Loading...

#سؤال_602_ آیا قربانی کردن و مالیدن خون قربانی به ماشین تازه خریده شده و امثال آن برای دفع #چشم_زخم و امثال آن مبنای روائی دارد؟



✅پاسخ : روایتی دال بر انجام کار فوق، یعنی مالیدن خون قربانی به ماشین یا متاع خریده شده دیگر، نرسیده است و جایگاهی برای عمل ندارد.

همچنین برای دفع چشم زخم، اذکار و ادعیه مختلف در روایات آمده است ولی قربانی و مالیدن خون آن به آن کالا جزو دفع کننده های چشم زخم ذکر نشده است.

✅البته در مورد زیر، نهی خاص برای آن رسیده است :👇

1⃣عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ قَالَ: كَانَ نَاسٌ يُلَطِّخُونَ رَأْسَ الصَّبِيِّ بِدَمِ الْعَقِيقَةِ وَ كَانَ أَبِي يَقُولُ ذَلِكَ شِرْكٌ.

📚الكافي ج۶ص۳۳

امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمودند : مردم سر نوزاد را با خون عقیقه آغشته می کردند و پدرم (امام باقر علیه السلام) می فرمود : این #شرک است!

2⃣ عَنْ عَاصِمٍ الْكُوزِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي حَدِيثِ الْعَقِيقَةِ قَالَ قُلْتُ: لَهُ أَ يُؤْخَذُ الدَّمُ فَيُلَطَّخُ بِهِ رَأْسُ الصَّبِيِّ فَقَالَ ذَاكَ شِرْكٌ قُلْتُ سُبْحَانَ اللَّهِ شِرْكٌ فَقَالَ لِمَ لَمْ يَكُنْ ذَاكَ شِرْكاً فَإِنَّهُ كَانَ يُعْمَلُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ وَ نُهِيَ عَنْهُ فِي الْإِسْلَامِ.

📚الكافي ج۶ص۳۳

در حدیث عقیقه، عاصم گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم : آیا خون (عقیقه) گرفته می شود و با آن سر نوزاد آغشته و مُلَوث شود؟ امام فرمودند : آن #شرک است!
گفتم : سُبْحَانَ اللَّهِ! شرک است؟!
فرمود : برای چه شرک نباشد و حال آنکه این کار در زمان جاهلیت انجام می شد و در اسلام از آن نهی شد!

✅البته #قربانی به طور کلی و به طور خاص برای روز #عید_قربان و #عقیقه و غیره مورد تاکید اهل بیت علیهم السلام قرار دارد ولی مالیدن خون آن به سر کودک یا به ماشین و غیره مدرکی ندارد :👇

3⃣عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِرَاقَةَ الدِّمَاءِ.

📚الكافي ج۴ص۵۱

امام باقر علیه السلام فرمود : همانا اللَّه، طعام خوراندن و خون ریختن (یعنی قربانی کردن) را دوست دارد.

✅برای ساختن مسکن هم روایت زیر رسیده است ولی سخنی از آغشته کردن مسکن به خون قربانی نیست :👇


4⃣ عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ النَّبِیُّ مَنْ بَنَی مَسْکَناً فَلْیَذْبَحْ کَبْشاً سَمِیناً وَ لْیُطْعِمْ لَحْمَهُ الْمَسَاکِینَ ثُمَّ یَقُولُ اللَّهُمَّ ادْحَرْ عَنِّی مَرَدَةَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الشَّیَاطِینِ وَ بَارِکْ لَنَا فِی بُیُوتِنَا إِلَّا أُعْطِیَ مَا سَأَلَ.

📚الكافي ج۶ص۲۹۹

امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که مسکنی بسازد، یک گوسفند نر چاق ذبح کند و گوشتش را به مساکین بخوراند، سپس بگوید :

اللَّهُمَّ ادْحَرْ عَنِّی مَرَدَةَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الشَّیَاطِینِ وَ بَارِکْ لَنَا فِی بُیُوتِنَا

پس آنچه درخواست کرد به او داده می شود!

✅در مجموع، هر چند حکم #شرک_بودن_مالیدن_خون_عقیقه_به_سر_نوزاد را نمی توان به سائر امور سرایت داد، ولی آنچه مسلم و روشن است این است که مالیدن خون قربانی به ماشین و کالای خریده شده، برای دفع چشم زخم و غیره، هیچ منبع شرعی ندارد و جایگاهی برای عمل پیدا نمی کند.

اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹