Loading...

#سؤال_590_ #استعاذه در #نماز به چه نحوی انجام می شود؟


#استعاذه_در_روایات_شیعه_برای_نماز

✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه وَ ذَكَرَ دُعَاءَ التَّوَجُّهِ بَعْدَ تَكْبِيرَةِ الْإِحْرَامِ ثُمَّ قَالَ ثُمَّ تَعَوَّذْ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ ثُمَّ اقْرَأْ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ.

📚 الكافي ج۳ص۳۱۰

حلبی از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که امام صادق علیه السلام دعای توجه را بعد از تکبیرة الإحرام ذکر کرد و سپس فرمود : سپس از شیطان رجیم (به اللَّه) پناه ببر و سپس سوره حمد را قرائت کن.

2⃣عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ قَالَ: صَلَّيْتُ خَلْفَ أَبِي عَبْدِ اللَّه فَتَعَوَّذَ بِإِجْهَارٍ ثُمَّ جَهَرَ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ.

📚 التهذيب ج۲ص۲۸۹

حنان بن سدیر گوید : من پشت سر امام صادق علیه السلام نماز (جماعت) خواندم، پس امام به صورت #جهر و با صدای بلند تَعَوُّذ نمودند (أعوذ بالله...) گفتند و سپس بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ را نیز به صورت جهر و با صدای بلند گفتند.


3⃣عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ قَالَ: صَلَّيْتُ خَلْفَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْمَغْرِبَ فَتَعَوَّذَ بِإِجْهَارِ أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ يَحْضُرُونِ الْحَدِيثَ.

📚قرب الإسناد ۵۸.

حنان بن سدیر گوید : من پشت سر امام صادق علیه السلام نماز مغرب را خواندم پس امام به صورت #جهر و با صدای بلند و آشکار به این صورت تَعَوُّذ نمودند :

أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ يَحْضُرُونِ


4⃣عَنِ الْبَزَنْطِيِّ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنِ الصَّادِقِ فِي الِاسْتِعَاذَةِ قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ.

📚 وسائل الشیعه ج6ص135

معاوية بن عمار گوید : امام صادق علیه السلام در مورد (نحوه) #استعاذه فرمودند :

أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ.

5⃣ عَنْ فُرَاتِ بْنِ أَحْنَفَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ فِي حَدِيثٍ وَ إِذَا قَرَأْتَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ فَلَا تُبَالِي أَنْ لَا تَسْتَعِيذَ.

📚الكافي ج۳ص۳۱۳

در حدیثی فرات بن احنف گوید :شنیدم امام باقر علیه السلام می فرمود : در صورتی که بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ را قرائت نمایی باکی نیست که #استعاذه (یعنی أَعُوذُ بِاللَّهِ...را) نگویی.

6⃣عن أَبِي أَحْمَدَ هَانِي بن مُحَمَّدِ بْنِ مَحْمُودٍ الْعَبْدِي عَنْ أَبِيهِ رَفَعَهُ إِلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ: فِي احْتِجَاجِهِ مَعَ الرَّشِيدِ إِلَى أَنْ قَالَ فَقُلْتُ تَأْذَنُ لِي فِي الْجَوَابِ قَالَ هَاتِ فَقُلْتُ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ الْآيَة

📚عيون أخبارالرضا ج۱ص۸۴

در حدیثی طولانی ابواحمد در مورد احتجاج امام کاظم صلوات اللَّه علیه با رشید روایت نموده است که امام می فرماید : من گفتم : مرا در دادن پاسخ اجازه می دهی؟! رشید گفت : بیاور! پس من گفتم : أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ تا آخر آیه...


✅از روایات فوق و امثال آن نکات زیر مشخص می شود :

1⃣ إستعاذه در #نماز، در رکعت اول قبل از قرائت سوره حمد انجام می شود.

2⃣ برای استعاذه در #نماز، از جمله به سه کیفیت زیر در روایات #شیعه وارد شده است :

✅أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

✅ أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ يَحْضُرُونِ

✅أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

3⃣آنچه در روایات محکم و واضحِ موجود آمده است این است که استعاذه به صورت جهر (صدای بلند و آشکار) گفته می شود و آنچه از اخفات و آهسته گفتن استعاذه مشهور شده است و ادعای اجماع بر آن می شود، دلیل روشن و یقینی ندارد، اگر چه واجب بودن جهر به استعاذه نیز دلیلی ندارد.

4⃣ طبق روایت 5⃣ و غیره، إستعاذه در ابتدای قرائت سوره حمد واجب نیست و ترک آن اشکالی ندارد و آنچه واجب است، گفتن و عدم ترک بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ است.


5⃣ صیغه های دیگری از استعاذه برای قبل از قرائت قرآن و آیات و برای برخی از اوقات وارد شده است که در متن فوق ،تنها #استعاذه های وارده در برخی روایات شیعه برای #نماز ذکر گردید.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹