Loading...

#سؤال_735_ برای #روز_جمعه چه دعاهایی وارد شده است؟


✅پاسخ : به #چند_مورد_از_ادعیه_روز_جمعه توجه فرمایید :

1⃣ ابي رکاز گوید : امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که در #روز_جمعه هنگامی که نماز صبح را خواند، قبل از سخن گفتن بگوید :

اللَّهُمَّ مَا قُلْتُ فِی جُمُعَتِی هَذِهِ مِنْ قَوْلٍ أَوْ حَلَفْتُ فِیهَا مِنْ حَلْفٍ أَوْ نَذَرْتُ فِیهَا مِنْ نَذْرٍ فَمَشِیَّتُکَ بَیْنَ یَدَیْ ذَلِکَ کُلِّهِ فَمَا شِئْتَ مِنْهُ أَنْ یَکُونَ کَانَ وَ مَا لَمْ تَشَأْ مِنْهُ لَمْ یَکُنْ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی وَ تَجَاوَزْ عَنِّی اللَّهُمَّ مَنْ صَلَّیْتَ عَلَیْهِ فَصَلَوَاتِی عَلَیْهِ وَ مَنْ لَعَنْتَ فَلَعْنَتِی عَلَیْهِ

کفاره این جمعه تا جمعه است.

📚 جمال الأسبوع ص 228


2⃣محمد بن سنان قال: قال لی العالم علیه السلام یا محمد بن سنان هل دعوت فی هذا الیوم بالواجب من الدعاء و کان یوم الجمعة فقلت و ما هو یا مولای قال تقول

عبدالله بن سنان گوید : عالم (امام) علیه السلام به من فرمود : ای محمد بن سنان! آیا امروز به #دعای_واجب دعا کرده ای؟ _و آن روز، جمعه بود _ گفتم : ای مولای من آن #دعا چیست ؟ فرمود : می گویی :

السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْیَوْمُ الْجَدِیدُ الْمُبَارَکُ الَّذِی جَعَلَهُ اللَّهُ عِیداً لِأَوْلِیَائِهِ الْمُطَهَّرِینَ مِنَ الدَّنَسِ الْخَارِجِینَ مِنَ الْبَلْوَی الْمَکْرُورِینَ مَعَ أَوْلِیَائِهِ الْمُصَفَّیْنَ مِنَ الْعَکَرِ الْبَاذِلِینَ أَنْفُسَهُمْ فِی مَحَبَّةِ أَوْلِیَاءِ الرَّحْمَنِ تَسْلِیماً السَّلَامُ عَلَیْکُمْ سَلَاماً دَائِماً أَبَداً

و به خورشید نظری می افکنی و می گوئی :

السَّلَامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الشَّمْسُ الطَّالِعَةُ وَ النُّورُ الْفَاضِلُ الْبَهِیُّ أُشْهِدُکِ بِتَوْحِیدِیَ اللَّهَ لِتَکُونِی شَاهِدِی إِذَا ظَهَرَ الرَّبُّ لِفَصْلِ الْقَضَاءِ فِی الْعَالَمِ الْجَدِیدِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْکَرِیمِ أَنْ تُشَوِّهَ خَلْقِی وَ أَنْ تُرَدِّدَ رُوحِی فِی الْعَذَابِ بِنُورِکَ الْمَحْجُوبِ عَنْ کُلِّ نَاظِرٍ نَوِّرْ قَلْبِی فَإِنِّی أَنَا عَبْدُکَ وَ فِی قَبْضَتِکَ وَ لَا رَبَّ لِی سِوَاکَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَیْکَ بِقَلْبٍ خَاضِعٍ وَ إِلَی وَلِیِّکَ بِبَدَنٍ خَاشِعٍ وَ إِلَی الْأَئِمَّةِ الرَّاشِدِینَ بِفُؤَادٍ مُتَوَاضِعٍ وَ إِلَی النُّقَبَاءِ الْکِرَامِ وَ النُّجَبَاءِ الْأَعِزَّةِ بِالذُّلِ وَ أُرْغِمُ أَنْفِی لِمَنْ وَحَّدَکَ وَ لَا إِلَهَ غَیْرُکَ وَ لَا خَالِقَ سِوَاکَ وَ أُصَغِّرُ خَدِّی لِأَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ وَ أَنْفِی عَنْکَ کُلَّ ضِدٍّ وَ نِدٍّ فَإِنِّی أَنَا عَبْدُکَ الذَّلِیلُ الْمُعْتَرِفُ بِذُنُوبِی أَسْأَلُکَ یَا سَیِّدِی حَطَّهَا عَنِّی وَ تَخْلِیصِی مِنَ الْأَدْنَاسِ وَ الْأَرْجَاسِ إِلَهِی وَ سَیِّدِی قَدِ انْقَطَعْتُ عَنْ ذَوِی الْقُرْبَی وَ اسْتَغْنَیْتُ بِکَ عَنْ أَهْلِ الدُّنْیَا مُتَعَرِّضاً لِمَعْرُوفِکَ أَعْطِنِی مِنْ مَعْرُوفِکَ مَعْرُوفاً تُغْنِینِی بِهِ عَمَّنْ سِوَاکَ.

📚 جمال الأسبوع ص 230


3⃣ زید شحام گوید : امام صادق علیه السلام فرمود : هیچ عملی در روز جمعه افضل از #صلوات بر محمد و آل محمد نیست، هر چند به تعداد 101 مرتبه باشد!
زيد شحام گوید : گفتم چگونه بر آنها صلوات بفرستم؟ فرمود: می گوئی :

اللَّهُمَّ اجْعَلْ صَلَوَاتِکَ وَ صَلَوَاتِ مَلَائِکَتِکَ وَ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ وَ جَمِیعِ خَلْقِکَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ

4⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ قَالَ كَانَ عَلِيٌّ يَقُولُ أَكْثِرُوا الْمَسْأَلَةَ فِي يَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ الدُّعَاءَ فَإِنَّ فِيهِ سَاعَاتٍ يُسْتَجَابُ فِيهَا الدُّعَاءُ وَ الْمَسْأَلَةُ مَا لَمْ تَدْعُوا بِقَطِيعَةٍ أو مَعْصِيَةٍ أَوْ عُقُوقٍ وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْخَيْرَ وَ الْشَّرَّ يُضَاعَفَانِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ.

📚 المحاسن ج١ص ۵۸

جابر گوید : علی علیه السلام می فرمود : در روز جمعه، #دعا و #درخواست را زیاد کنید، زیرا در آن ساعاتی هست که #دعا در آن #مستجاب می شود، تا وقتی که به قطع کردن يا معصیت يا عقوق دعا نشود و بدانید که خیر و شر در روز جمعه مضاعف و چند برابر می شود!


5⃣ از بهترین و جامع ترین دعاهای روز جمعه، دعای 46 و دعای 48 صحیفه سجادیه است که مضامین بسیار عالی و کم نظیر دارد و إن شاءالله سعی کنیم خود را از آن محروم نکنیم و نیز بسیار بگوییم :

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ


بسم الله الرحمن الرحیم

سؤالاتی که برای اکثر محبّین اهل بیت علیهم السلام مطرح می شود که:

🔹ائمّه اطهار علیهم السلام چه سفارشاتی برای رجوع به روایات داشته اند؟

🔸رجوع به روایات اهل بیت علیهم السلام چه ضمانتی برای نجات دارد؟

🔹چه فضائل و فوایدی در عمل به روایات ائمّه اطهار علیهم السلام وجود دارد؟

🔸شخص مکلَّف اعمال خود را بر چه چیزی باید بنا کند؟

✅ به عنوان سؤال اصلی کانال قرار دادیم.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

بسم الله الرحمن الرحیم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

#سؤال_1
شخص مُکَلَّف اعمال خود را بر چه چیزی باید بنا کند؟

✅ در پاسخ به این سؤال، صدها آیه و روایت و دلیل می توان ذکر کرد، ولی به عنوان نمونه تعدادی از روایاتی که مشخص می کند انسان عمل عبادی و اعتقاد خود را بر چه چیزی باید بنا نماید ذکر می کنیم به این امید که إن شاء الله تقویتی برای مؤمنين و تذکری برای رها کنندگان باب علمی اهل بیت علیهم السلام باشد. :


1⃣عَنْ يَزِيدَ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: تَزَاوَرُوا فَإِنَّ فِي زِيَارَتِكُمْ إِحْيَاءً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحَادِيثِنَا وَ أَحَادِيثُنَا تَعْطِفُ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فَإِنْ أَخَذْتُمْ بِهَا رَشَدْتُمْ وَ نَجَوْتُمْ وَ إِنْ تَرَكْتُمُوهَا ضَلَلْتُمْ وَ هَلَكْتُمْ فَخُذُوا بِهَا وَ أَنَا بِنَجَاتِكُمْ زَعِيمٌ

📚 الكافي ج۲ص۱۸۶

امام صادق علیه السلام فرمود : به زیارت همدیگر بروید، زیرا در زیارت شما با هم زنده شدن قلوب شما و ذکر شدن #احادیث ما هست و #احادیث ما شما را به دیگری معطوف و مهربان می کند،
پس #اگر به آنها (یعنی احادیث ما) #عمل نمودید، #هدایت می یابید و #نجات پیدا می کنید و اگر آنها را رها کنید، گمراه می شوید و هلاک می شوید!
پس به #احادیث ما #عمل کنید و (در این صورت) من #ضامن_و_عهده_دار_نجات_شما هستم!


2⃣ عن جَابِر عَن أَبِي جَعْفَرٍ قَال: سَارِعُوا فِي طَلَبِ الْعِلْمِ فَوَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَحَدِيثٌ وَاحِدٌ في حلال و حرام تَأْخُذُهُ عَنْ صَادِقٍ خَيْرٌ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَا حَمَلَتْ مِنْ ذَهَبٍ وَ فِضَّةٍ الْحَدِيث

📚 المحاسن ص۲۲۷ح۱۵۶

امام باقر علیه السلام فرمود : به #طلب_علم شتاب بگیرید، پس سوگند به کسی که جانم به دست اوست، یک #حدیث_در_مورد_حلال_و_حرام که از صادق بگیری (و عمل کنی)، از دنیا و آنچه از طلا و نقره حمل می کند بهتر است!


3⃣ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي حَدِيثٍ فِي الْإِمَامَةِ قَالَ: أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَيْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِيعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ وَلَايَةَ وَلِيِّ اللَّهِ فَيُوَالِيَهُ وَ يَكُونَ جَمِيعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَتِهِ إِلَيْهِ مَا كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ حَقٌّ فِي ثَوَابِهِ وَ لَا كَانَ مِنْ أَهْلِ الْإِيمَانِ.

📚 الكافي ج۲ص۱۹

امام باقر علیه السلام در حدیثی فرمودند : آگاه باشید که اگر شخصی شبش را قیام کند و روزش را روزه بگیرد و همه اموال خود را صدقه دهد و تمام عمر حج به جا آورد، ولی ولایت وَلِیُّ اللَّه را نشناسد که ولایت او را داشته باشد و #کلیه_اعمالش به #راهنمایی_و_دلالت_او باشد، برای او بر اللَّه هیچ حقی در ثواب دادن به او نیست و چنین کسی از اهل ایمان نمی باشد!


4⃣ عَنْ سَدِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ فِي حَدِيثٍ إِنَّمَا كُلِّفَ النَّاسُ ثَلَاثَةً مَعْرِفَةَ الْأَئِمَّةِ- وَ التَّسْلِيمَ لَهُمْ فِيمَا وَرَدَ عَلَيْهِمْ وَ الرَّدَّ إِلَيْهِمْ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ.

📚 الكافي ج۱ص۳۹۰

امام باقر علیه السلام در حدیثی فرمودند :
همانا مردم به سه چیز #تکلیف_شده_اند :

1_شناخت و معرفت امامان علیهم السلام

2_ #تسلیم بودن به آنها
در آنچه به آنها می رسد

3_ رد کردن به سوی آنها
در آنچه اختلاف نمایند


5⃣عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ هَاشِمٍ صَاحِبِ الْبَرِيدِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ فِي حَدِيثٍ أَمَا إِنَّهُ شَرٌّ عَلَيْكُمْ أَنْ تَقُولُوا بِشَيْ ءٍ مَا لَمْ تَسْمَعُوهُ مِنَّا.

📚 الكافي ج۲ص۴۰۱

امام صادق علیه السلام فرمود : آگاه باشید که همانا شر است بر شما که چیزی را بگویید (و معتقد شوید) که آن را از ما نشنیده باشید!


6⃣عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ رَجُلٌ رَاوِيَةٌ لِحَدِيثِكُمْ يَبُثُّ ذَلِكَ فِي النَّاسِ وَ يُشَدِّدُهُ فِي قُلُوبِهِمْ وَ قُلُوبِ شِيعَتِكُمْ وَ لَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِيعَتِكُمْ لَيْسَتْ لَهُ هَذِهِ الرِّوَايَةُ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ قَالَ الرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ.

📚 الكافي ج۱ص۳۳

معاوية بن عمار گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم : مردی روايت کننده حدیث شماست و آن را در بین مردم نشر می دهد و آن را در قلوب آنها و قلوب شیعیان شما محکم می کند و چه بسا یک عابد از شیعیان شما هست که این روایت کردن را ندارد، کدامیک با فضیلت تر هستند؟
امام فرمودند : #روایت_کننده_حدیث_ما که قلوب شیعه ما را به وسیله آن محکم می کند، از هزار عابد افضل و بهتر است!



در ذکر آنچه که مکلف باید عمل خود را بر آن بنا کند :

7⃣فِي حَدِيثِ رِسَالَةِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ إِلَى أَصْحَابِهِ أَيَّتُهَا الْعِصَابَةُ الحافظ اللّه لهم أمرهم عَلَيْكُمْ بِآثَارِ رَسُولِ اللَّهِ وَ سُنَّتِهِ وَ آثَارِ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ رَسُولِ اللَّهِ من بعده و سنتهم فَإِنَّهُ مَنْ أَخَذَ بِذَلِكَ فَقَدِ اهْتَدَى وَ مَنْ تَرَكَ ذَلِكَ وَ رَغِبَ عَنْهُ ضَلَّ لِأَنَّهُمْ هُمُ الَّذِينَ أَمَرَ اللَّهُ بِطَاعَتِهِمْ وَ وَلَايَتِهِمْ.

📚 الكافي ج۸ص۸

امام صادق علیه السلام در رساله خود به سوی اصحاب نوشتند : ای گروهی که اللَّه أمر آنها را حفظ نموده است، بر شما باد به آثار و #احادیث رسول الله (صلی الله علیه و آله) و سنت او و آثار و #احادیث ائمه هدی از اهل بیت رسول الله (صلی الله علیه و آله) بعد از او و سنت آنها، زیرا کسی که آن (احادیث و آثار) را بگیرد و عمل کند، محققا که هدایت شده است و کسی که آن را ترک کند و به آن بی رغبت باشد گمراه می شود، زیرا اینها کسانی هستند که اللَّه به #اطاعت و #ولایت آنها دستور داده است!

8⃣ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ وْ غَيْرِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: بَادِرُوا أَولادکم بِالْحَدِيثِ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَكُمْ إِلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ.

📚 الكافي ج۶ص۴۷

امام صادق علیه السلام فرمود : با #حدیث به سوی فرزندان خود سبقت بگیرید و پیش دستی کنید، قبل از اینکه مُرجِئه (از فرقه های منحرف) از شما به سوی آنها سبقت بگیرند!

9⃣ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ السَّبِيعِيِّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ مِمَّنْ يُوثَقُ بِهِ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ تَكَلَّمَ بِهَذَا الْكَلَامِ وَ حَفِظَ عَنْهُ وَ خَطَبَ بِهِ عَلَى مِنْبَرِ الْكُوفَةِ- اللَّهُمَّ إِنَّهُ لَا بُدَّ لَكَ مِنْ حُجَجٍ فِي أَرْضِكَ حُجَّةٍ بَعْدَ حُجَّةٍ عَلَى خَلْقِكَ يَهْدُونَهُمْ إِلَى دِينِكَ وَ يُعَلِّمُونَهُمْ عِلْمَكَ كَيْلَا يَتَفَرَّقَ أَتْبَاعُ أَوْلِيَائِكَ ظَاهِرٍ غَيْرِ مُطَاعٍ أَوْ مُكْتَتَمٍ يُتَرَقَّبُ إِنْ غَابَ عَنِ النَّاسِ شَخْصُهُ فِي حَالِ هُدْنَتِهِمْ فَلَمْ يَغِبْ عَنْهُمْ قَدِيمُ مَبْثُوثِ عِلْمِهِمْ وَ آدَابُهُمْ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ مُثْبَتَةٌ فَهُمْ بِهَا عَامِلُونَ.

📚 الكافي ج۱ص۳۳۹

ابو اسحاق سبيعي از یکی از اصحاب مورد وثوق امیرالمؤمنین علیه السلام روایت می کند که گفت: همانا امیرالمؤمنین علیه السلام این کلام را بر منبر کوفه بیان نمود و از او حفظ شد که فرمودند : یا اللَّه همانا ناگزیر از جانب تو حجت هایی، یکی پس از دیگری در زمین تو بر خلق تو هستند که خلق را به دین تو هدایت نمایند و علم تو را به آنها تعلیم دهند تا پیروان اولیاء تو متفرق نشوند که این حجت، یا آشکار است و از او فرمان برده نمی شود و یا غائب و پنهان است و انتظار می کشد (مثل مولای غريب ما امام زمان علیه السلام)
ولی اگر جسم او در زمان هُدنه (صلح و آرامش یا همان زمان قبل از قیام امام) از آنها غائب است ولی #علومی که در قدیم از آنها نشر پیدا کرده است از آنها غائب نیست و آداب آنها در قلوب آنها پابرجاست، پس آنها به آن #عمل می کنند!


0⃣1⃣ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ فِي وَصِيَّةِ النَّبِيِّ لِعَلِيٍّ قَالَ: يَا عَلِيُّ أَعْجَبُ النَّاسِ إِيمَاناً وَ أَعْظَمُهُمْ يَقِيناً قَوْمٌ يَكُونُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ يَلْحَقُوا النَّبِيَّ وَ حُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَى بَيَاضٍ.

📚 الفقيه ج۴ص۳۶۶

امام صادق علیه السلام از اجدادشان روایت نموده است که رسول الله صلی الله علیه و آله در وصیت به علي علیه السلام فرمود : ای علی! شگفت ترین و عجیب‌ترین مردم از نظر #ایمان و عظیم ترین آنها از نظر #یقین، گروهی هستند که در آخرالزمان می باشند که زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) را درک نکرده اند و حجت نیز از آنها محجوب و پنهان می شود، پس اینها با سیاهی روي سفیدی (یعنی نوشته های قرآن و احادیث) ایمان می آورند!


1⃣1⃣ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ رَوْحٍ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ كُتُبِ بَنِي فَضَّالٍ- فَقَالَ خُذُوا بِمَا رَوَوْا وَ ذَرُوا مَا رَأَوْا.

📚 الغيبة للطوسيّ ص۲۳۹

حسین بن روح (وکیل سوم امام زمان علیه السلام) روایت نموده است که از امام حسن عسکری علیه السلام در مورد کتاب‌های بنی فضال (که ابتدا شیعه بودند ولی سپس منحرف شدند)سوال شد و ایشان فرمودند : آنچه روایت کرده اند را #عمل_کنید و آنچه رأی و نظر داده اند را #رها_کنید !


در ذکر آنچه مکلف باید عمل خود را بر آن بنا کند :


2⃣1⃣عَنْ نَصْرٍ الْخَثْعَمِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ مَنْ عَرَفَ أَنَّا لَا نَقُولُ إِلَّا حَقّاً فَلْيَكْتَفِ بِمَا يَعْلَمُ مِنَّا...

📚 الكافي ج۱ص۶۵

نصر خثعمی گوید : شنیدم امام صادق علیه السلام فرمود : هر کس معرفت دارد که ما اهل بیت جز حق نمی گوئیم، پس به همان چیزی که از ما می داند #اکتفا نماید...!


3⃣1⃣عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْداللَّهِ قَالَ: أَ رَأَيْتَكَ لَوْ حَدَّثْتُكَ بِحَدِيثٍ الْعَامَ ثُمَّ جِئْتَنِي مِنْ قَابِلٍ فَحَدَّثْتُكَ بِخِلَافِهِ بِأَيِّهِمَا كُنْتَ تَأْخُذُ قَالَ كُنْتُ آخُذُ بِالْأَخِيرِ فَقَالَ لِي رَحِمَكَ اللَّهُ.

📚 الكافي ج۱ص۶۷

امام صادق علیه السلام به یکی از اصحاب فرمود : به من خبر بده اگر من امسال حدیثی برای تو بیان کنم و سپس سال آینده به نزد من بیایی و من حدیثی خلاف آن (به مصلحت تقیه یا غیره) به تو بگویم، کدامیک را می گیری و #عمل می کنی؟! او گفت : به حدیث آخری! امام فرمودند : اللَّه تو را رحمت کند!


4⃣1⃣ عَنِ الْمُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ إِذَا جَاءَ حَدِيثٌ عَنْ أَوَّلِكُمْ وَ حَدِيثٌ عَنْ آخِرِكُمْ بِأَيِّهِمَا نَأْخُذُ فَقَالَ خُذُوا بِهِ حَتَّى يَبْلُغَكُمْ عَنِ الْحَيِّ فَإِنْ بَلَغَكُمْ عَنِ الْحَيِّ فَخُذُوا بِقَوْلِهِ

📚 الكافي ج۱ص۶۷

معلي بن خنيس گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم : در صورتی که حدیثی از اولین شما بیاید و حدیثی از آخرین شما، به کدامیک #عمل کنیم؟ فرمود : به آن #عمل کنید تا از امام زنده به شما برسد، پس وقتی از امام زنده به شما رسید به سخن او #عمل_کنید!


5⃣1⃣عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْأَحْوَلِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَا يَسَعُ النَّاسَ حَتَّى يَسْأَلُوا وَ يَتَفَقَّهُوا وَ يَعْرِفُوا إِمَامَهُمْ وَ يَسَعُهُمْ أَنْ يَأْخُذُوا بِمَا يَقُولُ وَ إِنْ كَانَ تَقِيَّةً.

📚 الكافي ج۱ص۴۰

امام صادق علیه السلام فرمود : مردم هیچ وسعت و اجازه ای ندارند تا اینکه سؤال کنند و تفقه نمایند و امامشان را بشناسند و در وسعت هستند که به آنچه می گوید بگیرند و #عمل کنند، هر چند بر حسب #تقیه فرموده باشد!


6⃣1⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي حَدِيثٍ قَالَ: إِذَا جَاءَكُمْ عَنَّا حَدِيثٌ فَوَجَدْتُمْ عَلَيْهِ شَاهِداً أَوْ شَاهِدَيْنِ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ- فَخُذُوا بِهِ وَ إِلَّا فَقِفُوا عِنْدَهُ ثُمَّ رُدُّوهُ إِلَيْنَا حَتَّى يَسْتَبِينَ لَكُمْ.

📚 الكافي ج۲ص۲۲۲

امام باقر علیه السلام فرمود : وقتی حدیثی از ما به شما رسید و #یک_شاهد یا #دو_شاهد_از_قرآن برای آن یافتید، پس به آن #عمل کنید و در غیر این صورت در نزد آن توقف نمایید و آن را به سوی ما رد کنید تا اینکه برایتان روشن شود!


7⃣1⃣عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ الْأَرَّجَانِيِّ رَفَعَهُ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ أَ تَدْرِي لِمَ أُمِرْتُمْ بِالْأَخْذِ بِخِلَافِ مَا تَقُولُ الْعَامَّةُ- فَقُلْتُ لَا نَدْرِي فَقَالَ إِنَّ عَلِيّاً لَمْ يَكُنْ يَدِينُ اللَّهَ بِدِينٍ إِلَّا خَالَفَتْ عَلَيْهِ الْأُمَّةُ إِلَى غَيْرِهِ إِرَادَةً لِإِبْطَالِ أَمْرِهِ وَ كَانُوا يَسْأَلُونَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَنِ الشَّيْ ءِ الَّذِي لَا يَعْلَمُونَهُ فَإِذَا أَفْتَاهُمْ جَعَلُوا لَهُ ضِدّاً مِنْ عِنْدِهِمْ لِيَلْبِسُوا عَلَى النَّاسِ.

📚 علل الشرائع ص۵۳۱

امام صادق علیه السلام فرمود : آیا می دانی چرا مأمور شده اید که به #حدیث_مخالف_با_عامه #عمل نمائید؟ گفتم : نمی دانیم!
امام فرمودند : زیرا علی علیه السلام با هیچ چیزی به درگاه الهی دینداری نمی کرد و اعتقاد نمی ورزید، مگر اینکه امت برای باطل کردن أمر او به سوی چیز دیگری با او مخالف می کردند و چیزی را که نمی دانستند از امیرالمومنین علیه السلام می پرسیدند و وقتی به آنها فتوا می داد، ضد آن را از نزد خود جَعْل می کردند تا أمر را بر مردم مشتبه نمایند!


8⃣1⃣ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الرِّضَا قَالَ: شِيعَتُنَا الْمُسَلِّمُونَ لِأَمْرِنَا الْآخِذُونَ بِقَوْلِنَا الْمُخَالِفُونَ لِأَعْدَائِنَا فَمَنْ لَمْ يَكُنْ كَذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَّا.

📚 صفات الشيعة ص۳ح۲

امام رضا علیه السلام فرمود : شیعیان ما کسانی هستند که تسلیم أمر ما هستند و #گفتار_ما را می گیرند و #عمل می کنند و با دشمنان ما مخالف هستند، پس کسی که اینگونه نباشد از ما نیست!

#صفات_الشیعه


در ذکر آنچه مکلف باید عمل خود را بر آن بنا کند :


#دستور_و_لزوم_عمل_به_روایات

9⃣1⃣ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ إِذَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ حَدِيثَانِ مُخْتَلِفَانِ فَاعْرِضُوهُمَا عَلَى كِتَابِ اللَّهِ- فَمَا وَافَقَ كِتَابَ اللَّهِ فَخُذُوهُ وَ مَا خَالَفَ كِتَابَ اللَّهِ فَرُدُّوهُ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوهُمَا فِي كِتَابِ اللَّهِ- فَاعْرِضُوهُمَا عَلَى أَخْبَارِ الْعَامَّةِ- فَمَا وَافَقَ أَخْبَارَهُمْ فَذَرُوهُ وَ مَا خَالَفَ أَخْبَارَهُمْ فَخُذُوهُ.

📚 البحار ج۲ص۲۳۵

امام صادق علیه السلام فرمود : وقتی دو حدیث مختلف بر شما وارد شد، آن دو را بر قرآن عرضه کنید، پس آنچه موافق با قرآن بود بگیرید و #عمل کنید و آنچه مخالف قرآن بود رد نمایید و اگر آن دو را در قرآن نیافتید، آن دو را به احادیث عامه عرضه نمایید، پس آنچه موافق اخبار آنها بود رها کنید و آنچه مخالف اخبار آنها بود بگیرید و #عمل نمایید!


0⃣2⃣ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ السَّرِيِّ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ إِذَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ حَدِيثَانِ مُخْتَلِفَانِ فَخُذُوا بِمَا خَالَفَ الْقَوْمَ.

📚 البحار ج۲ص۲۳۵

امام صادق علیه السلام فرمود : وقتی دو حدیث مخالف با هم بر شما وارد شد، پس به آن که با عامه مخالف است بگیرید و #عمل کنید!


1⃣2⃣عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ: قُلْتُ لِلْعَبْدِ الصَّالِحِ هَلْ يَسَعُنَا فِيمَا وَرَدَ عَلَيْنَا مِنْكُمْ إِلَّا التَّسْلِيمُ لَكُمْ فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ لَا يَسَعُكُمْ إِلَّا التَّسْلِيمُ لَنَا فَقُلْتُ فَيُرْوَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ شَيْ ءٌ وَ يُرْوَى عَنْهُ خِلَافُهُ فَبِأَيِّهِمَا نَأْخُذُ فَقَالَ خُذْ بِمَا خَالَفَ الْقَوْمَ- وَ مَا وَافَقَ الْقَوْمَ فَاجْتَنِبْهُ.

📚 البحار ج۲ص۲۳۵

حسن بن جهم گوید : به امام کاظم علیه السلام گفتم : آیا در مورد آنچه از شما به ما می رسد جز تسلیم بودن اجازه دیگری داریم؟ امام فرمودند : به اللَّه قسم خير، هیچ اجازه و وسعتی جز تسلیم به ما ندارید!
گفتم : حدیثی از امام صادق علیه السلام روایت می شود و خلاف آن هم از او روایت می شود، پس به کدامیک بگیریم و #عمل کنیم؟
فرمود : به آنچه مخالف با عامه است بگیر و #عمل کن و آنچه موافق با عامه است، از آن دوری کن!


2⃣2⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا كَيْفَ نَصْنَعُ بِالْخَبَرَيْنِ الْمُخْتَلِفَيْنِ فَقَالَ إِذَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ خَبَرَانِ مُخْتَلِفَانِ فَانْظُرُوا إِلَى مَا يُخَالِفُ مِنْهُمَا الْعَامَّةَ فَخُذُوهُ وَ انْظُرُوا إِلَى مَا يُوَافِقُ أَخْبَارَهُمْ فَدَعُوهُ.

📚 البحار ج۲ص۲۳۵

محمد بن عبدالله گوید : به امام رضا علیه السلام گفتم : با دو حدیثی که با هم مخالف است چه کنیم؟ فرمود : وقتی دو حدیث مختلف بر شما وارد شد، بنگرید که کدامیک از آن دو با #عامه مخالف است، پس آن را بگیرید و #عمل نمایید و بنگريد آنچه موافق اخبار آنهاست آن را رها کنید!


3⃣2⃣ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ عِيسَى كَتَبَ إِلَيْهِ يَسْأَلُهُ عَنِ الْعِلْمِ الْمَنْقُولِ إِلَيْنَا عَنْ آبَائِكَ وَ أَجْدَادِكَ قَدِ اخْتُلِفَ عَلَيْنَا فِيهِ فَكَيْفَ الْعَمَلُ بِهِ عَلَى اخْتِلَافِهِ أَوِ الرَّدُّ إِلَيْكَ فِيمَا اخْتُلِفَ فِيهِ فَكَتَبَ مَا عَلِمْتُمْ أَنَّهُ قَوْلُنَا فَالْزَمُوهُ وَ مَا لَمْ تَعْلَمُوه فَرُدُّوهُ إِلَيْنَا.

📚 السرائر ص۴۷۹

محمد بن علی بن عیسی به امام علیه السلام نامه نوشت و پرسید : علوم نقل شده از اجداد شما بر ما مختلف می شود، پس با وجود اختلاف چگونه باید به آن #عمل نمود؟ یا اینکه موارد اختلافی را به سوی شما رد کنیم؟ امام در جواب نوشتند : آنچه علم پیدا کردید که از گفتار ماست، به‌ آن‌ #ملزم_شوید و آنچه را علم پیدا نکردید (که قول ما باشد) به سوی ما رد نمایید!




اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

در ذکر آنچه مکلف باید عمل خود را بر آن بنا کند :

4⃣2⃣سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قُلْتُ يَرِدُ عَلَيْنَا حَدِيثَانِ وَاحِدٌ يَأْمُرُنَا بِالْأَخْذِ بِهِ وَ الْآخَرُ يَنْهَانَا عَنْهُ قَالَ لَا تَعْمَلْ بِوَاحِدٍ مِنْهُمَا حَتَّى تَلْقَى صَاحِبَكَ فَتَسْأَلَهُ قُلْتُ لَا بُدَّ أَنْ نَعْمَلَ بِاحَدهِمَا قَالَ خُذْ بِمَا فِيهِ خِلَافُ الْعَامَّةِ.

📚 الاحتجاج ص۳۵۷

سماعه گوید : دو حدیث بر ما وارد می شود : یکی از آن دو ما را به عمل آن (چیز) أمر می کند و دیگری ما را نهی می کند!
امام فرمودند : به هیچ کدام از آنها عمل نکن تا امام خود را ملاقات نمایی و از او سوال کنی!
گفتم : ناگزیر باید به یکی از آنها #عمل کنیم!
امام فرمودند : پس به آن حدیثی که #مخالف_عامه است بگیرید و #عمل کنید!


5⃣2⃣ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ: قَرَأْتُ فِي كِتَابٍ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ اخْتَلَفَ أَصْحَابُنَا فِي رِوَايَاتِهِمْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي رَكْعَتَيِ الْفَجْرِ فِي السَّفَرِ فَرَوَى بَعْضُهُمْ صَلِّهَما فِي الْمَحْمِلِ وَ رَوَى بَعْضُهُمْ لَا تُصَلِّهَما إِلَّا عَلَى الْأَرْضِ فاعلمني كيف تصنع أنت لأقتدي بك في ذلك فَوَقَّعَ مُوَسَّعٌ عَلَيْكَ بِأَيَّةٍ عَمِلْتَ.

📚 التهذيب ج۳ص۲۲۸

علي بن مهزیار گوید : در نامه ای از عبدالله بن محمد به ابوالحسن علیه السلام خواندم : اصحاب ما در روایاتشان از امام صادق علیه السلام در مورد #نافله_صبح_در_سفر اختلاف کرده اند و برخی از آنها روایت نموده اند که آن دو رکعت را در کجاوه بخوان و برخی روایت نموده اند که جز بر روی زمین آنها را نخوان، پس مرا آگاه کن که شما کدامیک را عمل می کنید تا من به شما اقتدا کنم؟
پس امام در جواب نوشته بودند : بر تو وسعت دارد که به هر کدام از آنها #عمل_نمایی !


6⃣2⃣ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مَنْ دَانَ اللَّهَ بِغَيْرِ سَمَاعٍ عَنْ صَادِقٍ أَلْزَمَهُ اللَّهُ التَّيْهَ إِلَى الْفَنَاءِ وَ مَنِ ادَّعَى سَمَاعاً مِنْ غَيْرِ الْبَابِ الَّذِي فَتَحَهُ اللَّهُ فَهُوَ مُشْرِكٌ وَ ذَلِكَ الْبَابُ الْمَأْمُونُ عَلَى سِرِّ اللَّهِ الْمَكْنُونِ.

📚 الكافي ج۱ص۳۷۷

امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که اللَّه را بدون شنیدن از شخص راستگو و صادق (یعنی اهل بیت علیهم السلام) دینداری و اطاعت نماید، اللَّه او را تا زمان نابود شدن #ملازم_سرگردانی می کند و کسی که از غير آن بابی که اللَّه گشوده است ادعای شنیدن (برای اعتقاد و عمل) نماید مشرک است و آن، باب امين شمرده شده بر راز پنهان الهی می باشد (یعنی اهل بیت علیهم السلام)!

7⃣2⃣ عَنْ فُضَيْلٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ يَقُولُ كُلُّ مَا لَمْ يَخْرُجْ مِنْ هَذَا الْبَيْتِ فَهُوَ بَاطِلٌ.

📚 بصائر الدرجات ص۵۳۱

فضيل گوید :شنیدم امام باقر علیه السلام می فرمود : هر آنچه از این خانه (یعنی خانه اهل بیت علیهم السلام) بیرون نیامده باشد ، پس آن #باطل است!


در بیان آنچه مکلف باید عمل خود را بر آن بنا کند:


8⃣2⃣عَنِ الْحَجَّاجِ بْنِ الصَّبَّاحِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ إِنَّا نُحَدِّثُ عَنْكَ بِالْحَدِيثِ فَيَقُولُ بَعْضُنَا قَوْلُنَا قَوْلُهُمْ قَالَ فَمَا تُرِيدُ أَ تُرِيدُ أَنْ تَكُونَ إِمَاماً يُقْتَدَى بِكَ مَنْ رَدَّ الْقَوْلَ إِلَيْنَا فَقَدْ سَلِمَ.

📚 مختصر بصائر الدرجات ص ۹۲

حجاج بن صباح گوید : به امام باقر علیه السلام گفتم : ما از شما حدیثی نقل می کنیم، پس یکی از ما می گوید : گفتار ما، گفتار آنهاست!
امام فرمودند : چه قصدي کرده ای (که سخن را به امام مسند نمی کنی و بدون سند از خودت نقل می کنی)؟؟ آیا تو هم می خواهی امام باشی که به تو اقتدا شود؟!
👈 کسی که سخن را به ما ارجاع دهد سالم می ماند!

✅ يعني سخن حقي که می خواهد به ديگري فتوا دهد یا بیان کند، به اهل بیت علیهم السلام مسند نماید و از قول آنها نقل کند نه اینکه از خودش نقل کند👉

9⃣2⃣و قال علیه السّلام: من أخذ دینه من کتاب اللّه و سنّة نبیه صلوات اللّه علیه و آله زالت الجبال قبل أن یزول و من أخذ دینه من أفواه الرجال ردّته الرجال

📚 الكافي ج1ص6

امام علیه السلام فرمود : کسی که دینش را از قرآن و سنت پیامبرش صلی الله علیه و آله بگیرد
👈کوهها از جای خود دور می شود، قبل از اینکه چنین کسی از جای خود دور شود!
(یعنی از کوه‌ پابرجاتر و ثابت تر می شود) و کسی که دینش را از دهان رجال بگیرد،
👈همان رجال او را باز می گردانند!

✅✅ حدیث فوق را شیخ کلینی در مقدمه کتاب کافی روایت نقل کرده است و در کتاب روضة الواعظین از قول امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است.


0⃣3⃣عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ: سَأَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِيَّ أَنْ يُوصِلَ لِي كِتَاباً قَدْ سَأَلْتُ فِيهِ عَنْ مَسَائِلَ أَشْكَلَتْ عَلَيَّ فَوَرَدَ التَّوْقِيعُ بِخَطِّ مَوْلَانَا صَاحِبِ الزَّمَانِ أَمَّا مَا سَأَلْتَ عَنْهُ أَرْشَدَكَ اللَّهُ وَ ثَبَّتَكَ إِلَى أَنْ قَالَ وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ علیهم

📚 إكمال الدين ص۴۸۴ح ۴

اسحاق بن یعقوب گوید :از محمد بن عثمان عَمْری درخواست کردم که نامه ای که در آن مسائلی است که بر من مشکل شده است را به (امام زمان علیه السلام) برساند.
پس توقیع با دست خط مولایمان صاحب الزمان صادر گردید : اللَّه تو را رشد دهد (هدایت کند) و ثابت قدم بدارد، اما آنچه سؤال کردی.... تا آنجا که.... و امّا در مورد #حوادث_واقعه
#به_راویان_حدیث_ما_رجوع_کنید ، پس همانا آنها حجت من بر شما هستند و من حجت اللَّه بر آنها هستم!


✅ اینها بخش بسیار کوچکی از شواهدی است که نشان می‌دهد اعمال هر شیعه مکلف باید بر قرآن و سخنان و فرموده ها و احادیث و روایات اهل بیت علیهم السلام بنا گردد که یا آنها را به طور مستقیم از امام شنیده است یا با توجه به توانائی فقهی و علمی خود آنها را از روایات نقل شده انتخاب نموده است یا از واسطه ها و علماء و فقهای راستگو و ثقه که راوی و نقل کننده حدیث اهل بیت علیهم السلام هستند آنها را گرفته است و عمل می کند که البته باید بر حسب فقه و علم باشد، ولی آنچه مهم است این است که مکلف عمل و اعتقاد خود را بر احادیث و سخنان اهل بیت علیهم السلام بنا کند و سخن امام را با واسطه یا بدون واسطه بگیرد و عمل نماید.


✅ روایات فوق نیاز به تشریح با روایات دیگر داشت، ولی منظور ما از نقل آن در این مختصر، استشهاد به لزوم بنا کردن عمل و اعتقاد مکلف بر احادیث معتبر و محکم و قابل عمل اهل بیت علیهم السلام بود.

امیدواریم کلیه محبین اهل بیت علیهم السلام به عمل کردن به نصوص گفتار اهل بیت علیهم السلام بازگردند و به آن عمل نمایند زیرا در حدیث 1⃣ امام صادق علیه السلام ضامن نجات چنین کسانی شده است!
و این یک آمادگی برای زمان ظهور امام زمان علیه السلام است که همه موظف به اطاعت آن حضرت هستند!

لذا در کنار عمل به نصوص آیات و روایات در کلیه امور و بنا کردن کلیه اعمال و اعتقادات بر روایات معتبر و محکم و قابل عمل بر حسب فقه و علم، همواره و با تضرع می گوئیم :

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹