Loading...

#سوال_546_ آیا برای #نماز_نافله، #اذان و #اقامه گفته می شود؟



✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :

1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُصَدِّقِ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ عَمَّارٍ السَّابَاطِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: إِذَا قُمْتَ إِلَى صَلَاةٍ فَرِيضَةٍ فَأَذِّنْ وَ أَقِمْ وَ افْصِلْ بَيْنَ الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَةِ بِقُعُودٍ أَوْ بِكَلَامٍ أَوْ بِتَسْبِيحٍ.

📚 التهذيب ج۲ص۴۹

امام صادق علیه السلام فرمود :هنگامی که به #نماز_فریضه برخاستی، اذان و اقامه بگو و بین اذان و اقامه با نشستن یا سخن گفتن یا تسبیح گفتن فاصله بده...

2⃣عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَ رَأَيْتَ صَلَاةَ الْعِيدَيْنِ هَلْ فِيهِمَا أَذَانٌ وَ إِقَامَةٌ قَالَ لَيْسَ فِيهِمَا أَذَانٌ وَ لَا إِقَامَةٌ وَ لَكِنْ يُنَادَى الصَّلَاةَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ الْحَدِيثَ.

📚 الفقيه ج۱ص ۵۰۸

اسماعیل بن جابر گوید :به امام صادق علیه السلام گفتم :به من خبر دهید که آیا در نماز عید فطر و قربان اذان و اقامه هست؟ امام فرمود : در این دو، اذان و اقامه نیست ولکن سه‌ بار ندا داده می شود : «الصلاة»

3⃣عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ أَنَّهُ قَالَ: لَا أَذَانَ فِي نَافِلَةٍ

📚 مستدرک ج4ص18

امام صادق علیه السلام فرمود : در نماز نافله اذان نیست.

4⃣عَنِ الرِّضَا أَنَّهُ قَالَ: لَا قَوْلَ إِلَّا بِعَمَلٍ وَ لَا عَمَلَ إِلَّا بِنِيَّةٍ وَ لَا نِيَّةَ إِلَّا بِإِصَابَةِ السُّنَّةِ.

📚 التهذيب ج۴ص۱۸۶

امام رضا علیه السلام فرمود : هیچ گفتاری نیست مگر با عمل و هیچ عملی نیست مگر با نیت و هیچ نيتي نیست مگر با رسیدن از #سنت

5⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالا كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ وَ كُلُّ ضَلَالَةٍ سَبِيلُهَا إِلَى النَّارِ.

📚 الكافي ج۱ص۵۶

امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرمودند : هر بدعتی ضلالت و گمراهی است و هر گمراهی و ضلالتی راهش به سوی آتش است.

✅ در روایات شیعه، اذان و اقامه برای نمازهای فريضه پنجگانه قرار داده شده است و هیچ روایتی که بر وجود اذان و اقامه برای نماز نافله يا سائر فرائض مثل نماز عید فطر و قربان و نماز آیات دلالت کند نرسیده است و لذا گفتن اذان و اقامه برای نمازهای نافله عملی است که سنتی از جانب اهل بیت علیهم السلام ندارد و در زمره بدعت ها قرار می گیرد.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹