Loading...

#سؤال_1617_ آیا در هنگام #ضرورت می توان از زکات های فریضه و واجب به #سادات پرداخت نمود؟




✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣جعفر بن إبراهيم الهاشمي عن أَبِي عبداللَّه قال: قُلْتُ لَهُ أَ تَحِلُّ الصَّدَقَةُ لِبَنِي هَاشِمٍ فَقَالَ إِنَّمَا تِلْكَ الصَّدَقَةُ الْوَاجِبَةُ عَلَى النَّاسِ لَا تَحِلُّ لَنَا فَأَمَّا غَيْرُ ذَلِكَ فَلَيْسَ بِهِ بَأْسٌ

📚كافي ج۴ص۵۹

جعفر بن ابراهیم گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم : آیا صدقه برای بنی هاشم حلال است؟ امام فرمود : آن #صدقه_واجب است که برای ما حلال نیست، اما غیر آن اشکالی ندارد.



2⃣أَحمد بن مُحَمَّد عن بعض أَصْحَابِنَا رَفَعَ الْحَدِيثَ قال: فَالنِّصْفُ لَهُ خَاصَّةً وَ النِّصْفُ لِلْيَتَامَى وَ الْمَسَاكِينِ وَ أَبْنَاءِ السَّبِيلِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ الَّذِينَ لَا تَحِلُّ لَهُمُ الصَّدَقَةُ وَ لَا الزَّكَاةُ عَوَّضَهُمُ اللَّهُ مَكَانَ ذَلِكَ بِالْخُمُسِ

📚تهذيب ج۴ص۱۲۶

یکی از اصحاب حدیث را به امام رفع داده است که در مورد نحوه تقسیم خمس فرمود : پس نیمی از خمس، مال او (یعنی امام علیه السلام) است و نیم دیگر آن برای یتیمان و مساکین و در راه ماندگان از آل محمد صلی الله علیه و آله (یعنی سادات) که صدقه (واجب) و زکات برای آنها حلال نیست می باشد که اللَّه در عوض آن (یعنی زکات و صدقه واجب)، خمس را برای آنها قرار داده است!


3⃣ زيد الشَّحَّام عن أَبي عبداللَّه قال: سَأَلْتُهُ عَنِ الصَّدَقَةِ الَّتِي حُرِّمَتْ عَلَيْهِمْ فقال هِيَ الزَّكَاةُ الْمَفْرُوضَةُ و لَمْ تحَرَم عَلَيْنَا صَدَقَةُ بَعْضِنَا عَلَى بَعْض

📚تهذيب ج۴ص۵۹

زيد شحام گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد صدقه اي که بر آنها حرام شده است سؤال کردم؛ امام فرمود : آن #زکات_فریضه است و صدقه برخی از ما بر برخی دیگر حرام نیست!


4⃣ عن زُرَارَةَ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه فِی حَدِیثٍ قال: إِنَّهُ لَوْ کَانَ الْعَدْلُ مَا احْتَاجَ هَاشِمِیٌّ وَ لَا مُطَّلِبِیٌّ إِلَی صَدَقَةٍ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ لَهُمْ فِی کِتَابِهِ مَا کَانَ فِیهِ سَعَتُهُمْ ثُمَّ قَالَ إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا لَمْ یَجِدْ شَیْئاً حَلَّتْ لَهُ الْمَیْتَةُ وَ الصَّدَقَةُ وَ لَا تَحِلُّ لِأَحَدٍ مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ لَا یَجِدَ شَیْئاً وَ یَکُونَ مِمَّنْ یَحِلُّ لَهُ الْمَیْتَةُ

📚التهذیب ج۴ص۵۹

امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند : قطعاً اگر عدالت برقرار بود، هیچ فرد هاشمی و مُطَّلِبِی به صدقه محتاج نمی شد، همانا اللَّه در کتابش به اندازه کفایت آنها برایشان (از خمس) قرار داده است!
سپس امام فرمودند :همانا فرد هنگامی که چیزی پیدا نکند، میته و صدقه برای او حلال می شود و (زکات واجب) برای هیچ یک از سادات حلال نمی شود، مگر اینکه چیزی پیدا نکند و از کسانی باشد که میته بر او حلال است!


5⃣ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدالرَّحْمَنِ الْعَرْزَمِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: لَا تَحِلُّ الصَّدَقَةُ لِبَنِی هَاشِمٍ إِلَّا فِی وَجْهَیْنِ إِنْ کَانُوا عِطَاشاً فَأَصَابُوا مَاءً فَشَرِبُوا وَ صَدَقَةُ بَعْضِهِمْ عَلَی بَعْضٍ.

📚الخصال ص۶۲ح۸۸.

امام صادق صلوات اللَّه علیه از پدرش روایت نموده است که فرمودند : صدقه (واجب) برای بني هاشم (سادات) حلال نیست، مگر در دو صورت : اینکه تشنه باشند و به آبی (از صدقه) برسند و بنوشند و صدقه دادن برخی از آنها به برخی دیگر (صدقه سادات به سادات)



6⃣ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ (عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ) في حديث قَالَ: وَ لَيْسَ شَيْءٌ مِمَّا حَرَّمَ اَللَّهُ إِلاَّ وَ قَدْ أَحَلَّهُ لِمَنِ اُضْطُرَّ إِلَيْه

📚التهذیب ج۳ص۱۷۷

امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمود : چیزی از آنچه اللَّه حرام نموده است نمی باشد، مگر اینکه آن را برای کسی که به آن #مضطر و ناچار شود حلال نموده است!



✅ با توجه به روایات فوق و غیره، اللَّه در قرآن به اندازه کفایت سادات برایشان از خمس قرار داده است و پرداخت زکات فریضه و واجب به سادات و دریافت آن توسط سادات #حرام شده است، مگر اینکه پرداخت کننده زکات و صدقهٔ واجب از خود سادات باشد.

✅ اما از آن جهت که فعلا عدالت برقرار نیست و پرداخت حق فریضه سادات منع می شود و یا به غیر سادات داده می شود، نیاز و احتیاج سادات برطرف نمی شود و گاهی در حالت نیاز اضطراری و ضروری قرار می گیرند که طبق روایات فوق، اگر در شرایط اضطرار قرار گرفتند که چیزی پیدا نمی کنند، دادن زکات واجب به آنها و گرفتن آن صدقه واجب برای آنها روا و حلال می شود و لذا در حالت #اضطرار می توان از زکات واجب به آنها پرداخت نمود.


✅ برای رفع این سختی از سادات، زیاد بگوئید :

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹