Loading...

#سؤال_643_ آیا می توان #خطبه_نماز_جمعه را قبل از دخول وقت نماز ظهر خواند؟



✅پاسخ :به روایات به روایات زیر توجه فرمایید:


1⃣مُحَمَّد ب مُسْلِم قال: سَأَلْتُهُ عَنِ الْجُمُعَةِ فَقَالَ بِأَذَانٍ وَ إِقَامَةٍ يَخْرُجُ الْإِمَامُ بَعْدَ الْأَذَانِ فَيَصْعَدُ الْمِنْبَرَ فَيَخْطُبُ وَ لَا يُصَلِّي النَّاسُ مَا دَامَ الْإِمَامُ عَلَى الْمِنْبَرِ ثُمَّ يَقْعُدُ الْإِمَامُ عَلَى الْمِنْبَرِ قَدْرَ مَا يُقْرَأُ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثُمَ يَقُومُ فَيَفْتَتِحُ خُطْبَتَهُ ثُمَّ يَنْزِلُ فَيُصَلِّي بِالنَّاسِ فَيَقْرَأُ بِهِمْ فِي الرَّكْعَةِ الْأُولَى بِالْجُمُعَةِ وَ فِي الثَّانِيَةِ بِالْمُنَافِقِين

📚كافي ج۳ص۴۲۴

محمد بن مسلم گوید : از (امام صادق علیه السلام) در مورد (نماز جمعه) سؤال کردم؛ امام فرمودند : با اذان و اقامه (به این صورت که) امام جمعه #بعد_از_اذان بیرون می آید و بر منبر بالا می رود و خطبه (اول را) می خواند و تا وقتی که امام بر روی منبر است، مردم نماز نمی خوانند. سپس امام جمعه به اندازه قرائت سوره قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ بر روی منبر می نشیند و سپس برمی خیزد و خطبه (دوم) خود را آغاز می کند، سپس پایین می آید و با مردم نماز (جمعه) را می خواند و در رکعت اول به آنها سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقين را می خواند!


2⃣سَمَاعَةَ قال قال أَبُو عبداللَّهِ یَنْبَغِی لِلْإِمَامِ الَّذِی یَخْطُبُ النَّاسَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أَنْ یَلْبَسَ عِمَامَةً فِی الشِّتَاءِ وَ الصَّیْفِ وَ یَتَرَدَّی بِبُرْدٍ یَمَنِیٍّ أَوْ عَدَنِیٍّ وَ یَخْطُبَ وَ هُوَ قَائِمٌ یَحْمَدُ اللَّهَ وَ یُثْنِی عَلَیْهِ ثُمَّ یُوصِی بِتَقْوَی اللَّهِ و یَقْرَأُ سُورَةً مِنَ الْقُرْآنِ صَغِیرَةً ثُمَّ یَجْلِسُ ثُمَّ یَقُومُ فَیَحْمَدُ اللَّهَ وَ یُثْنِی عَلَیْهِ وَ یُصَلِّی عَلَی مُحَمَّدٍ وَ عَلَی أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ و یَسْتَغْفِرُ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِذَا فَرَغَ مِنْ هَذَا أَقَامَ الْمُؤَذِّنُ فَصَلَّی بِالنَّاسِ رَکْعَتَیْنِ یَقْرَأُ فِی الْأُولَی بِسُورَةِ الْجُمُعَةِ و فِی الثَّانِیَةِ بِسُورَةِ الْمُنَافِقِین

📚كافي ج٣ص۴٢٠

امام صادق علیه السلام فرمود : برای امامی که در روز جمعه برای مردم خطبه می خواند، سزاوار است که (در حال خطبه) در زمستان و تابستان عمامه بپوشد و ردایی از بُرد یمنی یا عَدَنی بر دوش بیاندازد و در حال ایستاده خطبه بخواند (به این صورت که) : حمد الهی به جا آورد و بر او ثنا گوید و سپس به تقوای الهی توصیه نماید و سوره کوچکی هم از قرآن بخواند و سپس بنشیند، سپس برخیزد و حمد الهی نماید و بر او ثنا گوید و بر محمد (صلی الله علیه و آله) و ائمه مسلمین صلوات بفرستد و برای مردان و زنان مؤمن استغفار نماید. پس وقتی از آن فارغ گردید، مؤذن #اقامه می گوید (قبل خطبه اذان گفته شده!) و او دو رکعت نماز (جمعه را) با مردم می خواند و در رکعت اول (بعد از سوره حمد)، سوره جمعه و در رکعت دوم (بعد از سوره حمد) سوره منافقین را می خواند!


3⃣عبداللَّه بْن ميمون عن جعفر عَنْ أَبِيه قَال: كَان رَسُولُ اللَّه إِذَا خَرَجَ إِلَى الْجُمُعَةِ قَعَدَ عَلَى الْمِنْبَر حَتَّى يَفْرُغَ الْمُؤَذِّنُون

📚تهذيب ج۳ص۲۴۴

امام باقر علیه السلام فرمود : وقتی رسول الله صلی الله علیه و آله برای نماز جمعه بیرون می آمد، بر روی منبر می نشست تا مؤذنها از (اذان گفتن) فارغ شوند!

✅از روایات فوق و غیره روشن است که برای نماز جمعه، هنگام زوال خورشید و دخول وقت نماز ظهر، اذان گفته می شود و سپس امام جمعه برمی خیزد و دو خطبه با آداب ذکر شده می خواند و سپس از منبر پایین می آید و دو رکعت نماز جمعه را با مردم می خواند.

✅ برخی قائل به جواز مقدم داشتن خطبه های نماز جمعه بر وقت نماز ظهر شده اند و تنها مستند آنها از منابع شیعه بر حدیث 📚تهذيب ج۳ص۱۲ می باشد که این است :

عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قَال: كَانَ رَسُولُ اللَّه يُصَلِّي الْجُمُعَةَ حِينَ تَزُولُ الشَّمْسُ قَدْرَ شِرَاكٍ و يَخْطُبُ فِي الظِّلِّ الْأَوَّلِ فَيَقُولُ جَبْرَئِيلُ يَا مُحَمَّدُ قَدْ زَالَتِ الشَّمْسُ فَانْزِلْ فَصَلِّ

✅روايت فوق دارای خصوصیات زیر است :

1⃣ مجمل است و مفهوم عباراتی مثل «الظِّلِّ الْأَوَّلِ» و «قَدْرَ شِرَاكٍ» متشابه است که از افاده یک معنای محکم مانع است.

2⃣ معارض روایات دیگر، از جمله سه روایت ذکر شده در ابتدای این متن می باشد و به عبارت دیگر شاذ می باشد.

3⃣مخالف با احتیاط است.

4⃣ با ظاهر برخی از اخبار عامه مثل روایت أنس در صحيح بخاري و روایت سلمة بن أکوع در صحيح مسلم ج3 ص9 موافق است.

در نتیجه، علم این روایت کتاب تهذیب به اهل بیت علیهم السلام رد می شود و روایات اول، دال بر خواندن خطبه ها بعد از دخول وقت ظهر مورد عمل قرار می گیرد.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹