Loading...

#سؤال635_ آیا در دست کردن انگشتر #حدید_صینی کراهت دارد؟


✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣المفضل عن أبي عبداللَّه قال: أُحِبُّ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ أَنْ يَتَخَتَّمَ بِخَمْسَةِ خَوَاتِيمَ بِالْيَاقُوتِ و هُوَ أَفْخَرُها وَ بِالْعَقِيقِ وَ هُوَ أَخْلَصُهَا لِلَّهِ و لَنَا وَ بِالْفَيْرُوزَجِ وَ هُوَ نُزْهَةُ النَّاظِرِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ و الْمُؤْمِنَاتِ و هُوَ يُقَوِّي الْبَصَرَ و يُوَسِّعُ الصَّدْرَ وَ يَزِيدُ فِي قُوَّةِ الْقَلْبِ و بِالْحَدِيدِ الصِّينِيِّ وَ مَا أُحِبُّ التَّخَتُّمَ بِهِ و لَا أَكْرَهُ لُبْسَهُ عِنْدَ لِقَاءِ أَهْلِ الشَّرِّ لِيُطْفِئَ شَرَّهُمْ وَ أُحِبُّ اتِّخَاذَهُ فَإِنَّهُ يُشَرِّدُ الْمَرَدَةَ مِنَ الْجِنِّ و الْإِنْسِ وَ مَا يُظْهِرُهُ اللَّهُ بِالذَّكَوَاتِ الْبِيضِ بِالْغَرِيَّيْنِ- قُلْتُ يَا مَوْلَايَ و مَا فِيهِ مِنَ الْفَضْلِ قَالَ مَنْ تَخَتَّمَ بِهِ و يَنْظُرُ إِلَيْهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ نَظْرَةٍ زَوْرَةً أَجْرُهَا أَجْرُ النَّبِيِّينَ وَ الصَّالِحِينَ وَ لَوْ لَا رَحْمَةُ اللَّهِ لِشِيعَتِنَا- لَبَلَغَ الْفَصُّ مِنْهُ مَا لَا يُوجَدُ بِالثَّمَنِ و لَكِنَّ اللَّهَ رَخَّصَهُ عَلَيْهِمْ لِيَتَخَتَّمَ بِهِ غَنِيُّهُمْ وَ فَقِيرُهُم

📚تهذيب ج۶ص۳۷

امام صادق علیه السلام فرمود : برای هر مؤمن دوست دارم که پنج انگشتر در دست کند :
1⃣ #یاقوت که فاخرترین آنهاست
2⃣ و #عقیق که خالص ترین آن برای اللَّه و برای ماست
3⃣و #فیروزه که مایه فرح بینندگان از زنان و مردان مؤمن است و چشم را تقویت می کند و سعه صدر ایجاد می کند و در قوت قلب می افزاید!
4⃣ و #حدید_صینی که در دست کردن (دائم) آن را دوست ندارم و پوشیدن آن را در هنگام برخورد با دشمن برای خاموش کردن شرّ آنها مکروه نمی دانم و درست کردن و برگرفتن آن را دوست دارم زیرا سرکشان از جن و انس را دور می کند
5⃣ و آنچه که اللَّه در سنگریزه های درخشان سفید در منطقه غریین (نجف) آشکار کرده است (یعنی دُرّ)

مفضل گوید : گفتم : ای مولای من، چه فضیلتی در آن (یعنی دُرّ) هست؟
فرمود : کسی که انگشتر آن را در دست کند و به آن نگاه کند، اللَّه با هر نگاهی یک زوره(یک حج و عمره) برای او می نویسد که اجر آن، اجر انبیاء و صالحان است و اگر رحمت الهی به شیعیان ما نبود، یک نگین از آن به حدی می رسید که بهایی برای آن یافت نمی شد، ولکن اللَّه آن را برای آنها ارزان کرده است تا فقیر و غنی بتوانند انگشتر آن را در دست نمایند.


2⃣مردی نزد سید ما امام صادق علیه السلام آمد و گفت :ای آقای من، من از والي شهر جزيره خائف هستم و می ترسم که دشمنانم مرا به او معرفی نمایند و بر جان خود امان نیستم. امام فرمود : #انگشتر ی درست کن که نگین آن #حدید_صینی باشد و بر روی آن سه سطر نقش کن:

سطر اول: أَعُوذُ بِجَلَالِ اللَّهِ
سطر دوم :أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ
سطر سوم: أَعُوذُ بِرَسُولِ اللَّهِ

و زیر نگین دو سطر باشد:

سطر اول : آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ كُتُبِهِ
سطر دوم :وَ إِنِّي وَاثِقٌ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ

و در اطراف نگین، بر کناره های آن نقش کن:
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً

و در سائر آنچه از حوائجت بر تو دشوار می شود آن را بپوش و وقتی از آزار احدی از مردم خوف داشتی آن را در دست کن که همانا حوائج تو برآورده می شود و ترسهای تو برطرف می شود و همچنین وقتی زایمان زن سخت می شود، آن را بر زن آویزان کن چرا که به مشيت الله تعالي وضع حمل می کند و همچنین کسی که به او #چشم_زخم می رسد، برطرف می شود و در مورد آن از نجاست و چربی و داخل حمام و بیت الخلاء نمودن حذر کن و آن را محفوظ بدار که از اسرارِ اللَّه عَزَّوَجَّلَ و حراست اوست.

📚مستدرک ج1ص299

✅ از دو روایت فوق روشن است که تهیه و درست کردن انگشتری با حدید صيني سفارش شده است اما برای در دست کردن آن مواقع خاصی تعیین شده است که در دو روایت فوق آمده است و در دست کردن عادي و همیشگی آن در روایت اول غير محبوب در نزد امام صادق علیه السلام می باشد

3⃣ در کتاب علل الشرائع از عبد خير نقل شده است که علی بن ابی طالب علیه السلام چهار انگشتر داشت که در دست می کرد : #یاقوت برای فضیلت و شرافت آن و #فیروزه برای نصرت و پیروزی آن و #حدید_صيني برای قُوّت آن و #عقیق برای حرز بودن آن

و نقش یاقوت «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبِينُ» بود وَ نقش فیروزه «اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُ الْمُبِينُ» بود و نقش حدید صيني «الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً» بود و نقش عقیق سه سطر بود :
مَا شَاءَ اللَّهُ
لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ

📚علل الشرائع ص157
📚خصال ص199

✅البته روایت فوق دلالت بر پوشیدن مداوم حدید صيني توسط مولا علی علیه السلام ندارد، ولی تهیه می شود و در مواقع معین شده در دست می شود.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹