سوال ١۶٢- در اسلام چند نمونه #عقد و نکاح حلال داریم؟
✅پاسخ :به روایت زیر دقت کنید :
عَنِ الْحَسَنِ بْنِ زَیْدٍ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَخَلَ عَلَیْهِ عَبْدُ الْمَلِکِ بْنُ جَرِیحٍ الْمَکِّیُّ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مَا عِنْدَکَ فِی الْمُتْعَةِ فَقَالَ حَدَّثَنِی أَبُوکَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله خَطَبَ النَّاسَ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ أَحَلَّ لَکُمُ الْفُرُوجَ عَلَی ثَلَاثَةِ مَعَانٍ فَرْجٌ مَوْرُوثٌ وَ هُوَ الْبَتَاتُ وَ فَرْجٌ غَیْرُ مَوْرُوثٍ وَ هُوَ الْمُتْعَةُ وَ مِلْکُ أَیْمَانِکُمْ
📚تهذیب ج ٧ص٢۴٠
ترجمه :حسن بن زید گوید :من در نزد امام صادق علیه السلام بودم که عبدالملک بن جریح مکی بر آن حضرت وارد شد. امام صادق علیه السلام به او فرمود:در مورد متعة «ازدواج موقت» در نزد تو چه مطلبی هست؟ عبدالملک گفت :پدر شما؛ امام باقر علیه السلام برای من حدیث نقل نمود از جابر بن عبدالله که رسول الله صلی الله علیه و آله برای مردم خطبه خواندند و فرمودند :ای مردم، همانا الله فروج (مباشرت با زنان) را بر سه وجه و سه راه برای شما حلال نموده است :یکی فرج و نکاحی که(زن و شوهر بر حسب آن) از همدیگر ارث ببرند که آن همان عقد و ازدواج دائم است، دوم نکاح و فرجی که ارث بردن در آن نیست که آن همان متعة و ازدواج موقت است و سوم کنیزانی که در ملک شما قرار می گیرند.
✅روایات فراوانی همراه با مؤیدات قرآنی در مورد حلیت ازدواج موقت در مجامع حدیثی شیعه وارد شده است که جزو اختصاصات شیعیان اهل بیت علیهم السلام می باشد و البته دارای حدود و شرایط بسیار مهمی است که هر کس قصد مبادرت به این نوع ازدواج دارد باید از مکانهای موثق احکام و حد و مرز آن را یاد بگیرد تا از حدود الهی تجاوز نکند.
✅لازم به ذکر است که نکاح «ملک یمین» که همان کنیز است امروزه وجود ندارد و امروزه نکاح حلال، منحصر در ازدواج دائم و ازدواج موقت است.
✅رب العالمین در سوره مؤمنون، در وصف مومنین می فرماید:
وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ (۵) إِلاَّ عَلى أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (۶) فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ (۷)
ترجمه :مومنین کسانی هستند که :فرج های خود را حفظ می کنند. مگر در مورد همسران (دائم یا موقت) خود یا کنیزان ملکی شان که در این موارد مورد سرزنش نیستند. پس کسانی که طالب و جوینده غیر از این موارد باشند، آنها تجاوز کاران هستند.
آیات زیبای فوق در آیات ٢٩ تا ٣١ سوره معارج عینا تکرار شده است.
✅به روایت زیر دقت کنید :
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی فِی نَوَادِرِهِ عَنْ أَبِیهِ قَالَ سُئِلَ الصَّادِقُ عَنِ الْخَضْخَضَةِ فَقَالَ إِثْمٌ عَظِیمٌ قَدْ نَهَی اللَّهُ عَنْهُ فِی کِتَابِهِ وَ فَاعِلُهُ کَنَاکِحِ نَفْسِهِ وَ لَوْ عَلِمْتَ بِمَا یَفْعَلُهُ مَا أَکَلْتَ مَعَهُ فَقَالَ السَّائِلُ فَبَیِّنْ لِی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ فِیهِ فَقَالَ قَوْلُ اللَّهِ فَمَنِ ابْتَغی وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ وَ هُوَ مِمَّا وَرَاءَ ذَلِکَ
📚وسائل الشیعه ٣٠جلدی جلد ٢٨ص٣۶۴
ترجمه :از امام صادق علیه السلام در مورد «استمناء» سوال شد؛ امام فرمودند :گناه «عظیم» است که الله در کتابش از آن نهی نموده است و انجام دهنده آن مانند کسی است که با خودش نکاح کند، و اگر بدانم کسی این کار را انجام می دهد، همراه او غذا نمی خورم. شخص سوال پرسنده گفت:ای فرزند رسول الله صلی الله علیه و آله؛ برای من روشن کنید که در کجای قرآن است؟ امام فرمودند :گفتار الله (در سوره مؤمنون آیه ٧) که می فرماید:
فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ
ترجمه :هر کس (غیر از همسر دائم و موقت و کنیز) (جهت ارضای غریزه جنسی خود) طالب و دنباله رو چیز دیگر باشد، پس آنها تجاوز کاران هستند.
سپس امام فرمود : «استمناء» از مواردی است که غیر از موارد (حلال و تعیین شده) است... (لذا انجام دهنده آن جزو تجاوزگران است)
✅این آیه ٧سوره مؤمنون و آیه ٣١ سوره معارج، دو آیه محکم هستند که به عنوان یک اصل مهم برای ما کاربرد دارند و هر نوع ارضای غریزه جنسی توسط زن و مرد را «تجاوز» و «تعدی» و حرام می داند مگر سه مورد استثناء شده که البته هر کدام از آنها هم شرایط و احکام و حدودی دارد که اگر مراعات نشود باز شخص را به وادی عدوان و تجاوز داخل می کند.
کلیه راههای غیر مجاز برای ارضای غریزه جنسی مثل مساحقه و استمناء و سایر مواردی که متأسفانه امروزه شیوع پیدا کرده است و به جهت دوری از اشاعه فحشاء ذکر نمی کنیم، با توجه به آیه محکم فوق، جزو «تجاوز» و «عدوان» قرار می گیرد.
نظرات (0)