#سوال_954_ آیا می توان عقد موقت را به صورت تلفنی خواند؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: لَا تَكُونُ مُتْعَةٌ إِلَّا بِأَمْرَيْنِ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ أَجْرٍ مُسَمًّى
📚كافي ج۵ص۴۵۵
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : متعه ای نیست مگر با دو أمر : مدت نامبرده شده و مشخص و اجرت نامبرده شده و مشخص!
2⃣عن إسماعيل بن الفضل الهاشمي قال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِ اللَّه عَنِ الْمُتْعَةِ فَقَالَ مَهْرٌ مَعْلُومٌ إِلَى أَجَلٍ مَعْلُومٍ
📚تهذيب ج۷ص۲۶۲
اسماعیل گوید :از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد #متعه (#ازدواج_موقت) سؤال کردم؛ مهر معلوم و معین تا مدت معلوم و معین!
3⃣عن الأحول قال: سَأَلْتُ أَبَا عَبْداللَّه قُلْتُ [ما] أَدْنَى مَا يَتَزَوَّجُ الرَّجُلُ بِهِ الْمُتْعَةَ قَالَ كَفٌّ [کَفّین] مِنْ بُرٍّ يَقُولُ لَهَا زَوِّجِينِي نَفْسَكِ مُتْعَةً عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ- نِكَاحاً غَيْرَ سِفَاحٍ عَلَى أَنْ لَا أَرِثَكِ وَ لَا تَرِثِينِي وَ لَا أَطْلُبَ وَلَدَكِ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِنْ بَدَا لِي زِدْتُكِ وَ زِدْتِنِي
📚تهذيب ج۷ص۲۶۳
أحول گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد کمترین چیزی که شخص با آن ازدواج موقت کند سؤال کردم؛ امام فرمودند : یک مشت (یا دو مشت) گندم!
مرد به زن می گوید :
زَوِّجِينِي نَفْسَكِ مُتْعَةً عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ- نِكَاحاً غَيْرَ سِفَاحٍ عَلَى أَنْ لَا أَرِثَكِ وَ لَا تَرِثِينِي وَ لَا أَطْلُبَ وَلَدَكِ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِنْ بَدَا لِي زِدْتُكِ وَ زِدْتِنِي
4⃣عن أبان بنِ تغلب قال: قُلْتُ لِأَبِي عبداللَّه كَيْفَ أَقُولُ: لَهَا إِذَا خَلَوْتُ بِهَا قال تَقُولُ أَتَزَوَّجُكِ مُتْعَةً عَلَى كِتَابِ اللَّه و سُنَّةِ نَبِيِّهِ لَا وَارِثَةً وَ لَا مَوْرُوثَةً كَذا و كَذا يَوْماً وَ إِنْ شِئْتَ كَذَا و كَذَا سَنَةً بِكَذَا وَ كَذَا دِرْهَماً و تُسَمِّي (مِنَ الْأَجْرِ) مَا تَرَاضَيْتُمَا عَلَيْهِ قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِيراً فَإِذَا قَالَتْ نَعَمْ فَقَدْ رَضِيَتْ و هِيَ امْرَأَتُكَ وَ أَنْتَ أَوْلَى النَّاسِ بِهَا
📚كافي ج۵ص۴۵۵
ابان گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : (برای عقد موقت) وقتی با او خلوت کردم به او چه بگويم؟ فرمود : می گوئی :
أَتَزَوَّجُكِ مُتْعَةً عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ لَا وَارِثَةً وَ لَا مَوْرُوثَةً كَذَا وَ كَذَا يَوْماً وَ إِنْ شِئْتَ كَذَا وَ كَذَا سَنَةً بِكَذَا وَ كَذَا دِرْهَماً وَ تُسَمِّي (مِنَ الْأَجْرِ) مَا تَرَاضَيْتُمَا عَلَيْهِ قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِيراً
يعني : تو را بر حسب کتاب الهی و سنت پیامبرش به صورت متعه به ازدواج در آوردم (در می آورم)، به اینکه نه ارث برنده از من باشی و نه من از تو ارث ببرم فلان تعداد روز و اگر خواستی می گوئی فلان تعداد سال به فلان مقدار درهم (پول)
و آن مقدار از اجرت را که توافق نموده اید نام می بری، چه کم باشد و چه زیاد
پس وقتی که آن زن گفت : نَعَمْ یعنی بله، محققا که راضی شده است و او زن تو محسوب می شود و تو سزاوارترین مردم به او هستی!
✅ روایات فراوانی در مورد شروط و آداب و صیغه های عقد موقت رسیده است که از جمله تعیین مدت و مقدار اجرت یا همان مهر متعه در روایات تأکید شده است و البته لازم است که آن زن شرایط لازم برای ازدواج موقت را دارا باشد ، یعنی شوهردار یا در عده یا باردار نباشد و شروط لازم دیگر را نیز داشته باشد.
و طبق روایات فوق و غیره، شروط مذکور در قالب صیغه عقد موقت توسط مرد به زن مورد نظر #گفته می شود و با نَعَمْ و بله گفتن زن، عقد موقت واقع می شود.
لذا در صورتی که شروط و آداب لازم که در روایات آمده است مراعات و اجرا شود مشکل دیگری در کار نخواهد بود و از این جهت که با تلفن نیز در صورت روشن بودن طرفین، این گفتار به زن #گفته می شود و او می شنود و نَعَمْ و بله را می گوید ، حدود کلی وارده در روایات مراعات شده است و در احادیث خاص و عام این موضوع چیزی که لزوم حضوری بودن آن را به صراحت برساند نیامده است و لذا در صورت برقرار بودن کلیه شرایط، می توان از پشت تلفن نیز صیغه و شروط ازدواج موقت را به زن مورد نظر #گفت و جواب نَعَمْ را از او گرفت.
✅ البته برخی به خاطر اینکه جواز چنین مطلبی به طور خاص در روایات بیان نشده است، قائل به #احتیاط هستند و تلاش دارند که ایجاب و قبول عقد موقت به صورت حضوری انجام شود و البته بسیار به جا است که حتی الامکان حضوری انجام شود.
✅ روشن است که با نوشتنِ ایجاب و قبول متعه، #گفتن آن که در روایات وارد شده است حاصل نمی شود و #عقد_نوشتاری بر کاغذ یا با پیام تلگرامی شرایط لازم را ندارد و باید با #گفتن و به زبان جاری ساختن باشد.
نظرات (0)