#سوال_1467_ آیا اذان و اقامه را می توان در حال نشسته گفت؟
✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَر قَالَ: تُؤَذِّنُ وَ أَنْتَ عَلَی غَیْرِ وُضُوءٍ فِی ثَوْبٍ وَاحِدٍ قَائِماً أَوْ قَاعِداً وَ أَیْنَمَا تَوَجَّهْتَ وَ لَکِنْ إِذَا أَقَمْتَ فَعَلَی وُضُوءٍ مُتَهَیِّئاً لِلصَّلَاةِ.
📚 الفقیه ج۱ص۲۸۲
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : بدون وضو در یک لباس واحد و در حال ایستاده و نشسته و به هر طرف که می رفتی اذان می گوئی، ولی هنگامی که اقامه می گوئی با وضوء و آماده برای نماز باشی!
2⃣عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ عَنِ الرِّضَا أَنَّهُ قَالَ: یُؤَذِّنُ الرَّجُلُ وَ هُوَ جَالِسٌ وَ یُؤَذِّنُ وَ هُوَ رَاکِبٌ.
📚 الفقیه ج۱ص۲۸۲
امام رضا صلوات اللَّه علیه فرمود : فرد در حال نشسته اذان می گوید و شخص در حالت سواره هم اذان می گوید!
3⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ یُؤَذِّنُ الرَّجُلُ وَ هُوَ قَاعِدٌ قَالَ نَعَمْ وَ لَا یُقِیمُ إِلَّا وَ هُوَ قَائِمٌ.
📚 التهذیب ج۲ص۵۶
محمد بن مسلم گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : آیا شخص در حال نشسته اذان بگويد؟ فرمود : بله، ولی اقامه را جز در حالت ایستاده نمی گوید!
4⃣عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ قَالَ : یُؤَذِّنُ الرَّجُلُ وَ هُوَ جَالِسٌ وَ لَا یُقِمْ إِلَّا وَ هُوَ قَائِمٌ وَ تُؤَذِّنُ وَ أَنْتَ رَاکِبٌ وَ لَا تُقِمْ إِلَّا وَ أَنْتَ عَلَی الْأَرْضِ
📚 الکافی ج3ص305
امام ابوالحسن صلوات اللَّه علیه فرمود : فرد در حال نشسته اذان می گوید ولی اقامه را جز در حالت ایستاده نگوید و اذان را در حالت سواره می گوئی ولی اقامه را جز در حالتی که بر روی زمین هستی نگو!
5⃣عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحَدِهِمَا قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ یُؤَذِّنُ وَ هُوَ یَمْشِی أَوْ عَلَی ظَهْرِ دَابَّتِهِ وَ عَلَی غَیْرِ طَهُورٍ فَقَالَ إِذَا کَانَ التَّشَهُّدُ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ فَلَا بَأْسَ.
📚 التهذیب ج۲ص۵۶
محمد گوید : از امام باقر یا صادق صلوات اللَّه علیهما در مورد فردی که در حال راه رفتن یا بر پشت مرکبش و بدون وضو اذان می گوید. امام فرمودند : در صورتی که تشهد (شهادتهای اذان) رو به قبله باشد اشکالی ندارد!
6⃣رَوَی أَبُو بَصِیرٍ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ لَا بَأْسَ أَنْ تُؤَذِّنَ رَاکِباً أَوْ مَاشِیاً أَوْ عَلَی غَیْرِ وُضُوءٍ وَ لَا تُقِمْ وَ أَنْتَ رَاکِبٌ وَ لَا جَالِسٌ إِلَّا مِنْ عُذْرٍ أَوْ تَکُونَ فِی أَرْضٍ مَلَصَّةٍ
📚 الفقیه ج۱ص۲۸۲
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : اشکالی ندارد که ایستاده یا در حال راه رفتن یا بدون وضو اذان بگویی و در حال سواره و نشسته اقامه نگو مگر از عذر یا اینکه در زمین سارق دار باشی!
7⃣عَنْ حُمْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَر عَنِ الْأَذَانِ جَالِساً قَالَ لَا یُؤَذِّنُ جَالِساً إِلَّا رَاکِبٌ أَوْ مَرِیضٌ.
📚 التهذیب ج۲ص۵۷
حمران گوید : از امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد اذانِ نشسته سوال کردم؛ امام فرمودند : اذان را نشسته نگوید مگر فرد سواره یا مریض!
8⃣عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ قَالَ: لَا یُقِیمُ أَحَدُکُمُ الصَّلَاةَ وَ هُوَ مَاشٍ وَ لَا رَاکِبٌ وَ لَا مُضْطَجِعٌ إِلَّا أَنْ یَکُونَ مَرِیضاً وَ لْیَتَمَکَّنْ فِی الْإِقَامَةِ کَمَا یَتَمَکَّنُ فِی الصَّلَاةِ فَإِنَّهُ إِذَا أَخَذَ فِی الْإِقَامَةِ فَهُوَ فِی صَلَاةٍ.
📚 الکافی ج۳ص۳۰۶
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هیچیک از شما در حال راه رفتن و سواره و به پهلو خوابیده اقامه نگوید، مگر اینکه مریض باشد و در حال اقامه همانگونه که در نماز در جای خود ثابت است قرار گیرد، زیرا وقتی آغاز به اقامه کرد، در نماز می باشد!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، اذان را می توان در حال سواره و در حال راه رفتن و در حالت نشسته و بدون وضو گفت، هر چند بهتر است که فرد غیر بیمار و غیر سواره، اذان را نشسته نگوید.
ولی اقامه باید در حالت ایستاده و مهیای نماز و با وضو گفته شود، مگر اینکه شخص بیمار و صاحب عذر باشد و نتواند ایستاده اقامه بگوید.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
ان شاء الله
هر شب ۱۰۰ بار
اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
نظرات (0)