#سوال_849_ نحوه خواندن #نماز_ميت چگونه است؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: وَ مَنْ صَلَّى عَلَى مَيِّتٍ صَلَّى عَلَيْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
📚 أمالي الصدوق ص ۳۵۱
رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : کسی که بر میتی نماز بخواند، هفتاد هزار فرشته بر او درود می فرستند و اللَّه گناهان مقدم او را می آمرزد!
2⃣عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ الرِّضَا قَالَ: إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّلَاةِ عَلَى الْمَيِّتِ لِيَشْفَعُوا لَهُ وَ لِيَدْعُوا لَهُ بِالْمَغْفِرَةِ لِأَنَّهُ لَمْ يَكُنْ فِي وَقْتٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ أَحْوَجَ إِلَى الشَّفَاعَةِ فِيهِ وَ الطَّلِبَةِ وَ الِاسْتِغْفَارِ مِنْ تِلْكَ السَّاعَةِ وَ إِنَّمَا جُعِلَتْ خَمْسَ تَكْبِيرَاتٍ دُونَ أَنْ تَصِيرَ أَرْبَعاً أَوْ سِتّاً لِأَنَّ الْخَمْسَ تَكْبِيرَاتٍ إِنَّمَا أُخِذَتْ مِنَ الْخَمْسِ الصَّلَوَاتِ فِي الْيَوْمِ وَ اللَّيْلَةِ.
📚 عيون أخبار الرضا (عليه السلام)ج ۲ص۱۱۳
امام رضا صلوات اللَّه علیه فرمود : همانا به نماز خواندن بر ميت أمر شده اند تا اینکه برای او شفاعت نمایند و برای مغفرت او دعا نمایند زیرا در هیچ وقتی از اوقات به شفاعت و طلب و استغفار از آن موقع محتاج تر نیست و همانا برای آن 5 تکبیر قرار داده شده است نه 4 تا و نه 6 تا زیرا پنج از پنج نماز در شبانه روز گرفته شده است!
3⃣ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ زُرَارَةَ وَ مَعْمَرِ بْنِ يَحْيَى وَ إِسْمَاعِيلَ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: لَيْسَ فِي الصَّلَاةِ عَلَى الْمَيِّتِ قِرَاءَةٌ وَ لَا دُعَاءٌ مُوَقَّتٌ تَدْعُو بِمَا بَدَا لَكَ وَ أَحَقُّ الْمَوْتَى أَنْ يُدْعَى لَهُ الْمُؤْمِنُ وَ أَنْ يُبْدَأَ بِالصَّلَاةِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ
📚 الكافي ج۳ص۱۸۵
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : در نماز بر ميت، قرائت و دعای محدود و معینی نیست، به آنچه به ذهنت می خورد دعا می کنی و سزاوارترین مردگان که برای او دعا شود مؤمن می باشد و اینکه به صلوات بر رسول اللّه صلی الله علیه و آله آغاز شود!
4⃣مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: تُصَلَّى عَلَى الْجِنَازَةِ فِي كُلِّ سَاعَةٍ إِنَّهَا لَيْسَتْ بِصَلَاةِ رُكُوعٍ وَ سُجُودٍ
📚 الكافي ج۳ص ۱۸۰
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : در هر ساعتی بر جنازه می توان نماز خواند، همانا نماز میت، نماز رکوع و سجودی نیست!
5⃣عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْعَرْزَمِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: صَلَّيْتُ خَلْفَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَى جِنَازَةٍ فَكَبَّرَ خَمْساً يَرْفَعُ يَدَهُ فِي كُلِّ تَكْبِيرَةٍ
📚 التهذيب ج۳ص۱۹۴
عبدالرحمن گوید : پشت سر امام صادق صلوات اللَّه علیه بر جنازه ای نماز خواندم، پس حضرت پنج تکبیر گفتند و با هر تکبیر دستهای خود را بالا آوردند!
6⃣سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَا يُصَلَّى عَلَى جِنَازَةٍ بِحِذَاءٍ وَ لَا بَأْسَ بِالْخُفِّ.
📚 الكافي ج۳ص۱۷۶
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : با نعلین (یعنی پاپوش روباز مشتمل بر یک کفه و یک یا دو بند بر روی آن) بر جنازه نماز خوانده نمی شود ولی کفش روبسته اشکالی ندارد!
7⃣عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ صَلَّى عَلَى امْرَأَةٍ فَلَا يَقُومُ فِي وَسَطِهَا وَ يَكُونُ مِمَّا يَلِي صَدْرَهَا وَ إِذَا صَلَّى عَلَى الرَّجُلِ فَلْيَقُمْ فِي وَسَطِهِ
📚 الكافي ج۳ص۱۷۶
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که بر جنازه زن نماز می خواند در وسط او نایستد و طرف سینه او باشد و وقتی بر مرد نماز می خواند در میان بدن او بایستد!
8⃣مُوسَى بْنِ بَكْرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ قَالَ: إِذَا صَلَّيْتَ عَلَى الْمَرْأَةِ فَقُمْ عِنْدَ رَأْسِهَا وَ إِذَا صَلَّيْتَ عَلَى الرَّجُلِ فَقُمْ عِنْدَ صَدْرِهِ.
📚 الكافي ج۳ص۱۷۷
امام کاظم صلوات اللَّه علیه فرمود : وقتی بر زنی نماز می خوانی، نزد سر او بایست و وقتی بر مردی نماز می خوانی نزد سینه او بایست!
9⃣جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ يَقُومُ مِنَ الرِّجَالِ بِحِيَالِ السُّرَّةِ وَ مِنَ النِّسَاءِ مِنْ دُونِ ذَلِكَ قَبْلَ الصَّدْرِ.
📚 التهذيب ج۳ص۱۹۰
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللّه صلی الله علیه و آله (برای نماز ميت) برای مردان مقابل ناف آنها می ایستاد و برای زنها پایین تر از آن ، قبل از سینه می ایستاد!
0⃣1⃣إِسْمَاعِيلَ بْنِ سَعْدٍ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الصَّلَاةِ عَلَى الْمَيِّتِ فَقَالَ أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَخَمْسُ تَكْبِيرَاتٍ وَ أَمَّا الْمُنَافِقُ فَأَرْبَعٌ وَ لَا سَلَامَ فِيهَا
📚 تهذيب ج۳ص۱۹۲
اسماعیل بن سعد گوید : از امام رضا صلوات اللَّه علیه در مورد نماز بر ميت سؤال کردم؛ فرمود : برای مؤمن 5 تکبیر و برای منافق 4 تکبیر و هیچ سلام دادنی در آن نیست!
✅ از ده روایت فوق و غیره روشن است که نماز ميت مشتمل بر پنج تکبیر است که با هر تکبیر دستها بالا آورده می شود و مابین تکبیرات دعاهایی خوانده می شود و قرائت و رکوع و سجده و سلام ندارد.
همچنین امام جماعت در نماز ميت مرد در وسط یا سینه او می ایستد و برای ميت زن مقابل سینه یا سر یا بعد از ناف، قبل از سینه او می ایستد.
هر چند برای نماز ميت ادعيه مختلفی برای مابین تکبیرات آن رسیده است و به همه آنها می توان عمل نمود، ولی ساختار کلی آن در روایت زیر بیان شده است :
1⃣1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُهَاجِرٍ عَنْ أُمِّهِ أُمِّ سَلَمَةَ قَالَتْ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ إِذَا صَلَّى عَلَى مَيِّتٍ كَبَّرَ وَ تَشَهَّدَ ثُمَّ كَبَّرَ وَ صَلَّى عَلَى الْأَنْبِيَاءِ وَ دَعَا ثُمَّ كَبَّرَ وَ دَعَا لِلْمُؤْمِنِينَ ثُمَّ كَبَّرَ الرَّابِعَةَ وَ دَعَا لِلْمَيِّتِ ثُمَّ كَبَّرَ الْخَامِسَةَ وَ انْصَرَفَ فَلَمَّا نَهَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنِ الصَّلَاةِ عَلَى الْمُنَافِقِينَ كَبَّرَ وَ تَشَهَّدَ ثُمَّ كَبَّرَ وَ صَلَّى عَلَى النَّبِيِّينَ ثُمَّ كَبَّرَ وَ دَعَا لِلْمُؤْمِنِينَ- ثُمَّ كَبَّرَ الرَّابِعَةَ وَ انْصَرَفَ وَ لَمْ يَدْعُ لِلْمَيِّتِ.
📚 الكافي ج۳ص۱۸۱
ام سلمه گوید :شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللّه صلی الله علیه و آله وقتی بر جنازه ای نماز می خواند أَللَّهُ أَکْبَر می گفت و تشهد می گفت، سپس أَللَّهُ أَکْبَر می گفت و بر انبیاء درود می فرستاد و دعا می کرد سپس أَللَّهُ أَکْبَر می گفت و برای مؤمنين دعا می کرد، سپس أَللَّهُ أَکْبَر چهارم را می گفت و برای ميت دعا می کرد و سپس أَللَّهُ أَکْبَر پنجم را می گفت و از نماز منصرف می شد!
پس وقتی اللَّه عَزَّ وَ جَلَّ او را از نماز خواندن بر منافقین نهی نمود، أَللَّهُ أَکْبَر گفت و تشهد می گفت سپس أَللَّهُ أَکْبَر می گفت و بر انبیاء صلوات می فرستاد، سپس أَللَّهُ أَکْبَر می گفت و برای مؤمنين دعا می کرد و سپس أَللَّهُ أَکْبَر چهارم را می گفت و منصرف می شد و برای میت دعا نمی کرد!
✅ در قسمت های بعد شش کیفیت از نمازهای ميت وارده در روایات را ذکر می کنیم که همه آنها می تواند مورد عمل قرار گیرد.
2⃣1⃣ امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد نماز بر ميت فرمودند :
اللَّه أَکْبَر می گوئی سپس بر نبي صلوات می فرستی و سپس می گوئی :
اللَّهُمَّ عَبْدُكَ ابْنُ عَبْدِكَ ابْنُ أَمَتِكَ لَا أَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَيْراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنَّا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ مُحْسِناً فَزِدْ فِي حَسَنَاتِهِ [إحسانه] وَ تَقَبَّلْ مِنْهُ وَ إِنْ كَانَ مُسِيئاً فَاغْفِرْ لَهُ ذَنْبَهُ وَ افْسَحْ لَهُ فِي قَبْرِهِ وَ اجْعَلْهُ مِنْ رُفَقَاءِ مُحَمَّدٍ (صَلی الله علیه و آله)
سپس أَللَّهُ أَکْبَر دوم را می گوئی و می گوئی :
اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ زَاكِياً فَزَكِّهِ وَ إِنْ كَانَ خَاطِئاً فَاغْفِرْ لَهُ
سپس أَللَّهُ أَکْبَر سوم را می گوئی و می گوئی :
اللَّهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَ لَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ
سپس أَللَّهُ أَکْبَر چهارم را می گوئی و می گوئی :
اللَّهُمَّ اكْتُبْهُ عِنْدَكَ فِي عِلِّيِّينَ وَ اخْلُفْ عَلَى عَقِبِهِ فِي الْغَابِرِينَ وَ اجْعَلْهُ مِنْ رُفَقَاءِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله)
سپس أَللَّهُ أَکْبَر پنجم را می گوئی و از نماز رو می گردانی!
📚 الكافي ج۳ص۱۸٣
✅ ضمائر و افعال ادعيه فوق برای ميت مرد می باشد و در صورتی که ميت زن باشد اینگونه گفته می شود :
اللَّه أَکْبَر می گوئی سپس بر نبي صلوات می فرستی و سپس می گوئی :
اللَّهُمَّ أمَتُکَ بِنتُ عَبْدِكَ بِنْتُ أَمَتِكَ لَا أَعْلَمُ مِنْها إِلَّا خَيْراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِها مِنَّا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَتْ مُحْسِنةً فَزِدْ فِي حَسَنَاتِها [إحسانها] وَ تَقَبَّلْ مِنْها وَ إِنْ كَانَتْ مُسِيئَةً فَاغْفِرْ لَها ذَنْبَها وَ افْسَحْ لَها فِي قَبْرِهِا وَ اجْعَلْها مِنْ رُفَقَاءِ مُحَمَّدٍ (صَلی الله علیه و آله)
سپس أَللَّهُ أَکْبَر دوم را می گوئی و می گوئی :
اللَّهُمَّ إِنْ كَانَتْ زَاكِيةً فَزَكِّها وَ إِنْ كَانَتْ خَاطِئةً فَاغْفِرْ لَها
سپس أَللَّهُ أَکْبَر سوم را می گوئی و می گوئی :
اللَّهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَها وَ لَا تَفْتِنَّا بَعْدَها
سپس أَللَّهُ أَکْبَر چهارم را می گوئی و می گوئی :
اللَّهُمَّ اكْتُبْها عِنْدَكَ فِي عِلِّيِّينَ وَ اخْلُفْ عَلَى عَقِبِها فِي الْغَابِرِينَ وَ اجْعَلْها مِنْ رُفَقَاءِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله)
سپس أَللَّهُ أَکْبَر پنجم را می گوئی و از نماز رو می گردانی!
3⃣1⃣ امام صادق صلوات اللَّه علیه (در مورد نماز ميت) فرمود :
اللَّهُ أَكْبَرُ می گوئی سپس تشهد (یعنی أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ می گوئی) و سپس می گوئی :
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ رَبِّ الْمَوْتِ وَ الْحَيَاةِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ جَزَى اللَّهُ عَنَّا مُحَمَّداً خَيْرَ الْجَزَاءِ بِمَا صَنَعَ بِأُمَّتِهِ وَ بِمَا بَلَّغَ مِنْ رِسَالاتِ رَبِّهِ(سپس می گوئی) اللَّهُمَّ عَبْدُكَ ابْنُ عَبْدِكَ ابْنُ أَمَتِكَ نَاصِيَتُهُ بِيَدِكَ خَلَا مِنَ الدُّنْيَا وَ احْتَاجَ إِلَى رَحْمَتِكَ وَ أَنْتَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِهِ اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَيْراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ مُحْسِناً فَزِدْ فِي إِحْسَانِهِ وَ تَقَبَّلْ مِنْهُ وَ إِنْ كَانَ مُسِيئاً فَاغْفِرْ لَهُ ذَنْبَهُ وَ ارْحَمْهُ وَ تَجَاوَزْ عَنْهُ بِرَحْمَتِكَ اللَّهُمَّ أَلْحِقْهُ بِنَبِيِّكَ وَ ثَبِّتْهُ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ فِي الْآخِرَةِ اللَّهُمَّ اسْلُكْ بِنَا وَ بِهِ سَبِيلَ الْهُدَى وَ اهْدِنَا وَ إِيَّاهُ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ اللَّهُمَّ عَفْوَكَ عَفْوَكَ
سپس أَللَّهُ أَکْبَر دوم را می گوئی و مانند آنچه بعد از تکبیر قبل گفتی می گوئی تا اینکه از پنج تکبیر فارغ شوی (یعنی بعد از تکبیر دوم و سوم و چهارم هم همین عبارات را می گوئی)
📚 الكافي ج۳ص۱۸۴
✅ ادعيه فوق منطبق با نماز ميت مرد می باشد و برای ميت زن اینگونه می گوییم :
اللَّهُ أَكْبَرُ می گوئی سپس تشهد (یعنی أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ می گوئی) و سپس می گوئی :
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ رَبِّ الْمَوْتِ وَ الْحَيَاةِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ جَزَى اللَّهُ عَنَّا مُحَمَّداً خَيْرَ الْجَزَاءِ بِمَا صَنَعَ بِأُمَّتِهِ وَ بِمَا بَلَّغَ مِنْ رِسَالاتِ رَبِّهِ(سپس می گوئی) اللَّهُمَّ أَمَتَکَ بِنْتَ عَبْدِكَ بِنْتَ أَمَتِكَ نَاصِيَتُها بِيَدِكَ خَلَتْ مِنَ الدُّنْيَا وَ احْتَاجَتً إِلَى رَحْمَتِكَ وَ أَنْتَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِها اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْها إِلَّا خَيْراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَتْ مُحْسِنةً فَزِدْ فِي إِحْسَانِها وَ تَقَبَّلْ مِنْها وَ إِنْ كَانَتْ مُسِيئةً فَاغْفِرْ لَهُا ذَنْبَها وَ ارْحَمْها وَ تَجَاوَزْ عَنْها بِرَحْمَتِكَ اللَّهُمَّ أَلْحِقْها بِنَبِيِّكَ وَ ثَبِّتْها بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ فِي الْآخِرَةِ اللَّهُمَّ اسْلُكْ بِنَا وَ بِها سَبِيلَ الْهُدَى وَ اهْدِنَا وَ إِيَّاها صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ اللَّهُمَّ عَفْوَكَ عَفْوَكَ
سپس أَللَّهُ أَکْبَر دوم را می گوئی و مانند آنچه بعد از تکبیر قبل گفتی می گوئی تا اینکه از پنج تکبیر فارغ شوی (یعنی بعد از تکبیر دوم و سوم و چهارم هم همین عبارات را می گوئی)
4⃣1⃣ أَبِي وَلَّادٍ گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد تکبیر بر ميت سؤال کردم؛ فرمود : پنج تکبیر است. بعد از أَللَّهُ أَکْبَر اول می گوئی :
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
سپس می گوئی :
اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا الْمُسَجَّى قُدَّامَنَا عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ وَ قَدْ قَبَضْتَ رُوحَهُ إِلَيْكَ وَ قَدِ احْتَاجَ إِلَى رَحْمَتِكَ وَ أَنْتَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِهِ اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْ ظَاهِرِهِ إِلَّا خَيْراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِسَرِيرَتِهِ اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ مُحْسِناً فَضَاعِفْ حَسَنَاتِهِ وَ إِنْ كَانَ مُسِيئاً فَتَجَاوَزْ عَنْ إِسَاءَتَه
سپس تکبیر دوم را می گوئی و این الفاظ را بعد از هر تکبیر (یعنی بعد از تکبیر دوم و سوم و چهارم) نیز انجام می دهی!
📚 التهذيب ج۳ص۱۹۱
✅ ادعيه وارده در روایت فوق منطبق با ميت مرد است و برای ميت زن اینگونه می گوئیم :
بعد از أَللَّهُ أَکْبَر اول می گوئی :
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
سپس می گوئی :
اللَّهُمَّ إِنَّ هَذِهِ الْمُسَجَّى قُدَّامَنَا أَمَتُکَ وَ بِنْتُ عَبْدِكَ وَ قَدْ قَبَضْتَ رُوحَها إِلَيْكَ وَ قَدِ احْتَاجَتْ إِلَى رَحْمَتِكَ وَ أَنْتَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِها اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْ ظَاهِرِها إِلَّا خَيْراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِسَرِيرَتِها اللَّهُمَّ إِنْ كَانَتْ مُحْسِنَةً فَضَاعِفْ حَسَنَاتِها وَ إِنْ كَانَتْ مُسِيئَةً فَتَجَاوَزْ عَنْ إِسَاءَتِها
سپس تکبیر دوم را می گوئی و این الفاظ را بعد از هر تکبیر (یعنی بعد از تکبیر دوم و سوم و چهارم) انجام می دهی!
5⃣1⃣سَمَاعَةَ گوید از (امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد نماز بر ميت سؤال کردم؛ فرمود : پنج تکبیر است، بعد از تکبیر اول می گوید :
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِأَحْيَائِنَا وَ أَمْوَاتِنَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ أَلِّفْ بَيْنَ قُلُوبِنَا عَلَى قُلُوبِ خِيَارِنَا وَ اهْدِنَا لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
پس اگر اینجا را با تکبیر دوم قطع کنی ضرری ندارد، پس (تکبیر دوم را بگو) و بگو :
اللَّهُمَّ هَذَا عَبْدُكَ ابْنُ عَبْدِكَ وَ ابْنُ أَمَتِكَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ افْتَقَرَ إِلَیْکَ وَ اسْتَغْنَيْتَ عَنْهُ اللَّهُمَّ فَتَجَاوَزْ عَنْ سَيِّئَاتِهِ وَ زِدْ فِي إِحْسَانِهِ وَ اغْفِرْ لَهُ وَ ارْحَمْهُ وَ نَوِّرْ لَهُ فِي قَبْرِهِ وَ لَقِّنْهُ حُجَّتَهُ وَ أَلْحِقْهُ بِنَبِيِّهِ وَ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَ لَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ
و این گفتار را (بعد از تکبیر دوم و سوم و چهارم) بگو تا از تکبیرها فارغ شوی....
📚 التهذيب ج۳ص۱۹۱
✅ ادعيه فوق منطبق با نماز ميت مرد است و برای نماز زن اینگونه می گوئیم :
بعد از تکبیر اول می گوید :
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِأَحْيَائِنَا وَ أَمْوَاتِنَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ أَلِّفْ بَيْنَ قُلُوبِنَا عَلَى قُلُوبِ خِيَارِنَا وَ اهْدِنَا لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
پس اگر اینجا را با تکبیر دوم قطع کنی ضرری ندارد، پس (تکبیر دوم را بگو) و بگو :
اللَّهُمَّ هَذِهِ أَمَتُکَ بِنْتُ عَبْدِكَ وَ بِنْتُ أَمَتِكَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِها افْتَقَرَتْ إِلَیْکَ وَ اسْتَغْنَيْتَ عَنْها اللَّهُمَّ فَتَجَاوَزْ عَنْ سَيِّئَاتِها وَ زِدْ فِي إِحْسَانِها وَ اغْفِرْ لَها وَ ارْحَمْها وَ نَوِّرْ لَها فِي قَبْرِهِا وَ لَقِّنْهَا حُجَّتَها وَ أَلْحِقْها بِنَبِيِّها وَ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَها وَ لَا تَفْتِنَّا بَعْدَها
و این گفتار را (بعد از تکبیر دوم و سوم و چهارم) بگو تا از تکبیرها فارغ شوی....
6⃣1⃣ شیخ صدوق در کتاب المقنع که آن را روایاتی با حذف سند می داند گوید : هنگامی که بر جنازه ای نماز می خوانی نزد سینه او بایست و أَللَّهُ أَکْبَر بگو و بگو :
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ أَرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً بَيْنَ يَدَيِ السَّاعَةِ
سپس أَللَّهُ أَکْبَر دوم را بگو و بگو :
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ وَ تَرَحَّمْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
سپس أَللَّهُ أَکْبَر سوم را بگو و بگو :
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَ الْأَمْوَاتِ
سپس أَللَّهُ أَکْبَر چهارم را بگو و بگو :
اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ وَ ابْنُ أَمَتِكَ نَزَلَ بِكَ وَ أَنْتَ خَيْرُ مَنْزُولٍ بِهِ اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَيْراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنَّا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ مُحْسِناً فَزِدْ فِي إِحْسَانِهِ وَ إِنْ كَانَ مُسِيئاً فَتَجَاوَزْ عَنْهُ وَ اغْفِرْ لَهُ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ عِنْدَكَ فِي أَعْلَى عِلِّيِّينَ وَ اخْلُفْ عَلَى أَهْلِهِ فِي الْغَابِرِينَ وَ ارْحَمْهُ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
سپس أَللَّهُ أَکْبَر پنجم را بگو و از جايت حرکت نکن تا اینکه جنازه را بر دست مردان ببینی
📚 المقنع ص ۲۰
✅ در صورتی که ميت زن باشد، عبارات وارده در حدیث 6⃣1⃣ را اینگونه می گوئیم :
هنگامی که بر جنازه ای نماز می خوانی نزد سینه او بایست و أَللَّهُ أَکْبَر بگو و بگو :
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ أَرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً بَيْنَ يَدَيِ السَّاعَةِ
سپس أَللَّهُ أَکْبَر دوم را بگو و بگو :
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ وَ تَرَحَّمْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
سپس أَللَّهُ أَکْبَر سوم را بگو و بگو :
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَ الْأَمْوَاتِ
سپس أَللَّهُ أَکْبَر چهارم را بگو و بگو :
اللَّهُمَّ إِنَّ هَذِهِ أَمَتُکَ وَ بِنْتُ عَبْدِكَ وَ بِنْتُ أَمَتِكَ نَزَلَتْ بِكَ وَ أَنْتَ خَيْرُ مَنْزُولٍ بِهِ اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْها إِلَّا خَيْراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِها مِنَّا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَتْ مُحْسِنَةً فَزِدْ فِي إِحْسَانِها وَ إِنْ كَانَتْ مُسِيئَةً فَتَجَاوَزْ عَنْها وَ اغْفِرْ لَها اللَّهُمَّ اجْعَلْها عِنْدَكَ فِي أَعْلَى عِلِّيِّينَ وَ اخْلُفْ عَلَى أَهْلِها فِي الْغَابِرِينَ وَ ارْحَمْها بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
سپس أَللَّهُ أَکْبَر پنجم را بگو و از جايت حرکت نکن تا اینکه جنازه را بر دست مردان ببینی!
7⃣1⃣عَمَّارِ بْنِ مُوسَى گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد نماز بر ميت سؤال کردم؛ فرمود : أَللَّهُ أَکْبَر می گوئی سپس می گوئی :
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى إِمَامِ الْمُسْلِمِينَ اللَّهُمَّ عَبْدُكَ فُلَانٌ وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ اللَّهُمَّ أَلْحِقْهُ بِنَبِيِّهِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ افْسَحْ لَهُ فِي قَبْرِهِ وَ نَوِّرْ لَهُ فِيهِ وَ صَعِّدْ رُوحَهُ وَ لَقِّنْهُ حُجَّتَهُ وَ اجْعَلْ مَا عِنْدَكَ خَيْراً لَهُ وَ أَرْجِعْهُ إِلَى خَيْرٍ مِمَّا كَانَ فِيهِ اللَّهُمَّ عِنْدَكَ نَحْتَسِبُهُ فَلَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَ لَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ اللَّهُمَّ عَفْوَكَ عَفْوَكَ
همه عبارات فوق را در تکبیر اول می گوئی سپس أَللَّهُ أَکْبَر دوم را می گوئی و می گوئی :
اللَّهُمَّ عَبْدُكَ فُلَانٌ اللَّهُمَّ أَلْحِقْهُ بِنَبِيِّهِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ افْسَحْ لَهُ فِي قَبْرِهِ وَ نَوِّرْ لَهُ فِيهِ وَ صَعِّدْ رُوحَهُ وَ لَقِّنْهُ حُجَّتَهُ وَ اجْعَلْ مَا عِنْدَكَ خَيْراً لَهُ وَ أَرْجِعْهُ إِلَى خَيْرٍ مِمَّا كَانَ فِيهِ اللَّهُمَّ عِنْدَكَ نَحْتَسِبُهُ فَلَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَ لَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ اللَّهُمَّ عَفْوَكَ اللَّهُمَّ عَفْوَكَ
این جملات را بعد از تکبیر دوم و سوم و چهارم می گوئی، پس وقتی أَللَّهُ أَکْبَر پنجم را گفتی بگو :
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ أَللَّهُمَ أَلِّفْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَ تَوَفَّنِي عَلَى مِلَّةِ رَسُولِكَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ اللَّهُمَّ عَفْوَكَ اللَّهُمَّ عَفْوَكَ
📚تهذيب ج۳ص۳۳۰
✅برای نماز ميت زن عبارات وارده در حدیث فوق اینگونه گفته می شود :
أَللَّهُ أَکْبَر می گوئی سپس می گوئی :
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى إِمَامِ الْمُسْلِمِينَ اللَّهُمَّ أَمَتُكَ فُلَانَةٌ وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِها اللَّهُمَّ أَلْحِقْها بِنَبِيِّها مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ افْسَحْ لَها فِي قَبْرِها وَ نَوِّرْ لَها فِيهِ وَ صَعِّدْ رُوحَها وَ لَقِّنْها حُجَّتَها وَ اجْعَلْ مَا عِنْدَكَ خَيْراً لَها وَ أَرْجِعْها إِلَى خَيْرٍ مِمَّا كَانَتْ فِيها اللَّهُمَّ عِنْدَكَ نَحْتَسِبُها فَلَا تَحْرِمْنَا أَجْرَها وَ لَا تَفْتِنَّا بَعْدَها اللَّهُمَّ عَفْوَكَ عَفْوَكَ
همه عبارات فوق را در تکبیر اول می گوئی سپس أَللَّهُ أَکْبَر دوم را می گوئی و می گوئی :
اللَّهُمَّ أَمَتُكَ فُلَانةٌ اللَّهُمَّ أَلْحِقْها بِنَبِيِّها مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ افْسَحْ لَها فِي قَبْرِها وَ نَوِّرْ لَها فِيهِ وَ صَعِّدْ رُوحَها وَ لَقِّنْها حُجَّتَها وَ اجْعَلْ مَا عِنْدَكَ خَيْراً لَها وَ أَرْجِعْها إِلَى خَيْرٍ مِمَّا كَانَتْ فِيها اللَّهُمَّ عِنْدَكَ نَحْتَسِبُها فَلَا تَحْرِمْنَا أَجْرَها وَ لَا تَفْتِنَّا بَعْدَها اللَّهُمَّ عَفْوَكَ اللَّهُمَّ عَفْوَكَ
این جملات را بعد از تکبیر دوم و سوم و چهارم می گوئی، پس وقتی أَللَّهُ أَکْبَر پنجم را گفتی بگو :
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ أَللَّهُمَ أَلِّفْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَ تَوَفَّنِي عَلَى مِلَّةِ رَسُولِكَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ اللَّهُمَّ عَفْوَكَ اللَّهُمَّ عَفْوَكَ
نظرات (0)