Loading...

#سوال_514_ بنده #ساز_زن حرفه ای بودم و با دیدن احادیث حرمت #موسیقی از آن دست برداشتم ولی سازهای قیمتی دارم، آیا می توانم آنها را بفروشم؟


✅پاسخ:

1⃣عن الصادق فی حدیث و أَمَّا وُجُوهُ الْحَرَامِ مِنَ الْبَيْعِ وَ الشِّرَاءِ فَكُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيه الْفَسَاد مِمَّا هُوَ مَنْهِيٌّ عَنْهُ مِنْ جِهَةِ أَكْلِهِ أَوْ شُرْبِهِ أَوْ كَسْبِه أَوْ نِكَاحِهِ أَوْ مِلْكِهِ أَوْ إِمْسَاكِهِ أَوْ هِبَتِهِ أَوْ عَارِيَّتِهِ أَوْ شَيْ ءٍ يَكُونُ فِيه وَجْهٌ مِنْ وُجُوهِ الْفَسَادِ نَظِيرِ الْبَيْعِ بِالرِّبَا أَوِ الْبَيْع لِلْمَيْتَةِ أَو الدَّمِ أَوْ لَحْم الْخِنْزِيرِ أَوْ لُحُوم السِّبَاعِ مِنْ صُنُوفِ سِبَاعِ الْوَحْشِ وَ الطَّيْرِ أَوْ جُلُودِهَا أَوِ الْخَمْرِ أَوْ شَيْ ءٍ مِنْ وُجُوهِ النَّجِسِ فَهَذَا كُلُّهُ حَرَامٌ وَ مُحَرَّمٌ لِأَنَّ ذَلِكَ كُلَّهُ مَنْهِيٌّ عَنْ أَكْلِهِ وَ شُرْبِهِ وَ لُبْسِهِ وَ مِلْكِهِ وَ إِمْسَاكِهِ وَ التَّقَلُّبِ فِيهِ فَجَمِيعُ تَقَلُّبِهِ فِي ذَلِكَ حَرَامٌ وَ كَذَلِكَ كُلُّ بَيْعٍ مَلْهُوٍّ بِهِ و كُلُّ مَنْهِيٍّ عَنْهُ مِمَّا يُتَقَرَّبُ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ أَوْ يُقَوَّى بِهِ الْكُفْرُ و الشِّرْك مِنْ جَمِيعِ وُجُوهِ الْمَعَاصِي أَوْ بَابٌ يُوهَنُ بِهِ الْحَقُّ فَهُوَ حَرَامٌ مُحَرَّمٌ بَيْعُهُ وَ شِرَاؤُهُ وَ إِمْسَاكُهُ و مِلْكُهُ وَ هِبَتُهُ وَ عَارِيَّتُهُ وَ جَمِيعُ التَّقَلُّبِ فِيه...

📚وسائل الشیعه ج ۱۲ص۵۵

امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمودند : اما وجوه #حرام از #خرید_و_فروش عبارت است از هر چیزی که مورد نهی است از جهت خوردن آن یا نوشیدن آن یا کسب آن یا نکاح آن یا مالک شدن آن یا نگهداری آن یا بخشیدن آن یا عاریت دادن آن یا چیزی که در آن وجهی از وجوه #فساد باشد مانند #بیع_ربوی و فروش #مردار یا #خون یا #گوشت_خوک یا #گوشت_انواع_حیوانات_و_پرندگان_درنده_وحشی یا #پوست آنها یا #شراب یا چیزی از وجوه #نجس که همه اینها حرام و مُحَرَّم است زیرا تمام اینها از جهت خوردن و نوشیدن و پوشیدن و مالک شدن و تصرف در آن مورد نهی هستند، پس کلیه تصرفات در آنها #حرام است و نیز #خرید_و_فروش هر وسیله لهو شونده با آن و هر چیز مورد نهیی که با آن به غیر خدا تقرب جسته می شود یا چیزی که از جميع وجوه معاصی به وسیله آن کفر و شرک تقویت می شود یا بابی که با آن حق سست و خوار می شود، پس خريد و فروش و نگهداری آن و مالک شدن آن و هبه کردن و عاریه دادن آن و جميع تصرفات آن #حرامِ مُحَرَّم است...

✅در قسمت دیگری از این حدیث آمده است:

إنما حرم الله الصناعة التي هي حرام كلها التي يجي ء منها الفساد محضا نظير البرابط و المزامير و الشطرنج و كل ملهو به و الصلبان و الأصنام و ما أشبه ذلك من صناعات الأشربة الحرام و ما يكون منه و فيه الفساد محضا و لا يكون منه و لا فيه شي ء من وجوه الصلاح فحرام تعليمه و تعلمه و العمل به و أخذ الأجر عليه و جميع التقلب فيه من جميع وجوه الحركات كلها

📚وسائل الشیعه ج۱۲ص۵۷

ترجمه: همانا خداوند آن صنعتی را #حرام کرده است که همه اش حرام باشد، آنهایی که از آنها #فساد_خالص بر می آید، مانند : #بربط ها(که نوعی آلت موسیقی است) و #نی ها و #شطرنج و هر لهو شونده با آن و #صلیب ها و #بت ها و آنچه شبیه به آن است از صنعت نوشیدنی های حرام و آنچه از آن و در آن #فساد_خالص است و در آن و از آن چیزی از وجوه صلاح نیست، پس یاد دادن و یاد گرفتن و عمل به آن و اجرت گرفتن بر آن و کلیه دست اندازیهای در آن از جميع حرکات #حرام است

2⃣عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ: بَائِعُ الْخَبِيثَاتِ وَ مُشْتَرِيهَا فِي الْإِثْمِ سَوَاءٌ

📚 الجعفريات ص ۱۷۲

علي علیه السلام فرمود :فروشنده چیزهای #پلید و خریدار آن،در گناه برابر هستند.


3⃣ عن أَبِي عَبْداللَّه أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ... وَ رُفِعَ إِلَيْهِ رَجُلٌ كَسَرَ بَرْبَطاً فَأَبْطَلَه

📚 التهذيب ج۱۰ص۳۰۹

امام صادق علیه السلام فرمود :نزد علي علیه السلام شکایت آورده شد که شخصی یک #بربط(که یک آلت موسیقی است) را شکسته است، پس علی علیه السلام آن را باطل نمود (یعنی شکننده را ضامن ندانست)

4⃣ ابو ربيع گوید :از امام صادق علیه السلام در مورد خمر سؤال شد؛ فرمود:رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود :همانا الله عزّوجلّ مرا رحمتی برای جهانیان و برای اینکه #معازف (دفّ و کلیه آلات موسیقی ضربی مثل تار و گیتار و... ) و #مزامیر (کلیه آلات موسیقی دمیدنی مثل نی و فلود و شیپور و... ) و امور جاهلیت و بت‌ها را نابود گردانم، مبعوث نمود!

📚الكافي ج۶ص۳۹

✅خريد و فروش آلات موسیقی هیچ جوازي در روایات شیعه ندارد و این برادر عزیز که خداوند به او توفیق ترک این معصیت بزرگ را عطا نموده است، لازم است این سازها که فساد محض دارند را نابود کند و اجر او نزد رب العالمين محفوظ است. إن شاءالله


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹