Loading...

#سؤال_820_ آیا می توان #وضو را به صورت ارتماسی انجام داد؟


#بدعت_وضوی_ارتماسی


✅ به آیه و روایات زیر توجه فرمایید :

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَی الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَ أَیْدِیَکُمْ إِلَی الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَی الْکَعْبَیْنِ

📚 سورة المائدة آية ۶

✅ ترجمه : اي کسانی که ایمان آورده اید، هنگامی که به نماز برخاستید، پس صورتهای خود و دستهای خود را تا مرفق بشویید و به سرهایتان و دو پایتان تا دو کعب مسح نمائید


1⃣ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ: كُنْتُ قَاعِداً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّه فَدَعَا بِمَاءٍ فَمَلَأَ بِهِ كَفَّهُ فَعَمَّ بِهِ وَجْهَهُ ثُمَّ مَلَأَ كَفَّهُ فَعَمَّ بِهِ يَدَهُ الْيُمْنَى ثُمَّ مَلَأَ كَفَّهُ فَعَمَّ بِهِ يَدَهُ الْيُسْرَى ثُمَّ مَسَحَ عَلَى رَأْسِهِ وَ رِجْلَيْهِ وَ قَالَ هَذَا وُضُوءُ مَنْ لَمْ يُحْدِثْ حَدَثاً يَعْنِي بِهِ التَّعَدِّيَ فِي الْوُضُوءِ

📚 الكافي ج۳ص۲۷

حماد بن عثمان گوید : من نزد امام صادق صلوات اللَّه نشسته بودم، پس آبی درخواست نمودند و کفّ خود را از آب پُر کردند و با آن صورت خود را فرا گرفتند، سپس کفّ خود را از آب پر کرد و با آن دست راستش را فراگیر نمود ، سپس کفّ خود را از آب پر نمود و با آن دست چپش را فراگیر نمود و سپس بر سر و دو پایش مسح نمود و سپس فرمود :
این وضوی کسی است که #بدعتی ایجاد نکند و منظور حضرت تجاوز در حدود وضو بود!


2⃣عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَنْ تَعَدَّى فِي الْوُضُوءِ كَانَ كَنَاقِضِهِ.

📚 علل الشرائع ص۲۷۹ص۲

امام صادق صلوات اللَّهِ علیه فرمود : کسی که در وضو تجاوز نماید، مانند نقض کننده و شکننده آن است!


3⃣عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: إِنَّمَا الْوُضُوءُ حَدٌّ مِنْ حُدُودِ اللَّهِ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يُطِيعُهُ وَ مَنْ يَعْصِيهِ....

📚 الكافي ج۳ص۲۱

امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : همانا وضو حدّی از حدود الهی می باشد، برای اینکه اللَّه بداند (مشخص شود) که چه کسی از او اطاعت می کند و چه کسی او را نافرمانی می کند....


✅ اللَّه عزّوجلّ حکم فریضه وضو را در آیه 6 سوره مائده بیان فرموده است و تفسیر و حدود و جزئیات آن را اهل بیت علیهم السلام در روایات متعددی بیان فرموده اند و در بیش از 10 روایت، کیفیت عملی وضوی رسول الله صلی الله علیه و آله را برای اصحاب حکایت و بیان نموده اند.
در این روایات از مقدار آب لازم برای وضو تا تعداد مشت آب مجاز برای وضو و محل ریختن مشت آب بر روی دست و صورت و نحوه دست کشیدن بر دست و صورت و حد دست و صورت و حدود فراوان دیگری را برای ما بیان نموده اند و تعدی از آن را تجاوز از حدود الهی دانسته اند.

در این میان برخی آمدند و با دید #اجتهادی، از عبارت «فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَ أَیْدِیَکُمْ إِلَی الْمَرَافِقِ» در آیه 6 سوره مائده، مطرح نمودند که این شستن را به صورت ارتماسی نیز می توان انجام داد و وضوی ارتماسی را #ابداع کردند و احکام مختلفی نیز برای آن تهیه نمودند، از جمله :

مساله 1 ـ ‌‏وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد‌‎ ‌‏وضو در آب فرو برد، یا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بیرون آورد، و برای‌‎ ‌‏آنکه مسح سر و پاها با آب وضو انجام گیرد، باید دست چپ را در آب فرو برد و‌‎ ‌‏موقع بیرون آوردن قصد وضو کند، بلکه در دست راست هم برای آنکه مسح با‌‎ ‌‏آب وضو باشد باید موقع بیرون آوردن از آب قصد وضو کند؛ مگر آنکه در موقع‌‎ ‌‏بیرون آوردن دست چپ از آب قصد شستن تمام دست را نکند تا بقیه را با آب‌‎ ‌‏دست راست بشوید.!!!
‌‎
‌‏مساله 2 ـ ‌‏در وضوی ارتماسی هم باید صورت و دستها از بالا به پایین‌‎ ‌‏شسته شود، پس اگر وقتی که صورت و دستها را در آب فرو می برد قصد وضو‌‎ ‌‏کند، باید صورت را از طرف پیشانی و دستها را از طرف آرنج در آب فرو برد، و‌‎ ‌‏اگر موقع بیرون آوردن از آب قصد وضو کند، باید صورت را از طرف پیشانی و‌‎ ‌‏دستها را ازطرف آرنج بیرون آورد!!!

✅ اما باید دانست که هیچ حدیثی از اهل بیت علیهم السلام در تأیید يا احکام وضوی ارتماسی وجود ندارد و تفسیر و حدود «فَاغْسِلُوا» در آیه وضو، صرفا باید توسط اهل بیت علیهم السلام بیان شود و مانند حکم زکات که در قرآن آمده است ولی جزئیات آن مانند أشياء متعلَق زکات و حد نصاب و سائر احکام آن توسط پیامبر و اهل بیت علیهم السلام بیان می گردد، حدود «فَاغْسِلُوا» نیز در آیه وضو باید توسط اهل بیت علیهم السلام بیان شود و رأی و اجتهاد و قیاس با غسل ارتماسی، هیچ جایگاهی در مورد آن ندارد و وضو صرفاً به صورت #ترتیبی و به همان نحوی است که در روایات متعددی توسط اهل بیت علیهم السلام بیان شده است.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹