#سؤال_662_ آیا می توان بدون #وضو #قرآن قرائت نمود؟
✅پاسخ :
به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ قَالَ: سَأَلْتُهُ أَقْرَأُ الْمُصْحَفَ ثُمَّ يَأْخُذُنِي الْبَوْلُ فَأَقُومُ فَأَبُولُ وَ أَسْتَنْجِي وَ أَغْسِلُ يَدَيَّ وَ أَعُودُ إِلَى الْمُصْحَفِ فَأَقْرَأُ فِيهِ قَالَ لَا حَتَّى تَتَوَضَّأَ لِلصَّلَاةِ.
📚 قرب الإسناد ص۱۷۵
محمد بن فضيل گوید : از امام کاظم علیه السلام سؤال کردم : من قرآن قرائت می کنم، پس مرا بول می گیرد، پس برمی خیزم و بول می کنم و خود را تطهیر می کنم و دو دستم را می شویم و به سوی قرآن بازمی گردم و مشغول قرائت از آن می شوم.(آيا درست است)؟
فرمود :خیر، تا اینکه وضوی نماز بگیری!
2⃣ عَنْ عَلِيٍّ فِي حَدِيثِ الْأَرْبَعِمِائَةِ قَالَ: لَا يَقْرَأُ الْعَبْدُ الْقُرْآنَ إِذَا كَانَ عَلَى غَيْرِ طَهُورٍ حَتَّى يَتَطَهَّرَ.
📚 الخصال ص۶۲۷
امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیث چهارصد گانه فرمود : وقتی که بنده بر طهارت (یعنی وضو) نیست، قرآن قرائت نکند تا اینکه طهارت (یعنی وضو) بگیرد!
✅در دو روایت فوق از قرائت قرآن بدون وضو نهی شده است که سزاوار است مورد عمل قرار گیرد.
اما با توجه به روایات متعدد دیگر، اجازه و رخصت قرائت قرآن بدون وضو هم رسیده است که به دو مورد آن توجه فرمایید :
3⃣ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَمَّنْ قَرَأَ فِي الْمُصْحَفِ وَ هُوَ عَلَى غَيْرِ وُضُوءٍ قَالَ لَا بَأْسَ وَ لَا يَمَسَّ الْكِتَابَ.
📚 الكافي ج۳ص۵۰
ابي بصير گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد کسی که از روی قرآن قرائت می کند در حالیکه وضو ندارد سؤال کردم؛ امام فرمودند : اشکالی ندارد و به نوشته ها دست نزند!
4⃣عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: كَانَ إِسْمَاعِيلُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عِنْدَهُ فَقَالَ يَا بُنَيَّ اقْرَأِ الْمُصْحَفَ- فَقَالَ إِنِّي لَسْتُ عَلَى وُضُوءٍ فَقَالَ لَا تَمَسَّ الْكِتَابَةَ وَ مَسَّ الْوَرَقَ فَاقْرَأْهُ
📚 التهذيب ج۱ص۱۲۶
شخصی گوید : اسماعیل پسر امام صادق علیه السلام نزد آن حضرت بود. امام به ایشان فرمودند : ای فرزندم! از روی قرآن قرائت کن! او گفت : من وضو ندارم!
امام فرمودند : به نوشته ها دست نزن و فقط ورق را دست بزن و آن را قرائت نما!
✅مشاهده می شود که قرائت قرآن بدون داشتن وضو هم رخصت داده شده است و فقط باید دقت شود که بدن ما بدون وضو به نوشته ها برخورد نکند.
✅ علاوه بر رخصت قرائت قرآن برای شخص بدون وضو، برای جنب و حائض نیز رخصت قرائت قرآن آمده است که در مورد #رخصت_قرائت_قرآن_برای_شخص_جنب_و_زن_حائض و احکام آن به لینک زیر نیز حتما رجوع فرمایید :
https://t.me/porseshvapasokhe/682
✅از روایت زیر نیز بهره مند گردیم :
5⃣ قَالَ: قَالَ لِقَارِئِ الْقُرْآنِ بِكُلِّ حَرْفٍ يَقْرَؤُهُ فِي الصَّلَاةِ قَائِماً مِائَةُ حَسَنَةٍ وَ قَاعِداً خَمْسُونَ حَسَنَةً وَ مُتَطَهِّراً فِي غَيْرِ صَلَاةٍ خَمْسٌ وَ عِشْرُونَ حَسَنَةً وَ غَيْرَ مُتَطَهِّرٍ عَشْرُ حَسَنَاتٍ أَمَا إِنِّي لَا أَقُولُ: المر بَلْ لَهُ بِالْأَلِفِ عَشْرٌ وَ بِاللَّامِ عَشْرٌ وَ بِالْمِيمِ عَشْرٌ وَ بِالرَّاءِ عَشْرٌ.
📚 عدّة الداعي ص۲۶۹
امام صادق علیه السلام فرمود : برای قاری قرآن، به ازای هر حرفی که در #نماز_ایستاده قرائت می کند صد حسنه می باشد و اگر #نماز_نشسته باشد، پنجاه حسنه می باشد و اگر در غیر نماز، با طهارت (یعنی با وضو) باشد، (به ازای هر حرفی) برایش بیست و پنج حسنه می باشد و اگر در غیر نماز، #بدون_وضو قرائت نماید، به ازای هر حرفی ده حسنه می باشد!
آگاه باشید که من نمی گویم : (به ازای) «المر» این حسنات داده می شود، بلکه برای او به ازای الف ده حسنه، لام ده حسنه، میم ده حسنه و راء ده حسنه می باشد!
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
#سفارش_و_فضیلت_قرائت_قرآن_با_وضو
#رخصت_قرائت_قرآن_بدون_وضو
#فضیلت_وضو
نظرات (0)