#سوال_1595_ آیا ذکر گفتن با تسبیح چوبی مکروه است؟
✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣قَالَ الصَّادِقُ السُّجُودُ عَلَی طِینِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ یُنَوِّرُ إِلَی الْأَرَضِینَ السَّبْعَةِ وَ مَنْ کَانَتْ مَعَهُ سُبْحَةٌ مِنْ طِینِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ کُتِبَ مُسَبِّحاً وَ إِنْ لَمْ یُسَبِّحْ بِهَا
📚الفقیه ج۱ص۲۶۸
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : سجده کردن بر تربت امام حسین صلوات اللَّه علیه تا زمینهای هفتگانه نور می دهد و کسی که تسبیحی از خاک قبر امام حسین صلوات اللَّه علیه همراهش باشد، تسبیح گوینده نوشته می شود، هر چند با آن تسبیح نگوید!
2⃣فِی کِتَابِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ أَنَّ أَبَا عَبْداللَّه سُئِلَ عَنِ اسْتِعْمَالِ التُّرْبَتَیْنِ مِنْ طِینِ قَبْرِ حَمْزَةَ وَ الْحُسَیْنِ وَ التَّفَاضُلِ بَیْنَهُمَا فَقَالَ السُّبْحَةُ الَّتِی مِنْ طِینِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ تُسَبِّحُ بِیَدِ الرَّجُلِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یُسَبِّح
📚مکارم الأخلاق ص۲۸۱
از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد استعمال دو تربت قبر حمزه و قبر امام حسین صلوات اللَّه علیه و تفاضل بين آنها سؤال شد؛ امام فرمود : تسبیحی که از تربت امام حسین صلوات اللَّه علیه باشد، در دست فرد تسبیح می گوید هر چند او تسبیح نگوید!
3⃣عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَااَلسَّلاَمُ قَالَ: دَخَلْتُ إِلَيْهِ فَقَالَ لاَ تَسْتَغْنِي شِيعَتُنَا عَنْ أَرْبَعٍ خُمْرَةٍ يُصَلِّي عَلَيْهَا وَ خَاتَمٍ يَتَخَتَّمُ بِهِ وَ سِوَاكٍ يَسْتَاكُ بِهِ وَ سُبْحَةٍ مِنْ طِينِ قَبْرِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِيهَا ثَلاَثٌ وَ ثَلاَثُونَ حَبَّةً مَتَى قَلَبَهَا ذَاكِراً لِلَّهِ كُتِبَ لَهُ بِكُلِّ حَبَّةٍ أَرْبَعُونَ حَسَنَةً وَ إِذَا قَلَبَهَا سَاهِياً يَعْبَثُ بِهَا كُتِبَ لَهُ عِشْرُونَ حَسَنَةً
📚تهذیب ج۶ص۷۵
یکی از اصحاب گوید : بر امام کاظم صلوات اللَّه علیه وارد شدم. پس امام فرمود : شیعیان ما از چهار چیز بی نیاز نیستند : سجاده ای که بر آن نماز بخواند و انگشتری که در دست کند و مسواکی که با آن مسواک بزند و تسبیحی از تربت امام حسین صلوات اللَّه علیه که در آن ٣٣ دانه باشد که هر موقع آن را با ذکر إلهی بگرداند، با هر حبه ای چهل حسنه برایش نوشته می شود و در صورتی که آن را در حال غفلت و بدون هدف بگرداند، ٢٠ حسنه برایش نوشته می شود!
4⃣مُحَمَّدِ بْنِ عَبْداللَّه بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیِّ أَنَّهُ کَتَبَ إِلَی صاحِبِ الزَّمَانِ یَسْأَلُهُ هَلْ یَجُوزُ أَنْ یُسَبِّحَ الرَّجُلُ بِطِینِ الْقَبْرِ وَ هَلْ فِیهِ فَضْلٌ فَأَجَابَ یَجُوزُ أَنْ یُسَبِّحَ بِهِ فَمَا مِنْ شَیْءٍ مِنَ السُّبَحِ أَفْضَلَ مِنْهُ و مِنْ فَضْلِهِ أَنَّ الْمُسَبِّحَ یَنْسَی التَّسْبِیحَ وَ یُدِیرُ السُّبْحَةَ فَیُکْتَبُ لَهُ التَّسْبِیحُ...
📚الاحتجاج ص۴۸۹
حمیری به امام زمان صلوات اللَّه علیه نامه نوشت و از ایشان سؤال کرد که آیا جائز است که شخص با تربت قبر امام حسین صلوات اللَّه علیه تسبیح بگوید و آیا در آن فضیلتی هست؟ امام پاسخ دادند : جائز است که با آن تسبیح گفته شود، و هیچ چیزی از تسبیح ها با فضیلت تر از آن نیست و از فضیلت آن این است که تسبیح گوینده تسبیح را فراموش می کند و تسبیح را می چرخاند، پس تسبیح برایش نوشته می شود
5⃣عن الصادق جعفر بن محمد قال: إِنَّ فاطمةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ كانَ سُبْحَتُهَا مِنْ خَيْطِ صُوفٍ مُفَتَّلٍ مَعْقُودٍ عَلَيْهِ عَدَدَ التَّكْبِيرات و كَانَتْ تُدِيرُهَا بِيَدِهَا تُكَبِّرُ و تُسَبِّحُ حَتَّى قُتِلَ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدالْمُطَّلِبِ فَاسْتَعْمَلَتْ تُرْبَتَهُ و عَمِلَتِ التَّسَابيحَ فَاسْتَعْمَلَهَا النَّاسُ فَلَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ عُدِلَ بِالْأَمْرِ إِلَيْهِ فَاسْتَعْمَلُوا تُرْبَتَهُ لِمَا فِيهِ مِنَ الْفَضْلِ و الْمَزِيَّة
📚المزار الكبير للمشهدي ص ۵۱۲
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : همانا تسبیح فاطمه دختر رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله از ریسمان پشمی تابیده بود که به تعداد تکبیرها(یعنی 34عدد) گره بر آن زده شده بود و حضرت آن را می چرخاند و تکبیر و تسبیح می گفت تا اینکه حمزه پسر عبدالمطلب کشته شد، پس از تربت او استفاده نمود و از آن تسبیح درست کرد و مردم هم آن را استعمال نمودند. پس وقتی امام حسین صلوات اللَّه علیه کشته شد أمر به ایشان عدول نمود و به خاطر فضیلت و مزیتی که دارد تربت ایشان به کار گرفته شد!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، هر چند کراهت و نهی خاصی برای تسبیح چوبی نرسیده است، ولی آنچه که برای تسبیح سنت و مورد توصیه اهل بیت علیهم السلام و دارای فضیلت بسیار و مزیت است، تسبیحی است که از تربت امام حسین صلوات اللَّه علیه باشد.
اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)