#سوال_1428_ آیا به #هدیه خمس تعلق می گیرد؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ سَمَاعَةَ قال: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَنِ الْخُمُسِ فَقَالَ فِی کُلِّ مَا أَفَادَ النَّاسُ مِنْ قَلِیلٍ أَوْ کَثِیرٍ
📚الکافی ج۱ص۵۴۵
سماعه گوید : از ابوالحسن صلوات اللَّه علیه در مورد #خمس سؤال کردم؛ امام فرمودند : در هرآنچه که مردم از کم و زیاد کسب کنند و به دست آورند!
2⃣عن عَلِیِّ بْنِ مَهْزِیَارَ قَالَ کَتَبَ إِلَیْهِ أَبُو جَعْفَرٍ و قَرَأْتُ أَنَا کِتَابَهُ إِلَیْهِ فِی طَرِیقِ مَکَّةَ الی ان قَالَ :...فَالْغَنَائِمُ وَ الْفَوَائِدُ یَرْحَمُکَ اللَّهُ فَهِیَ الْغَنِیمَةُ یَغْنَمُهَا الْمَرْءُ وَ الْفَائِدَةُ یُفِیدُهَا وَ الْجَائِزَةُ مِنَ الْإِنْسَانِ لِلْإِنْسَانِ الَّتِی لَهَا خَطَرٌ
📚التهذیب ج۴ص۱۴۱
علي بن مهزیار گوید : ابوجعفر صلوات اللَّه علیه به من نامه نوشت و من نامه او را در راه مکه قرائت نمودم. تا اینجا که فرمود : اللَّه تو را رحمت نماید! غنائم و فوائد (که مشمول خمس است) آن درآمد و کسبی است که شخص به دست می آورد و بهرهای است که شخص آن را به دست می آورد و جائزه و عطیه و بخشش باارزش که شخصی به انسان می دهد....
3⃣عن أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی بْنِ یَزِید قال: کَتَبْتُ جُعِلْتُ لَکَ الْفِدَاءَ تُعَلِّمُنِی مَا الْفَائِدَةُ و ما حَدُّهَا رَأْیَکَ أَبْقَاکَ اللَّهُ أَنْ تَمُنَّ عَلَیَّ بِبَیَانِ ذَلِکَ لِکَیْ لَا أَکُونَ مُقِیماً عَلَی حَرَامٍ لَا صَلَاةَ لِی و لَا صَوْمَ فَکَتَبَ الْفَائِدَةُ مِمَّا یُفِیدُ إِلَیْکَ فِی تِجَارَةٍ مِنْ رِبْحِهَا و حَرْثٌ بَعْدَ الْغَرَامِ أَوْ جَائِزَةٌ
📚الکافی ج۱ص۵۴۵
احمد گوید : به امام صلوات اللَّه علیه نوشتم : فدایت شوم! به من تعلیم دهید که #فائده و حد آن چیست، اللَّه شما را باقی بدارد، نظر شما را می خواهم بدانم که با بیان آن بر من منت گذارید تا اقامت کننده بر حرام نباشم که در نتیجه نه نماز برای من باشد و نه روزه!
امام در جواب نوشتند : فائده آن چیزهایی است که در تجارت از سود آن و از کشت بعد از اجرت های آن یا جائزه و عطیه به دست تو می رسد!
4⃣عن عبداللَّه بن سنان قال: قال أَبُوعَبْداللَّه عَلَی کُلِّ امْرِئٍ غَنِمَ أَوِ اکْتَسَبَ الْخُمُسُ مِمَّا أَصَابَ لِفَاطِمَةَ و لِمَنْ یَلِی أَمْرَهَا مِنْ بَعْدِهَا مِنْ ذُرِّیَّتِهَا الْحُجَجِ عَلَی النَّاسِ فَذَاکَ لَهُمْ خَاصَّةً یَضَعُونَهُ حَیْثُ شَاءُوا
📚تهذیب ج۴ص۱۲۲
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هر شخصی که چیزی به دست می آورد یا کسب می کند، برای حضرت فاطمه صلوات اللَّه علیها و کسانی که از ذریه او بعد از او متولی امر او و حجتهای بر مردم هستند، دادن خمس از آنچه به دست آورده است بر عهده او می باشد، این به صورت اختصاصی برای آنهاست و آنها آن را هر کجا که بخواهند قرار می دهند!
5⃣عن أَبِی بَصِیر عن أَبِی عَبْداللَّه قال: کَتَبْتُ إِلَیْهِ فِی الرَّجُلِ یُهْدِی إِلَیْهِ مَوْلَاهُ و الْمُنْقَطِعُ إِلَیْهِ هَدِیَّةً تَبْلُغُ أَلْفَیْ دِرْهَمٍ أَوْ أَقَلَّ أَوْ أَکْثَرَ هَلْ عَلَیْهِ فِیهَا الْخُمُسُ فَکَتَبَ الْخُمُسُ فِی ذَلِکَ
📚مستطرفات السرائر ص۱۰۰
ابوبصیر گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه نوشتم : شخصی دوستش که همنشینی با او را برگزیده است هدیه ای که به دو هزار درهم یا کمتر یا بیشتر می رسد به او می دهد. آیا دادن خمس آن بر عهده اوست؟ امام نوشتند : در آن خمس هست!
6⃣عن محمد بن الحسن الْأَشعری قال کَتَبَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا إِلَی أَبِی جَعْفَرٍ الثَّانِی أَخْبِرْنِی عَنِ الْخُمُسِ أَ عَلَی جَمِیعِ ما یَسْتَفِیدُ الرَّجُلُ مِنْ قَلِیلٍ و کَثِیرٍ مِنْ جَمِیعِ الضُّرُوبِ و عَلَی الصُّنَّاعِ و کَیْفَ ذَلِکَ فَکَتَبَ بِخَطِّهِ الْخُمُسُ بَعْدَ الْمَئُونَة
📚التهذیب ج۴ص۱۲۳
یکی از اصحاب به امام جواد صلوات اللَّه علیه نامه نوشت : به من در مورد خمس خبر دهيد که آیا بر جمیع آنچه که شخص از کم و زیاد از همه نوع به دست می آورد و کسب می کند و بر صنعتگران هست؟ و این چگونه می باشد؟ امام با خط خود در جواب نوشتند : خمس بعد از مئونه (هزینه سالانه) است!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، در همه انواع غنائم و فوائدی که شخص کسب می کند یا به دست می آورد، بعد از مئونه و هزینه های معمول سالانه، خمس وجود دارد و هدیه باارزش یکی از موارد آن می باشد که به طور خاص نیز در روایات با نام هدیه و جائزه نام برده شده است و لذا اگر فردی هدیه ای دریافت کند و صرف مئونه و هزینه سالانه او نشود، مشمول خمس می شود و موظف به پرداخت خمس آن می باشد، مگر اینکه در طی سال صرف مئونه و هزینه های سالانه او شود.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)