#سؤال_736 آیا جمع کردن و با هم خواندن نماز مغرب و عشاء و نماز ظهر و عصر رخصت دارد؟
1⃣عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قال: صَلَّى رَسُولُ اللَّه بِالنَّاسِ الظُّهْرَ و الْعَصْرَ حِينَ زَالَتِ الشَّمْسُ فِي جَمَاعَةٍ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ وَ صَلَّى بِهِمُ الْمَغْرِبَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ قَبْلَ سُقُوطِ الشَّفَقِ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فِي جَمَاعَةٍ وَ إِنَّمَا فَعَلَ رَسُولُ اللَّهِ لِيَتَّسِعَ الْوَقْتُ عَلَى أُمَّتِه
📚كافي ج۳ص۲۸۶
امام صادق علیه السلام فرمود : رسول الله (صلی الله علیه و آله) ، نماز ظهر و عصر را در هنگام زوال خورشید، بدون علت با مردم به جماعت خواند و مغرب و عشاء را قبل از سقوط شفق، بدون با مردم به جماعت خواند و همانا رسول الله (صلی الله علیه و آله) این کار را انجام داد تا وقت بر امت او #وسعت داده شود!
2⃣صفوان الجمّال قَال: صَلَّى بِنَا أَبُو عَبْداللَّه الظُّهْرَ و الْعَصْرَ عِنْدَ ما زَالَتِ الشَّمْسُ بِأَذَانٍ وَ إِقَامَتَيْنِ و قَال إِنِّي عَلَى حَاجَةٍ فَتَنَفَّلُوا
📚كافي ج۳ص۲۸۷
صفوان گوید : امام صادق علیه السلام در هنگام زوال خورشید، نماز ظهر و عصر را با یک اذان و دو اقامه به ما امامت نمود و فرمود : من کاری دارم پس شما نوافل خود را بخوانید!
3⃣عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قال: كَانَ رَسُولُ اللَّه إِذَا كَانَ فِي سَفَرٍ أَوْ عَجَّلَتْ بِهِ حَاجَةٌ يَجْمَعُ بَيْنَ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ وَ بَيْنَ الْمَغْرِبِ وَ الْعِشَاءِ الْآخِرَة
📚تهذيب ج۳ص۲۳۳
امام صادق علیه السلام فرمود : وقتی رسول الله (صلی الله علیه و آله) در سفر بودند یا حاجتی او را به عجله وا می داشت، بین ظهر و عصر و بین مغرب و عشاء جمع می کرد
4⃣عَنْ عباس الناقد قال: تَفَرَّقَ مَا كَانَ فِي يَدِي وَ تَفَرَّقَ عَنِّي حُرَفَائِي فَشَكَوْتُ ذَلِكَ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ فَقَالَ لِي اجْمَعْ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ تَرَى مَا تُحِبُّ
📚كافي ج۳ص۲۸۷
عباس ناقد گوید : آنچه در دستم بود متفرق گردید و شرکای من نیز از من جدا شدند. پس این أمر را به ابی محمد امام عسکری علیه السلام شکایت کردم؛
پس امام به من فرمود : بین دو نماز ظهر و عصر جمع کن که آنچه دوست داری را می بینی!
5⃣الْفُضَيْل بْن يَسَار قال: كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ يَأْمُرُ الصِّبْيَانَ يَجْمَعُونَ بَيْنَ الْمَغْرِبِ وَ الْعِشَاءِ وَ يَقُولُ هُوَ خَيْرٌ مِنْ أَنْ يَنَامُوا عَنْهَا
📚كافي ج۳ص۴۰۹
فضيل گوید : امام سجاد علیه السلام أمر می نمودند که کودکان بین نماز مغرب و عشاء جمع نمایند و می فرمودند : این بهتر از آن است که از آن به خواب روند!
6⃣أَحدهما قال: الْمُسْتَحَاضَةُ تَكُفُّ عَن الصَّلَاة أَيَّام أَقْرَائِهَا و تَحْتَاطُ بِيَوْمٍ أَوِ اثْنَيْنِ ثُمَّ تَغْتَسِلُ كُلَّ يَوْمٍ و لَيْلَةٍ ثَلَاث مَرَّاتٍ و تَحْتَشِي لِصَلَاةِ الْغَدَاة و تَغْتَسِلُ و تَجْمَعُ بَيْن الظُّهْرِ وَ الْعَصْر بِغُسْل و تَجْمَعُ بَيْنَ الْمَغْرِب و الْعِشَاء بِغُسْل
📚تهذيب ج۱ص۴۰۱
امام باقر يا امام صادق علیهما السلام فرمود : #مستحاضه در ایام خود از نماز دست می کشد و یک یا دو روز احتیاط می کند و سپس (در صورت تجاوز خون از پنبه)، در هر شبانه روز سه بار #غسل می کند و برای نماز صبح پنبه قرار می دهد و غسل می کند و بين نماز ظهر و عصر نیز با یک غسل جمع می کند و بین مغرب و عشاء نیز با یک غسل جمع می کند.
7⃣عن أَبِي عَبْداللَّه قال: السُّنَّةُ فِي الْأَذَانِ يَوْمَ عَرَفَةَ أَنْ يُؤَذِّنَ وَ يُقِيمَ لِلظُّهْرِ ثُمَّ يُصَلِّيَ ثُمَّ يَقُومَ فَيُقِيمَ لِلْعَصْرِ بِغَيْرِ أَذَانٍ وَ كَذَلِكَ فِي الْمَغْرِبِ وَ الْعِشَاءِ بِمُزْدَلِفَة
📚تهذيب ج۲ص۲۸۲
امام صادق علیه السلام فرمود : #سنت در مورد #اذان در روز #عرفه (برای حجاج) این است که برای نماز ظهر اذان و اقامه بگويد و نماز ظهر را بخواند و سپس قیام می کند و برای نماز عصر بدون اذان، #اقامه می گوید و نماز عصر را می خواند و همچنین در مورد نماز مغرب و عشاء در #مزدلفه نیز اینچنین است.
8⃣عن امیرالمؤمنین في حديث قال :فَقَالَ الْجَمْعُ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ يَزِيدُ فِي الرِّزْق
📚خصال 504
امام علی علیه السلام در حدیثی فرمود: #جمع_کردن_بین_دو_نماز روزی را زیاد می کند!
✅ علاوه بر #رخصت های متعدد برای #جمع_کردن_بین_دو_نماز ظهر و عصر و دو نماز مغرب و عشاء، هم با عذر و علت و هم بدون آن، در مواردی مثل مغرب و عشای کودکان توصیه به جمع کردن شده است و در مورد مستحاضه ای که خون از پنبه تجاوز می کند نیز امر به جمع بين ظهر و عصر و بین مغرب و عشاء شده است و نیز برای حجاج در ظهر و عصر روز عرفه و مغرب و عشای مزدلفه نیز أمر به جمع بين دو نماز شده است.
✅ به لینک زیر نیز رجوع فرمایید :
https://t.me/porseshvapasokhe/737
نظرات (0)