Loading...

#سوال_1405_ نحوه بستن #عمامه چگونه است؟




✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :

1⃣ عن أَبِی عَبْداللَّه قال: مَنِ اعْتَمَّ فَلَمْ یُدِرِ الْعِمَامَةَ تَحْتَ حَنَکِهِ فَأَصَابَهُ أَلَمٌ لَا دَوَاءَ لَهُ فَلَا یَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَه

📚کافی ج۶ص۴۶۱

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که عمامه بست و عمامه را زیر چانه اش دور نداد و در نتیجه درد بی دوا به او رسید، هرگز کسی جز خودش را سرزنش نکند!


2⃣عَن أَبِی عَبْداللَّه قال: مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ مُعْتَمّاً تَحْتَ حَنَکِهِ یُرِیدُ سَفَراً لَمْ یُصِبْهُ فِی سَفَرِهِ سَرَقٌ و لَا حَرَقٌ و لَا مَکْرُوهٌ

📚کافی ج۶ص۴۶۱

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که به قصد سفر از منزل خارج شود، در حالیکه عمامه خود را زیر چانه بسته باشد، در سفرش دزدی و آتش سوزی و مکروه و ناخوشی به او نمی رسد!


3⃣قَالَ الْکُلَیْنِیُّ وَ رُوِیَ أَنَّ الطَّابِقِیَّةَ عِمَّةُ إِبْلِیس

📚کافی ج۶ص۴۶۱

کلینی گوید : و #روایت شده است که : عمامه بدون تحت الحنک، نحوه عمامه بستن #ابلیس است!


4⃣عَنْ أَبِی عَبْداللَّه أَنَّهُ قَالَ: مَنْ خَرَجَ فِی سَفَرٍ فَلَمْ یُدِرِ الْعِمَامَةَ تَحْتَ حَنَکِهِ فَأَصَابَهُ أَلَمٌ لَا دَوَاءَ لَهُ فَلَا یَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَه

📚فقیه ج۱ص۲۶۵

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که به سفری بیرون رود و عمامه را زیر چانه خود دور ندهد و درد بی دوایی به او برسد، کسی جز خودش را سرزنش نکند!


5⃣قَالَ الصَّادِقُ إِنِّی لَأَعْجَبُ مِمَّنْ یَأْخُذُ فِی حَاجَةٍ وَ هُوَ مُعْتَمٌّ تَحْتَ حَنَکِهِ کَیْفَ لَا تُقْضَی حَاجَتُه

📚فقیه ج۱ص۲۶۶

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : من در تعجب هستم از کسی که به دنبال کاری می رود در حالیکه عمامه را زیر چانه اش بسته است که چگونه حاجتش روا نمی شود!


6⃣قال الصَّادِقُ ضَمِنْتُ لِمَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ مُعْتَمّاً تحت حنکه أَنْ یَرْجِعَ إِلَیْهِمْ سَالِماً

📚فقیه ج۱ص۲۶۶

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : من ضمانت می کنم کسی که با عمامه تحت الحنک دار از منزل خارج شود، اینکه سالم برگردد!


7⃣عَنْ أَبِی الْحَسَنِ قال: فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ مُسَوِّمِینَ قَالَ الْعَمَائِمُ اعْتَمَّ رَسُولُ اللَّه فَسَدَلَهَا مِنْ بَیْنَ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ اعْتَمَّ جَبْرَئِیلُ فَسَدَلَهَا مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِه

📚کافی ج۶ص۴۶۰

امام کاظم صلوات اللَّه علیه در مورد ملائکه «مُسَوِّمِین» در سوره آل عمران آیه ۱۲۵ فرمود : منظور عمامه ها است.
رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله عمامه بستند، پس آن را از جلو و پشت سرشان آویزان نمودند و جبرئیل نیز عمامه بست و آن را از جلو و پشت سرش آویزان نمود!


8⃣عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قال: عَمَّمَ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیّاً بِیَدِهِ فَسَدَلَهَا مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ قَصَّرَهَا مِنْ خَلْفِهِ قَدْرَ أَرْبَعِ أَصَابِعَ ثُمَّ قَالَ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ هَکَذَا تِیجَانُ الْمَلَائِکَة

📚کافی ج۶ص۴۶۱

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله با دست خودشان برای امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه عمامه بستند، پس آن را از جلوی ایشان آویزان نمودند و از پشت سرشان به اندازه چهار انگشت آن را کوتاه نمودند. سپس فرمودند : پشت کن و ایشان پشت کردند و بعد فرمود : رو کن و ایشان رو کردند. سپس فرمود : تاجهای ملائکه اینچنین بود!


9⃣عن یَاسِرٍ الْخَادِمِ قَالَ: لَمَّا حَضَرَ الْعِیدُ بَعَثَ الْمَأْمُونُ إِلَی الرِّضَا یَسْأَلُهُ أَنْ یَرْکَبَ وَ یَحْضُرَ الْعِیدَ وَ یُصَلِّیَ.... وَ تَعَمَّمَ بِعِمَامَةٍ بَیْضَاءَ مِنْ قُطْنٍ أَلْقَی طَرَفاً مِنْهَا عَلَی صَدْرِهِ وَ طَرَفاً بَیْنَ کَتِفَیْهِ

📚کافی ج۱ص۴۸۹

یاسر خادم گوید : هنگامی که روز عید شد، مأمون دنبال امام رضا صلوات اللَّه علیه فرستاد و درخواست نمود که سوار شود و به نماز عید حاضر شود و آن را امامت نماید تا آنجا که گوید : امام عمامه سفيدی از جنس پنبه بر سر بست و یک طرف آن را بر سینه و طرف دیگر آن را بین دو کتف افکند!


✅ با توجه به روایات فوق و غیره، سنت اهل بیت علیهم السلام در مورد بستن عمامه بر سر این است که طوری بسته شود که قسمتی از یک سر آن بر روی سینه آویزان شود یا زیر استخوان چانه دور داده شود و از پشت سر نیز به اندازه چهار انگشت آویزان شود یا بین دو کتف انداخته شود.

طبق روایات فوق، عمامه ای که یک طرف آن از طرف جلو آویزان نشود یا زیر چانه دور داده نشود، نحوه عمامه بستن ابلیس است!

✅مع الاسف امروزه برخی از مدعیان تشیع علاوه بر اینکه خودشان حاضر به عمل به این سنت نیستند، حتی افرادی که برای عمامه تحت الحنک قرار می دهند را مورد سرزنش و عیب قرار می دهند!



https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹