیه ج۳ص۵۰
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه می فرمود : من به گفته منجم و قیافه شناس و دزد نمی گیرم و عمل نمی کنم!
3⃣عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ زَیْدٍ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ عَنِ النَّبِیّ فِی حَدِیثِ الْمَنَاهِی قال: وَ نَهَی عَنْ إِتْیَانِ الْعَرَّافِ وَ قَالَ مَنْ أَتَاهُ وَ صَدَّقَهُ فَقَدْ بَرِئَ مِمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ
📚الفقیه ج۴ص۶
امام صادق صلوات اللَّه علیه از اجدادش روایت نموده است که رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در حدیث مناهی از رفتن به نزد منجم و ستارهشناس نهی کرد و فرمودند : کسی که نزد او برود و او را تصدیق کند، از آنچه اللَّه بر محمد صلی اللَّه علیه و آله نازل نموده است برئ است!
4⃣عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ فِی حَدِیثٍ أَنَّ زِنْدِیقاً قَالَ لَهُ مَا تَقُولُ فِی عِلْمِ النُّجُومِ قَالَ هُوَ عِلْمٌ قَلَّتْ مَنَافِعُهُ وَ کَثُرَتْ مَضَارُّهُ لَا یُدْفَعُ بِهِ الْمَقْدُورُ وَ لَا یُتَّقَی بِهِ الْمَحْذُورُ إِنْ خَبَّرَ الْمُنَجِّمُ بِالْبَلَاءِ لَمْ یُنْجِهِ التَّحَرُّزُ مِنَ الْقَضَاءِ وَ إِنْ خَبَّرَ هُوَ بِخَیْرٍ لَمْ یَسْتَطِعْ تَعْجِیلَهُ وَ إِنْ حَدَثَ بِهِ سُوءٌ لَمْ یُمْکِنْهُ صَرْفُهُ وَ الْمُنَجِّمُ یُضَادُّ اللَّهَ فِی عِلْمِهِ بِزَعْمِهِ أَنَّهُ یَرُدُّ قَضَاءَ اللَّهِ عَنْ خَلْقِهِ.
📚الاحتجاج ص١٩١
در حدیثی زندیقی به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفت : در مورد علم ستاره شناسی چه میفرمائید؟ امام فرمود : آن علمی است که منافعش کم و زیان هایش زیاد است، زیرا آنچه که تقدیر شده، با آن دفع نمی گردد و با آن، از آنچه حذر میشود، پرهیز نمی شود، اگر ستاره شناس به بلائی خبر دهد، پرهیز او را از قضا نجات نمی دهد و اگر به خیری خبر دهد، نمی تواند آن را پیش اندازد و اگر بدی در او حادث شود، برگرداندنش برایش ممکن نیست و ستاره شناس با اللَّه در علمش، مخالفت [مبارزه] میکند، به خاطر اینکه می پندارد قضای إلهی را از خلقش برمی گرداند!
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
5⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَوْفِ بْنِ الْأَحْمَرِ قَالَ: لَمَّا أَرَادَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ الْمَسِیرَ إِلَی أَهْلِ النَّهْرَوَانِ أَتَاهُ مُنَجِّمٌ فَقَالَ لَهُ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ لَا تَسِرْ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ سِرْ فِی ثَلَاثِ سَاعَاتٍ یَمْضِینَ مِنَ النَّهَارِ فَقَالَ لَهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّکَ إِنْ سِرْتَ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ أَصَابَکَ وَ أَصَابَ أَصْحَابَکَ أَذًی وَ ضُرٌّ شَدِیدٌ وَ إِنْ سِرْتَ فِی السَّاعَةِ الَّتِی أَمَرْتُکَ ظَفِرْتَ وَ ظَهَرْتَ وَ أَصَبْتَ کُلَّ مَا طَلَبْتَ فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ تَدْرِی مَا فِی بَطْنِ هَذِهِ الدَّابَّةِ أَ ذَکَرٌ أَمْ أُنْثَی قَالَ إِنْ حَسَبْتُ عَلِمْتُ فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ مَنْ صَدَّقَکَ عَلَی هَذَا الْقَوْلِ فَقَدْ کَذَّبَ بِالْقُرْآنِ إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَ یَعْلَمُ ما فِی الْأَرْحامِ وَ ما تَدْرِی نَفْسٌ ما ذا تَکْسِبُ غَداً وَ ما تَدْرِی نَفْسٌ بِأَیِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ مَا کَانَ مُحَمَّدٌ یَدَّعِی مَا ادَّعَیْتَ أَ تَزْعُمُ أَنَّکَ تَهْدِی إِلَی السَّاعَةِ الَّتِی مَنْ صَارَ فِیهَا صُرِفَ عَنْهُ السُّوءُ وَ السَّاعَةِ الَّتِی مَنْ سار فیها حاق به النصر مَنْ صَدَّقَکَ بِهَذَا اسْتَغْنَی بِقَوْلِکَ عَنِ الِاسْتِعَانَةِ بِاللَّهِ فِی ذَلِکَ الْوَجْهِ وَ أَحْوَجَ إِلَی الرَّغْبَةِ إِلَیْکَ فِی دَفْعِ الْمَکْرُوهِ عَنْهُ وَ یَنْبَغِی أَنْ یُولِیَکَ الْحَمْدَ دُونَ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ آمَنَ لَکَ بِهَذَا فَقَدِ اتَّخَذَکَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ضِدّاً وَ نِدّاً ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ لَا طَیْرَ إِلَّا طَیْرُکَ وَ لَا ضَیْرَ إِلَّا ضَیْرُکَ وَ لَا خَیْرَ إِلَّا خَیْرُکَ وَ لَا إِلَهَ غَیْرُکَ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَی الْمُنَجِّمِ وَ قَالَ بَلْ نُکَذِّبُکَ و نخالفک وَ نَسِیرُ فِی السَّاعَةِ الَّتِی نَهَیْتَ عَنْهَا.
📚 أمالی الصدوق ص٣٣٨
عوف بن احمر گوید : زمانی که امیرالمومنین علیه السلام قصد رفتن به نهروان نمودند، ستاره شناسی نزد ایشان آمد و به ایشان گفت : ای امیرالمومنین، در این ساعت حرکت نکن و در سه ساعت که از روز گذشت حرکت کن، پس امیرالمومنین علیه السلام به او فرمود : برای چه؟ گفت : برای اینکه اگر تو در این ساعت حرکت کنی، به خودت و اصحابت اذیت و ضرر شدید میرسد و اگر در ساعتی که من تو را بدان امر کردم حرکت کنی، ظفر و غلبه مییابی و به هر چه که طلب کنی میرسی! پس امیرالمومنین علیه السلام به او فرمود : آیا میدانی چیزی که در شکم این چهارپاست نر است یا ماده؟ گفت: اگر حساب کنم، میدانم! امیرالمومنین صلوات اللَّه علیه به او فرمود : هر کس این حرف تو را تصدیق کند، قرآن را تکذیب نموده است. (اللَّه (در سوره لقمان آیه ٣۴) فرموده است) : « قطعاً اللَّه است که علم [به] قیامت نزد اوست، و باران را فرو میفرستد، و آنچه را که در رحمهاست میداند و کسی نمی داند فردا چه به دست میآورد، و کسی نمی داند در کدامین سرزمین میمیرد، همانا اللَّه علیم و خبیر است»
حتی حضرت محمد صلی اللَّه علیه واله هم آنچه را که تو ادعا کردی ادعا نمی کرد، آیا میپنداری تو به سوی ساعتی که هرکس در آن برود، بدی از او برگردانده میشود و ساعتی که هر کسی در آن برود پیروزی به او می رسد، هدایتی میکنی؟ هر که این را باور کند، با حرفت، از کمک خواستن از اللَّهِ عزوجل در این باره بی نیاز شده و در دفع بدی از خود، به رغبت به سوی تو محتاج تر است و برای او سزاوار است که تو را به جای پروردگار عزوجل خود حمد کند، پس هرکس برای تو به این حرف ایمان آورد، تو را در برابر خدا همتا و مخالف گرفته، سپس حضرت فرمود :
اللَّهُمَّ لَا طَیْرَ إِلَّا طَیْرُکَ وَ لَا ضَیْرَ إِلَّا ضَیْرُکَ وَ لَا خَیْرَ إِلَّا خَیْرُکَ وَ لَا إِلَهَ غَیْرُکَ
سپس به آن منجم توجه کردند و فرمودند : بلکه تو را تکذیب می کنیم و با تو مخالفت میکنیم و در ساعتی که تو از آن نهی نموده ای، حرکت میکنیم!
📚أمالی صدوق ص ٣٣٨
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، انجام و ترک کارها و انتخاب زمان انجام امور مختلف بر حسب علم نجوم و گفته منجمین به شدت مورد نهی است و عمل کردن به گفتار حاصله از علم نجومِ مورد ادعا جائز نیست.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)