Loading...

#سوال_509_ #طلاق زنی که شوهرش #مفقود شده است چگونه است؟


✅پاسخ:

1⃣جعفر عن أبيه أن عليا قال في المفقود لا تتزوج امرأته حتى يبلغها موته أو طلاق أو لحوق بأهل الشرك

📚 التهذيب ج۷ص۴۷۸

علي علیه السلام در مورد مرد مفقود فرمود :زن او ازدواج نمی کند تا اینکه خبر #مرگ یا #طلاق دادن یا ملحق شدن او به مشرکین برسد.

2⃣سماعه گوید:از امام در مورد مرد #مفقود سؤال کردم؛ فرمود :اگر می داند که شوهرش در سرزمینی می باشد همواره منتظر او می ماند تا اینکه خبر #مرگ یا #طلاق دادن او برسد و اگر نداند که در کدام سرزمین است و از او نامه و خبری به او نرسد، به نزد امام می آید و امام به او دستور می دهد که #چهار_سال منتظر بماند و آن مرد مفقود در زمین طلب می شود، پس اگر خبری از او یافت نشد تا اینکه چهار سال گذشت،امام به او امر می کند که چهار ماه و ده روز #عده نگه دارد و سپس برای مردان دیگر حلال می شود(که با او ازدواج کنند) ، پس اگر شوهرش بعد از اتمام عده بیاید، دیگر بر او رجعتي ندارد و اگر در حین عدهء چهار ماه و ده روز برسد، او به رجعت به او مالک تر است.

📚التهذيب ج۷ص۴۷


3⃣بريد بن معاوية قال: سَأَلْتُ أَباعبداللَّه عَن الْمَفْقُود كَيْفَ تَصْنَعُ امْرَأَتُهُ فقال ما سَكَتَتْ عَنْهُ و صَبَرَتْ فَخَلِّ عَنْهَا و إِنْ هِيَ رَفَعَتْ أَمْرَها إِلَى الْوَالِي أَجَّلَهَا أَرْبَعَ سِنِينَ ثُمَّ يَكْتُب إِلَى الصُّقْع الَّذِي فُقِد فِيه فَلْيُسْأَلْ عَنْهُ فَإِنْ خُبِّرَ عَنْهُ بِحَيَاة صَبَرَتْ و إِنْ لَمْ يُخْبَرْ عَنْهُ بِحَيَاة حَتَّى تَمْضِي الْأَرْبَعُ سِنِين دعا وَلِيَّ الزَّوْج الْمَفْقُود فَقِيل لَهُ هَلْ لِلْمَفْقُود مَالٌ فَإِنْ كَان لِلْمَفْقُودِ مَالٌ أَنْفَقَ عَلَيْهَا حَتَّى يُعْلَمَ حَيَاتُهُ مِنْ مَوْتِهِ و إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ مَالٌ قِيلَ لِلْوَلِيِّ أَنْفِقْ عَلَيْهَا فَإِنْ فَعَلَ فَلَا سَبِيل لَهَا إِلَى أَنْ تَتَزَوَّجَ مَا أَنْفَقَ عَلَيْهَا و إِنْ أَبَى أَنْ يُنْفِقَ عَلَيْهَا أَجْبَرَهُ الْوَالِي عَلَى أَنْ يُطَلِّقَ تَطْلِيقَةً فِي اسْتِقْبَال الْعِدَّة و هِي طَاهِرٌ فَيَصِيرُ طَلَاقُ الْوَلِيِّ طَلَاقَ الزَّوْج فَإِنْ جاء زَوْجُهَا قَبْلَ أَنْ تَنْقَضِيَ عِدَّتُهَا مِنْ يَوْمَ طَلَّقَهَا الْوَلِيُّ فَبَدَا لَهُ أَنْ يُرَاجِعَهَا فَهِيَ امْرَأَتُهُ و هِيَ عِنْدَهُ عَلَى تَطْلِيقَتَيْنِ وَ إِنِ انْقَضَتِ الْعِدَّةُ قَبْلَ أَنْ يَجِي ءَ وَ يُرَاجِع فَقَدْ حَلَّتْ لِلْأَزْوَاج و لَا سَبِيل لِلْأَوَّل عَلَيْها

📚 الفقيه ج۳ص۵۴۷

برید گوید:از امام صادق علیه السلام در مورد مرد مفقود سؤال کردم که زن او چه کند؟ فرمود:تا زمانی که آن زن سکوت کرده است و صبر می کند رهایش کن و اگر امر خود را به سوی والی آورد، چهار سال به او مهلت می دهد و به آن ناحیه ای که شوهر در آن مفقود شده است نامه می نویسد و در مورد او تحقیق می کند، پس اگر خبر حیات او داده شد،آن زن صبر می کند و اگر خبری از زنده بودن او نشد تا اینکه چهار سال گذشت، سرپرست آن زوج مفقود شده را می خواند و به او گفته می شود آیا این مرد مفقود مال دارد؟ پس اگر مال داشت از آن مال بر این زن خرج می کند تا مرگ و زندگی آن مرد مشخص گردد و اگر مفقود مال نداشت به ولیّ و سرپرست آن مرد گفته می شود نفقه او را بده، پس اگر نفقه او را داد، تا زمان دادن نفقه راهی برای ازدواج ندارد و اگر وَلیّ مرد از دادن نفقه آن زن إبا کرد، والی او را مجبور می کند که در آغاز عده، در حالی که آن زن طاهر است او را طلاق دهد، پس طلاق وَلیّ طلاق شوهر محسوب می شود. پس اگر شوهرش قبل از اتمام عده، از روز طلاق وَلیّ،بیاید و بخواهد به او رجوع کند، آن زن همسر اوست و دو طلاق دیگر برای او باقی مانده است و اگر قبل از آمدن آن شوهر و قبل از رجوع به آن زن عده تمام شود، برای شوهران دیگر حلال است و شوهر اول راهی به سوی او ندارد.



4⃣صدوق گوید :در روایت دیگری آمده است که اگر آن مرد، وَلِيّ و سرپرست ندارد خود والی او را طلاق می دهد و دو شاهد عادل می گیرد و طلاق والی، طلاق شوهر می باشد و چهار ماه و ده روز عده نگه می دارد و سپس اگر خواست ازدواج می کند.

📚الفقيه ج۳ص۵۴۷


5⃣امام صادق علیه السلام در مورد زنی که شوهرش چهار سال غائب می شود و نفقه او را نمی دهد و مشخص نیست که زنده است یا مرده سؤال شد که آیا وَلیّ او را مجبور می کنند که او را طلاق دهد؟ فرمود :بله، و اگر وَلیّ ندارد، سلطان او را طلاق می دهد. گفتم :اگر وَلیّ بگوید:من نفقه او را می دهم چه؟ فرمود :در این صورت بر طلاق دادن او اجبار نمی شود. گفتم :اگر آن زن بگوید :من آنچه زنان می خواهند را می خواهم و نمی توانم صبر کنم و همینطور نمی نشینم، چطور؟ فرمود :در صورتی که نفقه او را بدهد چنین حقی ندارد و کرامتی هم برای او نیست!

✅مراحل فوق تماما و دقیقا باید مراعات شود.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹