#سوال_1401_ اگر کسی در حال نماز باشد و پدر یا مادر او را صدا بزنند وظیفه اش چیست؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ أَبِی جَرِیرٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی قال: قال: إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا کَانَ فِی الصَّلَاةِ فَدَعَاهُ الْوَالِدُ فَلْیُسَبِّحْ فَإِذَا دَعَتْهُ الْوَالِدَةُ فَلْیَقُلْ لَبَّیْکِ
📚تهذیب ج۲ص۳۵۰
امام کاظم صلوات اللَّه علیه فرمود : هنگامی که فرد در حال نماز باشد، پس پدر او را صدا بزند، باید سُبْحَانَ اللَّه بگوید و در صورتی که مادر او را صدا زد باید لبّیک بگوید (به او پاسخ دهد - بگوید : گوش به فرمان تو هستم)!
2⃣عن أبي جميلة عن أبي جعفر قال: كان في بني إسرائيل عابد يقال له جريح و كان يتعبد في صومعته فجاءته أمه و هو يصلي فدعته فلم يجبها فانصرفت ثم أتته و دعته فلم يلتفت إليها فانصرفت ثم أتته و دعته فلم يجبها و لم يكلمها فانصرفت و هي تقول أسأل إله بني إسرائيل أن يخذلك فلما كان من الغد جاءت فاجرة و قعدت عند صومعته قد أخذها الطلق فادعت أن الولد من جريح ففشا في بني إسرائيل أن من كان يلوم الناس على الزنى قد زنى و أمر الملك بصلبه فأقبلت أمه إليه تلطم وجهها فقال لها اسكتي إنما هذا لدعوتك فقال الناس لما سمعوا ذلك منه و كيف لنا بذلك فقال هاتوا الصبي فجاءوا به فأخذه فقال من أبوك فقال فلان الراعي لبني فلان فأكذب الله الذين قالوا ما قالوا في جريح فحلف جريح أن لا يفارق أمه يخدمها
📚قصص الأنبياء راوندی ص۱۷۶
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : در بنی اسرائیل عابدی بود که به او جُرَیح گفته می شد و در صومعه خود عبادت می کرد. پس مادرش نزد او آمد در حالیکه او نماز می خواند و او را صدا زد ولی او جوابش را نداد،پس بازگشت و دوباره نزد او آمد و او را صدا زد ولی به او توجهی نکرد! پس مادرش بازگشت و دوباره به نزد او آمد و او را صدا زد ولی جوابش نداد و با او سخنی نگفت! مادرش بازگشت در حالیکه می گفت : از پرودگار بنی اسرائیل درخواست می کنم که یاری خود را از تو بردارد!
فردای آن روز زن بدکاره ای آمد و نزد صومعه او نشست در حالیکه درد زایمان داشت و ادعا نمود که این بچه از جُرَیح است! پس در بنی اسرائیل انتشار یافت که این کسی که مردم را در مورد زنا سرزنش می کرد خودش زنا کرده است و پادشاه دستور به اعدام او داد! پس مادرش در حالیکه به صورت خود سیلی می زد آمد و پسرش به او گفت : خاموش باش که این به خاطر نفرین توست! وقتی مردم این سخن را از جُرَیح شنیدند گفتند : ما درستی این سخن را از کجا بدانیم؟! او گفت : آن کودک به دنیا آمده را بیاورید! کودک را آوردند، پس او را گرفت و گفت : پدر تو کیست؟! کودک گفت : فلان چوپان از فلان قبیله! و اینچنین اللَّه گفته هایی که در مورد جُرَیح گفته بودند را تکذیب نمود و جُرَیح سوگند خورد که از مادرش جدا نشود و همواره او را خدمت نماید!
3⃣عن القداح عن أَبی عبداللَّه قال: قال رَسُولُ اللَّه افْتِتَاحُ الصَّلَاةِ الْوُضُوءُ و تَحْرِیمُهَا التَّکْبِیرُ و تَحْلِیلُهَا التَّسْلِیمُ
📚کافی ج۳ص۶۹
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله فرمود : افتتاح نماز وضو است و تحریم آن تکبیر است و تحلیل آن سلام دادن است!
5⃣عن أَبِی عَبْداللَّه قال: إِنْ تَکَلَّمْتَ أَوْ صَرَفْتَ وَجْهَکَ عَنِ الْقِبْلَةِ فَأَعِدِ الصَّلَاة
📚فقیه ج۱ص۳۶۶
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : اگر سخن گفتی یا صورتت را از قبله گرداندی، پس نمازت را #إعاده کن!
✅طبق روایات فوق و غیره، با گفتن تکبیرة الاحرام و ورود به نماز، سخن گفتن و تکلم کردن با مخلوقین و برخی از افعال دیگر ممنوع می شود و این ممنوعیت ها با سلام دادن نماز برطرف می شود.
اما در بین امور ممنوع، اهل بیت علیهم السلام در برخی شرایط و برای برخی از امور اجازه قطع نماز قبل از اتمام آن را داده اند که هر کدام جایگاه و احکام خاص خود را دارد.
اما در مورد وقتی که پدر یا مادر فرزند خود را که در حال نماز است صدا بزنند، در روایت 1⃣ مشاهده می شود که در مورد پدر اجازه قطع نماز نیست و فرد موظف به گفتن سُبْحَانَ اللَّه در پاسخ پدر می باشد که موجب قطع نماز نمی باشد و به نماز خود ادامه می دهد.
اما در مورد مادر امر به گفتن لبیک و پاسخ دادن شده است که به علت کلام و سخن با مخلوقین بودن موجب قطع نماز است که به دنبال آن لزوم اعاده نماز نیز ثابت می شود و لذا قطع نماز به خاطر اجابت مادر دارای رخصت می باشد و از ممنوعات وارده در روایات کلی خارج می شود.
✅در این مورد در روایات شیعه فقط روایت 1⃣ و 2⃣ آمده است و روایات عامی که در برخی کتب آمده است و تنها اجابت مادر در نماز نافله را می رساند، به علت عامی بودن و غیره، حجیتی و حتی صراحتی ندارد که روایت 1⃣ را تخصیص به نافله دهد و لذا روایت 1⃣ شامل کلیه نمازها می شود.
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)