#سؤال_618_ گرفتن اُجرت برای #قرائت_قرآن چطور است؟
✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید:
1⃣عَنِ النَّضْرِ عَنِ الْقَاسِمِ عَنْ جَرَّاحٍ الْمَدَائِنِيِّ قَالَ: نَهَى أَبُو عَبْدِ اللَّه عَنْ أَجْرِ الْقَارِئِ الَّذِي لَا يَقْرَأُ إِلَّا بِأَجْرٍ مَشْرُوطٍ.
📚التهذيب ج۶ص۳۷۶
جراح مدائنی گوید : امام صادق علیه السلام از مزد و اجرت قاری که جز با مزد شرط شده قرائت نمیکند، نهی فرمود !
2⃣مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ: نَهَى رَسُولُ اللَّه عَنْ أُجْرَةِ الْقَارِئِ الَّذِي لَا يَقْرَأُ إِلَّا عَلَى أَجْرٍ مَشْرُوطٍ.
📚الفقيه ج۳ص۱۷۲
شيخ صدوق گوید : رسول الله صلی الله علیه و آله، از اجرت قاری که جز با #مزد_شرط_شده ای قرائت نکند نهی فرمود.
3⃣ عَنْ يَعْقُوبَ الْأَحْمَرِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه فِي حَدِيثٍ قَالَ: إِنَّ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقْرَأُ الْقُرْآنَ- لِيُقَالَ فُلَانٌ قَارِئٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقْرَأُ الْقُرْآنَ لِيَطْلُبَ بِهِ الدُّنْيَا وَ لَا خَيْرَ فِي ذَلِكَ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقْرَأُ الْقُرْآنَ لِيَنْتَفِعَ بِهِ فِي صَلَاتِهِ وَ لَيْلِهِ وَ نَهَارِهِ.
📚الكافي ج۲ص۶۰۷
امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمودند : برخی از مردم کسانی هستند که قرآن را قرائت می کنند برای اینکه گفته شود : فلانی قاری قرآن است!
و برخی قرآن قرائت می کنند تا با آن #دنیا را طلب نمایند! اما خيري در این نخواهد بود!
و از آنها کسی هست که قرآن را قرائت می کند تا در نمازش و در روز و شب خود از آن نفع و استفاده ببرد!
4⃣عَنْ رَسُولِ اللَّه فِي حَدِيثٍ قَالَ: وَ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ يُرِيدُ بِهِ سُمْعَةً وَ الْتِمَاسَ الدُّنْيَا لَقِيَ اللَّهَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَجْهُهُ عَظْمٌ لَيْسَ عَلَيْهِ لَحْمٌ وَ زَجَّ الْقُرْآنُ فِي قَفَاهُ حَتَّى يُدْخِلَهُ النَّارَ وَ يَهْوِيَ فِيهَا مَعَ مَنْ یهَوَى
📚 عقاب الأعمال ص۳۳۲
رسول الله (صلّی الله علیه و آله) در حدیثی فرمودند : کسی که قرآن را قرائت کند و قصد او سُمعه(یعنی شنواندن به دیگران) و #طلب_دنیا باشد، اللَّه را در روز قیامت ملاقات می کند، در حالیکه صورت او استخوان است و در آن گوشت نیست و قرآن به پشت سر او می زند تا وارد آتش شود و همراه سرنگون شوندگان در آتش در آن سرنگون شود!
5⃣عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ قَالَ: مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ يَأْكُلُ بِهِ النَّاسَ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَجْهُهُ عَظْمٌ لَا لَحْمَ فِيهِ.
📚 عقاب الأعمال ۳۲۹.
امام صادق علیه السلام از پدرشان از اجدادشان روایت نموده است که فرمودند : کسی که قرآن قرائت کند که به سبب آن مردم را بخورد (از این طریق از مردم بخورد و کلاشی کند)، روز قیامت می آید در حالیکه صورتش استخوانی است که گوشت در آن نیست!
6⃣الْجَعْفَرِيَّاتُ، أَخْبَرَنَا مُحَمَّدٌ حَدَّثَنِي مُوسَى قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب قَالَ: مِنَ السُّحْتِ ثَمَنُ الْمَيْتَةِ إِلَى أَنْ قَالَ وَ أَجْرُ الْقَارِئِ الَّذِي لَا يَقْرَأُ الْقُرْآنَ إِلَّا بِأَجْرٍ وَ لَا بَأْسَ أَنْ يُجْرَى لَهُ مِنْ بَيْتِ الْمَالِ الْخَبَرَ
📚الجعفريات ص ۱۸۰
علي علیه السلام فرمود : از جمله سُحْت (یعنی کسب های حرام) بهای مردار است... تا آنجا که فرمود : و نیز مزد آن قاری که جز با مزد قرآن نخواند (سُحْت و کسب حرام است) و اشکال ندارد که از بیت المال برای او چیزی قرار داده شود.
✅جایگاهی برای مزد گرفتن بابت قرائت قرآن برای هدیه به اموات و غیره در روایات نرسیده است و انواع نیت های ناخالص در روایات فوق و غیره در مورد قرائت قرآن مورد مذمت شدید واقع شده است.
#اجرت_گرفتن_برای_قرائت_قرآن
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
نظرات (0)