#سوال_1453_ آیا #استمناء موجب افطار روزه و لزوم قضا و کفاره می شود یا افطار شدن روزه فقط مربوط به جماع است؟
✅پاسخ : استمناء طلب نمودن منی است با فعلی غیر از جماع، که می تواند روشهای مختلفی داشته باشد.
✅ ابتدا به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣ عَنْ عَبْداَلرَّحْمَنِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْداَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلرَّجُلِ يَعْبَثُ بِأَهْلِهِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ حَتَّى يُمْنِيَ قَالَ عَلَيْهِ مِنَ اَلْكَفَّارَةِ مِثْلُ مَا عَلَى اَلَّذِي يُجَامِعُ
📚الکافي ج ۴ ص ١٠٢
عبد الرحمان بن حجّاج گويد : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردى که در ماه رمضان با همسر خود ملاعبه و بازی مىكند تا اینکه منی از او خارج می شود سوال کردم؛
امام فرمودند : بر او کفاره ای است، مانند آنچه بر کسی است که جماع مى كند!
2⃣ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ لَزِقَ بِأَهْلِهِ فَأَنْزَلَ قَالَ: عَلَيْهِ إِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِيناً مُدٌّ لِكُلِّ مِسْكِين.
📚تهذيب الأحکام ج ۴ص۳۲۰
سماعه گوید : از امام (صادق) صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که (در ماه رمضان) به همسر خود بچسبد و منی از او خارج شود سؤال کردم؛ امام فرمودند : بايد به شصت مسكين غذا بدهد، به هر مسكينى یک مُد!
3⃣ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قال: سَأَلْتُ أَبَا عَبْداَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ رَجُلٍ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى شَيْءٍ مِنْ جَسَدِ اِمْرَأَتِهِ فَأَدْفَقَ فَقَالَ كَفَّارَتُهُ أَنْ يَصُومَ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ أَوْ يُطْعِمَ سِتِّينَ مِسْكِيناً أَوْ يُعْتِقَ رَقَبَةً
📚 تهذيب الأحکام ج ۴ ص ۳۲۰
ابوبصیر گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد مردی که دستش را بر جایی از بدن همسرش میگذارد، پس منی از او خارج می شود سوال کردم؛
امام فرمودند : (باید کفاره بدهد) و کفاره این است که دو ماه پشت سرهم روزه بگیرد، #یا شصت مسکین را اطعام کند و #یا بنده ای را آزاد نماید!
4⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَنَّهُ سُئِلَ هَلْ يُبَاشِرُ اَلصَّائِمُ أَوْ يُقَبِّلُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْهِ فَلْيَتَنَزَّهْ عَنْ ذَلِكَ إِلاَّ أَنْ يَثِقَ أَنْ لاَ يَسْبِقَهُ مَنِيُّهُ.
📚تهذيب الأحکام ج ۴ ص ۲۷۱
از امام باقر علیه السلام سوال شد : آیا مرد روزهدار در ماه رمضان بدن خود را (به بدن همسرش) بچسباند یا (او را) ببوسد؟
امام فرمودند : من از اين كار بر او ترس دارم، از این کار پرهيز كند، مگر آنکه #مطمئن باشد كه منی او بر او سبقت نمی گیرد (و خارج نمی شود)!
5⃣ عَنِ اَلْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْداَللَّه عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ يَمَسُّ مِنَ اَلْمَرْأَةِ شَيْئاً أَ يُفْسِدُ ذَلِكَ صَوْمَهُ أَوْ يَنْقُضُهُ فَقَالَ إِنَّ ذَلِكَ يُكْرَهُ لِلرَّجُلِ اَلشَّابِّ مَخَافَةَ أَنْ يَسْبِقَهُ اَلْمَنِيُّ
📚الکافي ج ۴ ص ۱۰۴
حلبى گويد : از امام صادق عليه السّلام در مورد مردى كه چیزی از (بدن) زن را لمس می کند سوال شد که آيا اين کار روزهاش را فاسد می کند يا آن را نقض و باطل مىكند؟ امام فرمودند : اين كار برای مرد جوان مکروه است، از ترس اینكه منی بر او پیشی گیرد (و خارج شود)!
6⃣ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْداَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِأَيِّ عِلَّةٍ لاَ يُفَطِّرُ اَلاِحْتِلاَمُ اَلصَّائِمَ وَ اَلنِّكَاحُ يُفَطِّرُ اَلصَّائِمَ قَالَ لِأَنَّ اَلنِّكَاحَ فِعْلُهُ وَ اَلاِحْتِلاَمَ مَفْعُولٌ بِهِ
📚علل الشرایع ج ۲ ص ۳۷۹
عمر بن يزيد گويد : به امام صادق عليه السّلام گفتم : براى چه احتلام روزه را باطل نكرده ولى جماع آن را باطل مىكند؟
امام فرمودند : زيرا جماع فعل روزه دار است ولى احتلام امر غیر اختیاری است!
7⃣ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مُوسَى عَنْ أَبِي عَبْداللَّهِ فِي الرَّجُلِ يَنْكِحُ بَهِيمَةً أَوْ يَدْلُكُ فَقَالَ كُلُّ مَا أَنْزَلَ بِهِ الرَّجُلُ مَاءَهُ فی هَذَا وَ شِبْهِهِ فَهُوَ زِنًا.
📚الكافي ج۵ص۵۴۰
امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد کسی که با حیوانی مقاربت می کند یا اینکه با دستش استمناء می کند، فرمودند : هر آنچه مرد از این مورد و یا همانند او به وسیله آن آب و منی خود را بیرون ریزد، پس آن #زنا است!
8⃣عَنْ سَمَاعَةَ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْداللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ یَلْصَقُ بِأَهْلِهِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ مَا لَمْ یَخَفْ عَلَی نَفْسِهِ فَلَا بَأْسَ.
📚الفقیه ج۲ص۱۱۴
سماعه از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که در ماه رمضان به همسر خود بچسبد فرمود : تا زمانی که بر خودش خوفی (از إنزال یا جماع) نداشته باشد اشکالی ندارد!
https://t.me/porseshvapasokhe
9⃣ عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَدْ رُوِيَ عَنْ آبَائِكَ فِيمَنْ جَامَعَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ أَوْ أَفْطَرَ فِيهِ ثَلَاثُ كَفَّارَاتٍ وَ رُوِيَ عَنْهُمْ أَيْضاً كَفَّارَةٌ وَاحِدَةٌ فَبِأَيِّ الْحَدِيثَيْنِ نَأْخُذُ قَالَ بِهِمَا جَمِيعاً مَتَى جَامَعَ الرَّجُلُ حَرَاماً أَوْ أَفْطَرَ عَلَى حَرَامٍ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَعَلَيْهِ ثَلَاثُ كَفَّارَاتٍ عِتْقُ رَقَبَةٍ وَ صِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ وَ إِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِيناً وَ قَضَاءُ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَ إِنْ كَانَ نَكَحَ حَلَالًا أَوْ أَفْطَرَ عَلَى حَلَالٍ فَعَلَيْهِ كَفَّارَةٌ وَاحِدَةٌ وَ إِنْ كَانَ نَاسِياً فَلَا شَيْ ءَ عَلَيْهِ.
📚الفقيه ج۳ ص۳۷۸
📚عيون أخبار الرضا ج۱ ص ۳۱۴
📚معاني الأخبار ص ۳۸۹
هروی گوید : به امام رضا علیه السلام گفتم : ای فرزند رسول اللّه (صلی الله علیه و آله)، از اجداد شما برای ما در مورد کسی که در #ماه_رمضان جماع می کند یا #افطار می کند، سه #کفاره روایت شده است و همچنین یک کفاره هم وارد شده است، به کدام حدیث عمل کنیم؟ امام فرمودند : به هر دو عمل نمائید : به این صورت که هر موقع شخص در ماه رمضان، جماع #حرام انجام داد یا با حرام #روزه خود را افطار نمود، سه #کفاره بر عهده اوست : آزاد کردن بنده و روزه دو ماه پی در پی و اطعام به 60 مسکین، همراه با قضای آن روزه و اگر نکاح حلال انجام داد یا با چیز حلالی افطار نمود، یک کفاره بر عهده اوست و اگر از روی فراموشی باشد، چیزی بر عهده او نیست!
0⃣1⃣ عَنْ أَبِي الْحُسَيْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْأَسَدِيِّ فِيمَا وَرَدَ عَلَيْهِ مِنَ الشَّيْخِ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ الْعَمْرِيِّ يَعْنِي عَنِ الْمَهْدِيِّ فِيمَنْ أَفْطَرَ يَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ مُتَعَمِّداً بِجِمَاعٍ مُحَرَّمٍ عَلَيْهِ أَوْ بِطَعَامٍ مُحَرَّمٍ عَلَيْهِ أَنَّ عَلَيْهِ ثَلَاثَ كَفَّارَاتٍ
📚الفقيه ج۲ ص ۱۱۸
از مولایمان امام زمان صلوات الله علیه روایت شده است که در مورد کسی که یک روز #ماه_رمضان را عمداً با جماعی که بر او #حرام است یا با غذایی که بر او حرام است، افطار کند، همانا سه #کفاره بر عهده اوست.
✅ با توجه به روایات فوق و غیره ، روشن است که علاوه بر جماع، #انجام هر آنچه مانند لمس زن و چسبیدن به او و غیره موجب إنزال و خروج منی می شود، در صورتی که منجر به إنزال و خروج منی شود، باعث فساد و افطار روزه و لزوم کفاره می شود و در واقع آنچه موجب افطار روزه می شود انزال و خروج منی است و مقدمات آن از بوسه و لمس و چسبیدن و غیره در صورتی که فرد از خودش مطمئن باشد و خوف نداشته باشد که موجب سبقت گرفتن منی از او شود، مشکلی برای روزه ایجاد نمی کند، همانطور که در حدیث 4⃣ و 8⃣ و غیره آمده است.
البته احتلام که امری غیر ارادی است موجب افطار روزه نمی شود.
✅ لذا معیار افطار روزه، خروج منی با کارهایی است که منجر به إنزال و خروج منی می شود.
و روشن است استمنائی که منجر به إنزال و خروج منی شود از مصادیق روشن آن می باشد و موجب إفطار روزه و لزوم قضاء و کفاره می شود.
✅طبق روایت 1⃣ و 2⃣ و 3⃣ و غیره، اگر کسی به وسیله ملاعبه و بازی نمودن با همسرش یا چسبیدن به او یا دست زدن به او و مواردی همانند آن استمناء کند کفاره اش این است که شصت روز پشت سرهم روزه بگیرد، یا شصت مسکین را اطعام کند و یا یک بنده را آزاد نماید، و یکی از مصادیق آن، استمناء با دست می باشد.
✅ البته طبق روایت 7⃣ و غیر آن، استمناء حرام نیز می باشد و با توجه به روایت 9⃣ و 0⃣1⃣ که یکی از موارد لزوم کفاره جمع، افطار با حرام است و افطار با استمناء می تواند از مصادیق افطار با حرام باشد، خوب است که با دادن کفاره جمع در این مورد به #احتیاط عمل شود تا إن شاءاللَّه به زودی با فرج مولایمان امام زمان صلوات اللَّه علیه، در این مورد به آگاهی کامل نسبت به لزوم کفاره واحد یا کفاره جمع دست پیدا کنیم و لذا دعای زیر را بیش از پیش زمزمه نمائيم :
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
✅ کسانی که نعوذ بِاللَّه در گذشته مبتلای به افطار روزه با استمناء شده اند و دوست دارند جهت احتیاط کفاره جمع انجام دهند ولی طاقت و توان و امکان آن را ندارند، به لینک زیر مراجعه نمایند :
https://t.me/porseshvapasokhe/603
✅ ضمناً زنی که استمناء (استشهاء) نموده است و به حد انزال رسیده است نیز شامل احکام فوق می شود.
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)