#سوال_516_ آیا #نماز_نافله_اي که به خاطر بیماری ترک شده است، #قضا دارد؟
✅پاسخ : ائمه معصومین علیهم السلام پاسخ می دهند :
1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: قُلْتُ لَهُ رَجُلٌ مَرِضَ فَتَرَكَ النَّافِلَةَ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ لَيْسَتْ بِفَرِيضَةٍ إِنْ قَضَاهَا فَهُوَ خَيْرٌ يَفْعَلُهُ وَ إِنْ لَمْ يَفْعَلْ فَلَا شَيْ ءَ عَلَيْهِ.
📚 الفقيه ج۱ص۴۹۹
محمدبن مسلم گويد :به امام باقر علیه السلام گفتم :مردی #بیمار شده و #نافله را ترک کرده است (وظیفه او چیست؟) امام فرمودند :ای محمد! اینها فریضه نیست، اگر آن را #قضاء نماید، پس کار خیری است که آن را انجام داده است و اگر نکند چیزی بر عهده او نیست!
2⃣عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُرَازِمٍ قَالَ سَأَلَ إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَابِرٍ أَبَا عَبْدِ اللَّه فَقَالَ أَصْلَحَكَ اللَّهُ إِنَّ عَلَيَّ نَوَافِلَ كَثِيرَةً فَكَيْفَ أَصْنَعُ فَقَالَ اقْضِهَا فَقَالَ لَهُ إِنَّهَا أَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ قَالَ اقْضِهَا قَالَ لَا أُحْصِيهَا قَالَ تَوَخَّ قَالَ مُرَازِمٌ وَ كُنْتُ مَرِضْتُ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ لَمْ أَتَنَفَّلْ فِيهَا فَقُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ أَوْ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي مَرِضْتُ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ لَمْ أُصَلِّ فِيهَا نَافِلَةً فَقَالَ لَيْسَ عَلَيْكَ قَضَاءٌ إِنَّ الْمَرِيضَ لَيْسَ كَالصَّحِيحِ كُلَّمَا غَلَبَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَاللَّهُ أَوْلَى بِالْعُذْرِ فِيهِ
📚الكافي ج۳ص۴۵۱
مرازم گوید :اسماعیل بن جابر از امام صادق علیه السلام سؤال کرد و گفت : خداوند امور شما را اصلاح کند، همانا #نوافل زیادی بر عهده من است، من چه کنم؟ امام فرمودند :آنها را #قضاء کن!
او به امام عرض کرد :آن نوافل بیش از اینهاست (که آن را قضاء کنم)!
امام فرمودند : آنها را قضاء کن!
گفت :شمارش آن را ندارم!
فرمود :آنها را تخمین بزن!
مرازم گوید :من چهار ماه بیمار شدم و در آن نافله به جا نیاوردم. به امام گفتم :خداوند امور شما را اصلاح کند، یا اینکه گفتم :فدایت شوم، من چهار ماه بیمار شدم و در آن #نماز_نافله نخواندم!
امام فرمودند : قضای آن بر عهده تو نیست، همانا شخص بیمار مانند شخص سالم نیست، هر آنچه خداوند با قهر بر (بنده) چیره شود، پس خداوند به پذیرش #عذر سزاوار تر است.
✅هر چند طبق روایات شیعه، نوافل يوميه فريضه نیستند، ولی سفارش زیادی به قضا کردن نوافل از دست رفته شده است و در این زمینه روایات بسیار مهمی رسیده است، اما در مورد ترک نافله به خاطر بیماری، هر چند قضا کردن آن در حدیث اول کار خیر معرفی شده است، ولی در هر دو روایت فوق، اجازه ترک قضا نمودن آن رسیده است.
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
نظرات (0)