#سؤال_811_ آیا می توان در وضو #مسح دو پا را با هم کشید؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي حَدِيثٍ قَالَ: امْسَحْ عَلَى الْقَدَمَيْنِ وَ ابْدَأْ بِالشِّقِّ الْأَيْمَنِ.
📚 الكافي ج۳ص۲۹
امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمود : بر روی دو پا مسح کن و به نیمه و طرف #راست آغاز کن!
2⃣ أَحْمَدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْعَبَّاسِ النَّجَاشِيُّ فِي كِتَابِ الرِّجَالِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ التَّمِيمِيِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْقَاسِمِ الْبَجَلِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ الْمُعَلَّى عَنْ عُمَرَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي رَافِعٍ وَ كَانَ كَاتِبَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ إِذَا تَوَضَّأَ أَحَدُكُمْ لِلصَّلَاةِ فَلْيَبْدَأْ بِالْيَمِينِ قَبْلَ الشِّمَالِ مِنْ جَسَدِهِ وَ ذَكَرَ الْكِتَابَ.
📚 رجال النجاشيّ ص۵.
عبدالرحمن گوید : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : هنگامی که یکی از شما وضو می گیرد، باید به سمت راست بدنش قبل از سمت چپ آغاز کند....
3⃣ أَحْمَدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ الطَّبْرِسِيُّ فِي الْإِحْتِجَاجِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ عَنْ صَاحِبِ الزَّمَانِ أَنَّهُ كَتَبَ إِلَيْهِ يَسْأَلُهُ عَنِ الْمَسْحِ عَلَى الرِّجْلَيْنِ بِأَيِّهِمَا يَبْدَأُ بِالْيَمِينِ أَوْ يَمْسَحُ عَلَيْهِمَا جَمِيعاً مَعاً فَأَجَابَ يَمْسَحُ عَلَيْهِمَا جَمِيعاً مَعاً فَإِنْ بَدَأَ بِإِحْدَاهُمَا قَبْلَ الْأُخْرَى فَلَا يَبْتَدَأُ إِلَّا بِالْيَمِينِ.
📚 الاحتجاج ص۴۹۲
حمیری به صاحب الزمان صلوات اللَّه نامه نوشت و از آن حضرت در مورد مسح بر روی دو پا سؤال کرد که به کدامیک آغاز کند : به پای راست یا اینکه بر هر دو با هم مسح کند؟
حضرت جواب دادند : بر هر دو با هم مسح می کند، پس اگر به یکی قبل از دیگری آغاز می کند، پس آغاز نکند مگر به پای راست!
✅ با توجه به روایت 1⃣ و 2⃣، برای مسح دو پا ابتدا مسح پای راست کشیده می شود.
با توجه به #أمر امام به آغاز کردن به پای راست در حدیث اول که در کتاب کافی و از راوی بزرگواری مثل محمد بن مسلم روایت شده است، این روایت مبنای عمل قرار می گیرد.
البته در حدیث سوم رخصت مسح دو پا به صورت همزمان نیز رسیده است که می توان به این رخصت نیز عمل نمود، اما کشیدن مسح پای چپ قبل از پای راست، ضمن اینکه رخصت آن در روایات نیامده است، در حدیث سوم هم تصریح شده است اگر شخص مسح دو پا را با هم انجام ندهد و بخواهد یکی را بر دیگری مقدم بدارد، فقط پای راست را بر پای چپ مقدم بدارد و لذا نمی توان مسح پای چپ را بر پای راست مقدم داشت.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
نظرات (0)