Loading...

سوال٧۶-شخصي مسافر است، آيا میتواند امام جماعت مردم باشه با نماز شكسته؟

✅پاسخ :در مورد امامت شخص مسافر برای اشخاص مقیم چند روایت زیر رسیده است:

بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ یَعْنِی أَحْمَدَ بْنَ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْحُصَیْنِ عَنْ أَبِی الْعَبَّاسِ الْفَضْلِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِکِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَا یَؤُمُّ الْحَضَرِیُّ الْمُسَافِرَ وَ لَا الْمُسَافِرُ الْحَضَرِیَّ فَإِنِ ابْتُلِیَ بِشَیْ ءٍ مِنْ ذَلِکَ فَأَمَّ قَوْماً حَضَرِیِّینَ فَإِذَا أَتَمَّ الرَّکْعَتَیْنِ سَلَّمَ ثُمَّ أَخَذَ بِیَدِ بَعْضِهِمْ فَقَدَّمَهُ فَأَمَّهُمْ....
📚من لا یحضره الفقيه ج١ص٣٩٨

ترجمه :امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمودند :شخص حاضر(با نماز کامل) برای مسافر امامت نکند و شخص مسافر (با نماز شکسته) برای شخص حاضر، امامت نکند. پس اگر شخص به چیزی از این امور مبتلا شد و مسافری امام جماعت اشخاص حاضر با نماز کامل شد، وقتی امام جماعت دو رکعت نماز خود را کامل نمود سلام دهد و دست یکی از مأمومین را بگیرد و جلو بیاورد تا ادامه نماز را آن شخص امام جماعت آنها باشد...

دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ عَلِيٍّ فِي خَبَرٍ أَنَّهُ قَالَ لَا يَؤُمُّ الْمُسَافِرُ الْمُقِيمِينَ
📚مستدرک الوسائل ج۶ص۴۶۶

ترجمه :از امام علی علیه السلام در حدیثی روایت شده است که فرمودند :مسافر برای اشخاص مقیم امامت نکند.

وَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُمَا قَالا لَا يَنْبَغِي لِلْمُسَافِرِ أَنْ يُصَلِّيَ بِمُقِيمٍ وَ لَا يَأْتَمُّ بِهِ فَإِنْ فَعَلَ فَأَمَّ بِمُقِيمِينَ سَلَّمَ مِنْ رَكْعَتَيْنِ وَ أَتَمُّوا هُمْ وَ إِنِ ائْتَمَّ بِمُقِيمِينَ انْصَرَفَ مِنْ رَكْعَتَيْنِ
📚مستدرک الوسائل ج۶ص۴۶۶
ترجمه :از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام روایت شده که فرمودند:برای مسافر سزاوار نیست که برای اقامت کننده، امامت کند و نیز مسافر به مقیم اقتدا نکند پس اگر مسافر برای مقیم امامت نمود باید سر دو رکعت سلام دهد و مأمومین نماز خود را تمام نمایند و اگر به اشخاص مقیم اقتدا نمود باید سر دو رکعت سلام دهد.

بیان :مشاهده می شود که امام جماعت شدن شخص مسافر برای اشخاص مقیم نهی شده است ولی رخصت و اجازه برای آن هم رسیده است ولی عمل نمودن به نهی بهتر و مطمئن تر است البته در مورد اقتدا کردن شخص مسافر به امام مقیم، اگر چه نهی شده‌ است ولی رخصت های معتبرتر و زیادتری در احادیث برای آن وارد شده است.

آنچه در احادیث در این مورد به آن تأکید شده این است که هر شخصی با توجه به مسافر یا مقیم بودن خود در نماز جماعت، بر حسب وظیفه خود عمل کند و مسافر نماز را شکسته و مقیم نمازش را کامل بخواند، چه امام جماعت باشد و چه مأموم باشد.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹