Loading...

#سوال_1687_ اگر ودیعه در نزد فردی باشد و به علتی از بین برود یا ضربه ببیند چه کسی ضامن است؟




✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قَالَ: صَاحِبُ الْوَدِیعَةِ وَ الْبِضَاعَةِ مُؤْتَمَنَانِ الْحَدِیثَ.

📚 الکافی ج۵ص۲۳۸

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : صاحب ودیعه و بضاعه مؤتمن و محل وثوق و مورد اعتماد واقع شده است!



2⃣عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه عَنْ وَدِیعَةِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ قَالَ فَقَالَ کُلُّ مَا کَانَ مِنْ وَدِیعَةٍ وَ لَمْ تَکُنْ مَضْمُونَةً لَا تَلْزَمُ.

📚 الکافی ج۵ص۲۳۹

زراره گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد ودیعه طلا و نقره سؤال کردم؛ امام فرمودند : هر ودیعه ای که مضمونه نباشد لازم نیست!



3⃣عَنْ أَبَانٍ [عَنْ مُحَمَّدٍ] عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الَّذِی یَسْتَبْضِعُ الْمَالَ فَیَهْلِکُ أَوْ یُسْرَقُ أَ عَلَی صَاحِبِهِ ضَمَانٌ فَقَالَ لَیْسَ عَلَیْهِ غُرْمٌ بَعْدَ أَنْ یَکُونَ الرَّجُلُ أَمِیناً.

📚 الکافی ج۵ص۲۳۸

محمد گوید از امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد کسی که بدون اینکه در سود شریک باشد، مالي را به کسی می دهد تا برایش چیزی بخرد و آن مال از بین می رود یا دزدیده می شود سؤال کردم آیا ضمان بر او هست؟ امام فرمودند : بعد از اینکه آن مرد امین باشد، غرامتی بر او نیست!



4⃣سُئِلَ الصَّادِقُ عَنِ الْمُودَعِ إِذَا کَانَ غَیْرَ ثِقَةٍ هَلْ یُقْبَلُ قَوْلُهُ قَالَ نَعَمْ وَ لَا یَمِینَ عَلَیْهِ.

📚 المقنع للصدوق ص386

از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد کسی که نزد او ودیعه گذاشته می شود، سؤال شد که در صورتی که غیر ثقه باشد آیا قول او قبول می شود؟ امام فرمودند : بله! و سوگند هم بر عهده او نیست!



5⃣عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ: لَیْسَ لَکَ أَنْ تَتَّهِمَ مَنِ ائْتَمَنْتَهُ وَ لَا تَأْتَمِنَ الْخَائِنَ وَ قَدْ جَرَّبْتَهُ.

📚 الکافی ج۵ص۲۹۸

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : برای تو نیست که کسی را که امین شمرده ای متهم کنی و فرد خائن را در حالیکه او را تجربه نموده ای امین قرار نده!



6⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ کَتَبَ رَجُلٌ إِلَی الْفَقِیهِ علیه السلام فِی رَجُلٍ دَفَعَ إِلَی رَجُلٍ وَدِیعَةً وَ أَمَرَهُ أَنْ یَضَعَهَا فِی مَنْزِلِهِ أَوْ لَمْ یَأْمُرْهُ فَوَضَعَهَا الرَّجُلُ فِی مَنْزِلِ جَارِهِ فَضَاعَتْ هَلْ یَجِبُ عَلَیْهِ إِذَا خَالَفَ أَمْرَهُ أَوْ أَخْرَجَهَا مِنْ مِلْکِهِ فَوَقَّعَ علیه السلام هُوَ ضَامِنٌ لَهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ.

📚 الفقیه ج3ص194

مردی به امام عسکری صلوات اللَّه علیه نامه نوشت و در مورد مردی که ودیعه ای را به فردی تحویل دهد و به او امر کند که آن را در منزلش بگذارد یا او را أمر نکند و او ودیعه را در خانه همسایه‌اش بگذارد و ودیعه تباه شود سوال کرد که آیا در صورتی که با أمر او مخالفت کند یا از ملک خودش خارج کند، (تاوان) آن بر او واجب است؟ امام صلوات اللَّه علیه نوشتند : او ضامن آن است. إن شاءاللَّه



✅ با توجه به روایات فوق و غیره، هر چند توصیه شده است که غير ثقه بر ودیعه امين شمرده نشود، ولی اگر ودیعه ای به کسی سپرده شود، امین شمرده شده است و مؤتمن است و نمی توان او را متهم نمود و در صورتی که ودیعه ضایع شد یا دزدیده شد ضامن نیست.


✅ البته‌ طبق روایت 6⃣ و غیره، اگر قبول کننده ودیعه بر خلاف امر صاحب ودیعه رفتار کند یا در نگهداری ودیعه کوتاهی کند و از ملک خودش خارج نماید، ضامن تباهی و خسارت آن است و غرامت آن را باید پرداخت نماید، هر چند صاحب ودیعه نتواند او را متهم نماید.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹