#سوال_1131_ حکم حيوان حلال گوشت که رو به قبله ذبح نشده است چیست؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الذَّبِيحَةِ فَقَالَ اسْتَقْبِلْ بِذَبِيحَتِكَ الْقِبْلَةَ الْحَدِيثَ.
📚 الكافي ج۶ص۲۲۹
محمد بن مسلم گوید : از امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد ذبیحه سؤال کردم؛ امام فرمودند : ذبیحه خود را رو به #قبله کن!
2⃣ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: سُئِلَ عَنِ الذَّبِيحَةِ تُذْبَحُ لِغَيْرِ الْقِبْلَةِ فَقَالَ لَا بَأْسَ إِذَا لَمْ يَتَعَمَّدْ الْحَدِيثَ.
📚 الكافي ج۶ص۲۳۳
از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد ذبیحه ای که به غیر قبله ذبح شده است سؤال شد؛ امام فرمودند : در صورتی که عمداً (یعنی با علم و اراده و قصد و عمد) اینکار را نکند اشکالی ندارد!
3⃣ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنْ رَجُلٍ ذَبَحَ ذَبِيحَةً فَجَهِلَ أَنْ يُوَجِّهَهَا إِلَى الْقِبْلَةِ قَالَ كُلْ مِنْهَا فَقُلْتُ لَهُ فَإِنَّهُ لَمْ يُوَجِّهْهَا فَقَالَ فَلَا تَأْكُلْ مِنْهَا وَ لَا تَأْكُلْ مِنْ ذَبِيحَةٍ مَا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهَا وَ قَالَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَذْبَحَ فَاسْتَقْبِلْ بِذَبِيحَتِكَ الْقِبْلَةَ.
📚 الكافي ج۶ص۲۳۳
محمد بن مسلم گوید : از امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد کسی که حیوانی را ذبح می کند و از اینکه آن را رو به قبله کند جهل و نادانی دارد سؤال کردم؛ امام فرمودند : از آن بخور!
من گفتم : همانا او آن را (عمداً) رو به قبله نکرده است! فرمود : از آن مخور و از ذبیحه ای که نام اللَّه بر آن برده نشده است نخور!
و فرمود : وقتی خواستی ذبح کنی، ذبیحه خود را رو به قبله کن!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، کسی که می خواهد حیوانی را ذبح نماید باید آن را رو به قبله نماید و اگر عمداً آن را رو به قبله نکند، آن ذبیحه قابل خوردن نیست، مگر اینکه این کار از روی عمد و قصد نباشد، یعنی به خاطر #جهل به این وظیفه یا #خطا یا #فراموشی صورت گیرد که در چنین حالتی استفاده از آن ذبیحه مانعی ندارد.
پس در صورتی که شخص ذابح جاهل بوده است که باید ذبیحه را رو به قبله کند یا قبله را خطا کرده باشد یا موقع ذبح فراموش می کند که آن را رو به قبله کند، خوردن ذبیحه او مانعی ندارد زیرا مرتکب شدن کاری از روی جهل و ندانستن یا خطا کردن یا فراموش کردن، غير عمد محسوب می شود ولی ذبیحه ای که عمداً رو به قبله ذبح نشده باشد قابل خوردن نیست.
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
نظرات (0)