#سوال_1374_ آیا گرفتن #شاهد در عقد نکاح واجب است؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه قَالَ: إِنَّمَا جُعِلَتِ الْبَیِّنَاتُ لِلنَّسَبِ وَ الْمَوَارِیثِ. وَ فِی رِوَایَةٍ أُخْرَی وَ الْحُدُودِ.
📚الکافی ج۵ص۳۸٧
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : همانا شهود برای نسب و مواریث قرار داده شده است و در روایت دیگری آمده است و برای حدود!
2⃣عن زُرَارَةَ بْنِ أَعْیَنَ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْداللَّه عَنِ الرَّجُلِ یَتَزَوَّجُ الْمَرْأَةَ بِغَیْرِ شُهُودٍ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِتَزْوِیجِ الْبَتَّةِ فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ إِنَّمَا جُعِلَ الشُّهُودُ فِی تَزْوِیجِ الْبَتَّةِ مِنْ أَجْلِ الْوَلَدِ لَوْ لَا ذَلِکَ لَمْ یَکُنْ بِهِ بَأْسٌ
📚الکافی ج۵ص۳۸۷
از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که زنی را بدون شهود به ازدواج درمی آورد سؤال شد؛ امام فرمود : ازدواج موقت بین خودش و اللَّه (یعنی بدون شهود) اشکال ندارد، همانا شهود در ازدواج موقت به خاطر فرزند قرار داده شده است، اگر این نبود اشکالی به آن نبود!
3⃣عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِیِّ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه فِی الرَّجُلِ یَتَزَوَّجُ بِغَیْرِ بَیِّنَةٍ قَالَ لَا بَأْسَ.
📚الکافی ج۵ص۳۸۷
امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد شخصی که بدون شاهد تزویج می کند فرمود اشکالی ندارد!
4⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیْلِ قَالَ: قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَی لِأَبِی یُوسُفَ الْقَاضِی إِنَّ اللَّهَ أَمَرَ فِی کِتَابِهِ بِالطَّلَاقِ وَ أَکَّدَ فِیهِ بِشَاهِدَیْنِ وَ لَمْ یَرْضَ بِهِمَا إِلَّا عَدْلَیْنِ وَ أَمَرَ فِی کِتَابِهِ بِالتَّزْوِیجِ فَأَهْمَلَهُ بِلَا شُهُودٍ فَأَثْبَتُّمْ شَاهِدَیْنِ فِیمَا أَهْمَلَ وَ أَبْطَلْتُمُ الشَّاهِدَیْنِ فِیمَا أَکَّدَ
📚الکافی ج۵ص۳۸۷
امام کاظم صلوات اللَّه علیه به ابویوسف قاضی فرمود : همانا اللَّه در کتابش قرآن به طلاق امر نمود و برای آن به دو شاهد تأکید نمود و جز به اینکه آن دو عادل باشند راضی نگردید و در کتابش قرآن به ازدواج امر نمود و آن را بدون شهود مهمل گذاشت، اما شما (قاضیان عمری) در آنچه اللَّه مهمل گذاشت دو شاهد را ثابت کردید و دو شاهد را در آنچه تأکید نموده است باطل نمودید!
5⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَر قَالَ: إِنَّمَا جُعِلَتِ الْبَیِّنَةُ فِی النِّکَاحِ مِنْ أَجْلِ الْمَوَارِیثِ.
📚التهذیب ج۷ص۲۴۸
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : همانا شاهد در نکاح به خاطر مواریث قرار داده شده است!
6⃣عن مُسْلِمِ بْنِ بَشِیرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَر قال: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةً وَ لَمْ یُشْهِدْ فَقَالَ أَمَّا فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَلَیْسَ عَلَیْهِ شَیْءٌ وَ لَکِنْ إِنْ أَخَذَهُ سُلْطَانٌ جَائِرٌ عَاقَبَه
📚فقیه ج۳ص۳۹۶
مسلم گوید : از امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد شخصی که زنی را به ازدواج درمیآورد و شاهد نمی گیرد سؤال کردم؛ امام فرمود : بین خود و اللَّهِ عزوجل چیزی بر او نیست ولی اگر سلطان ظالم او را بگیرد او را عقوبت می کند!
7⃣عن عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ قال: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ هَلْ یَصْلُحُ لَهُ أَنْ یَتَزَوَّجَ الْمَرْأَةَ مُتْعَةً بِغَیْرِ بَیِّنَةٍ قَالَ إِذَا کَانَا مُسْلِمَیْنِ مَأْمُونَیْنِ فَلَا بَأْس
📚قرب الإسناد ص۱۰۹
علي بن جعفر گوید : از امام کاظم صلوات اللَّه علیه پرسیدم: آیا برای مرد صلاح است که زنی را بدون شاهد به ازدواج موقت درآورد؟ امام فرمودند : اگر دو مسلمان مورد اطمینان هستند اشکالی ندارد!
8⃣عن عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: کُنْتُ مَعَ أَخِی فِی طَرِیقِ بَعْضِ أَمْوَالِهِ... فَقَالَ لِی مَا تَقُولُ فِی رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةً فِی هَذَا الْمَوْضِعِ أَوْ غَیْرِهِ بِغَیْرِ بَیِّنَةٍ وَ لَا شُهُودٍ فَقُلْتُ یُکْرَهُ ذَلِکَ فَقَالَ لِی بَلَی تَزَوَّجْهَا فِی هَذَا الْمَوْضِعِ وَ فِی غَیْرِهِ بِلَا شُهُودٍ و لَا بَیِّنَةٍ
📚قرب الإسناد ص۱۱۰
علي بن جعفر گوید : همراه برادرم امام کاظم صلوات اللَّه علیه در راه یکی از اموال او بودیم... پس به من فرمود : در مورد مردي که زنی را در این مکان یا غیر آن بدون شاهد و بیِّنه به ازدواج درآورد چه می گویی؟ من گفتم : ناپسند است! امام به من فرمود : چرا! در این مکان و غیر آن، او را بدون شاهد و بَیِّنه به ازدواج درآور!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، ازدواج موقت و دائم بدون شاهد و بَیِّنه صحیح است و باطل نیست ولی به خاطر بحث اثبات نسب و فرزند و میراث و حدود و از جهت تقیه و... ، گرفتن شاهد توصیه شده است.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)