Loading...

#سؤال_773_ آیا قنوت واجب است یا مستحب؟


✅پاسخ : به برخی از عین فرموده های اهل بیت علیهم السلام در مورد قنوت توجه فرمایید :


1⃣مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَر أَنَّهُ قَالَ: الْقُنُوتُ فِي كُلِّ رَكْعَتَيْنِ فِي التَّطَوُّعِ وَ الْفَرِيضَة

📚فقيه ج۱ص۳۱۶

امام باقر علیه السلام فرمود : #قنوت در هر دو رکعت از نافله و فریضه هست!


2⃣صَفْوَانَ الْجَمَّال قال: صَلَّيْتُ خَلْفَ أَبِي عَبْداللَّه أَيَّاماً فَكَانَ يَقْنُتُ فِي كُلِّ صَلَاةٍ يَجْهَرُ فِيهَا أَوْ لَا يَجْهَرُ

📚فقيه ج۱ص۳۱۸

صفوان گوید : ايامي پشت سر امام صادق علیه السلام نماز خواندم، پس ایشان در هر نماز جهریه و غیر جهریه قنوت می گرفتند!


3⃣الْفَضْل بْنِ شَاذَانَ عن الرِّضَا فِي كِتَابِهِ إِلَى الْمَأْمُونِ قَالَ: وَ الْقُنُوتُ سُنَّةٌ وَاجِبَةٌ فِي الْغَدَاةِ وَ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ وَ الْمَغْرِبِ وَ الْعِشَاءِ الْآخِرَة

📚عيون أخبارالرضا عليه السلام ج۲ص۱۲۳

امام رضا علیه السلام در نوشته اش به مأمون فرمودند : #قنوت در نماز صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشاء #سنت_واجبه است!


4⃣عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ جَعْفَر بْنِ مُحَمَّد فِي حَدِيثِ شَرَائِعِ الدِّينِ قال: وَ الْقُنُوتُ فِي جَمِيعِ الصَّلَوَاتِ سُنَّةٌ وَاجِبَةٌ فِي الرَّكْعَةِ الثَّانِيَةِ قَبْلَ الرُّكُوعِ وَ بَعْدَ الْقِرَاءَةِ

📚خصال ص۶۰۴

امام صادق علیه السلام در حدیث شرائع دين فرمود : #قنوت در همه نمازها در رکعت دوم قبل از رکوع و بعد از قرائت #سنت_واجبه است!


5⃣مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قال: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَر عَن الْقُنُوتِ فِي الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ فَقَالَ اقْنُتْ فِيهِنَّ جَمِيعاً

📚كافي ج۳ص۳۳۹

محمد بن مسلم گوید : از امام باقر علیه السلام در مورد قنوت در نمازهای پنجگانه سؤال کردم؛ امام فرمود: در همه آنها قنوت به جا آور!


6⃣وَهْب بن عَبْد رَبِّهِ عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قَالَ: مَنْ تَرَكَ الْقُنُوتَ رَغْبَةً عَنْهُ فَلَا صَلَاةَ لَهُ

📚كافي ج۳ص۳۳۹

امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که قنوت را از روی بی رغبتی ترک کند نمازی برای او نیست!


7⃣عمارٍ عن أَبِي عَبْداللَّه قَال: إِنْ نَسِيَ الرَّجُلُ الْقُنُوتَ فِي شَيْ ءٍ مِنَ الصَّلَاةِ حَتَّى يَرْكَعَ فَقَدْ جَازَتْ صَلَاتُهُ وَ لَيْسَ عَلَيْهِ شَيْ ءٌ وَ لَيْسَ لَهُ أَنْ يَدَعَهُ مُتَعَمِّداً

📚تهذيب ج۲ص۳۱۵

امام صادق علیه السلام فرمود : اگر شخصی قنوت را در چیزی از نمازها #فراموش کند تا اینکه به رکوع رود نمازش جائز است و چیزی بر او نیست و برای او نیست که آن را #عمداً ترک کند!


8⃣قال الصَّادِقُ : وَ مَنْ تَرَكَ الْقُنُوتَ مُتَعَمِّداً فَلَا صَلَاةَ لَهُ

📚الهداية للصدوق ص ۲۹

امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که #عمدا‌ً قنوت را ترک کند، نمازی برای او نیست!

9⃣زُرَارَة عَنْ أَبِي جَعْفَر أَنَّهُ قَالَ: الْقُنُوتُ فِي كُلِّ الصَّلَوَات

📚فقيه ج۱ص۳۱۶

امام باقر علیه السلام فرمود : قنوت در همه نمازهاست!


0⃣1⃣عن عَمَّارٍ السَّابَاطِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْداللَّه أَخَافُ أَنْ أَقْنُتَ وَ خَلْفِي مُخَالِفُونَ فَقَالَ رَفْعُكَ يَدَيْكَ يُجْزِي يَعْنِي رَفْعَهُمَا كَأَنَّكَ تَرْكَعُ

📚تهذيب ج۲ص۳۱۶

عمار گوید : من #خوف دارم در حالیکه مخالفین پشت سرم هستند #قنوت به جا آورم!
امام فرمودند : بالا آوردن دو دستت یعنی گوئی که می خواهی به رکوع بروی تو را کفایت می کند!


1⃣1⃣علي بن محمد بن سليمان قال: كَتَبْتُ إِلَى الْفَقِيهِ أَسْأَلُهُ عَنِ الْقُنُوتِ فَكَتَبَ إِذَا كَانَتْ ضَرُورَةٌ شَدِيدَةٌ فَلَا تَرْفَعِ الْيَدَيْنِ وَ قُلْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

📚تهذيب ج۲ص۳۱۵

علي بن محمد گوید :به امام عسکری علیه السلام نامه نوشتم و در مورد قنوت سؤال کردم؛ امام فرمودند : اگر ضرورت شدیدی (یعنی تقیه) بود، دستانت را بالا نیاور و #سه_بار بگو : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ!


✅ در روایات فوق و غیره، أمر به انجام قنوت در کلیه نمازها شده است و نیز از آن به عنوان سنت واجب یاد شده است و فرموده اند کسی که از روی بی رغبتی یا عمداً قنوت را ترک کند، نمازی برای او نیست.
اکثر عامه قائل به قنوت نبوده اند و برخی فقط برای نماز وتر قائل بوده اند و برخی از آنها نیز فقط برای نماز صبح و برخی نیز فقط در زمان نازله مثل وبا و قحطی جائز می دانند و حتی از ابوحنیفه لعنه الله نقل شده که گفته است : در هیچ نمازی به جز نماز وتر قنوت انجام نمی شود و از روایات شیعه مثل روایت 0⃣1⃣ و 1⃣1⃣ و غیره مشخص است که اصحاب مجبور به تقیه از عامه در مورد قنوت بوده اند و چند روایت موجود در عدم وجود قنوت در نمازها، یا اختصاص داشتن به نماز صبح، وجه #تقیه در مورد آن روشن است.


✅به لینک زیر نیز رجوع فرمایید :

https://t.me/porseshvapasokhe/155

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹