#سوال_445_ اگر سوره ای مثل سوره جمعه که در نماز ظهر جمعه خوانده میشود را حفظ نباشیم و قرآن را به دست بگیریم و بخوانیم، آیا نماز ایرادی پیدا میکند ؟
#حکم_قرائت_از_روی_قرآن_در_نماز
✅پاسخ :به روایت زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ زِيَادٍ الصَّيْقَلِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ مَا تَقُولُ فِي الرَّجُلِ يُصَلِّي وَ هُوَ يَنْظُرُ فِي الْمُصْحَفِ يَقْرَأُ فِيهِ يَضَعُ السِّرَاجَ قَرِيباً مِنْهُ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِذَلِكَ.
📚التهذيب ج ۲ص۲۹۴
حسن بن زیاد صیقل گوید :به امام صادق علیه السلام گفتم : چه می فرمائید در مورد کسی که نماز می خواند، در حالیکه در قرآن نگاه می کند و از روی آن قرائت می کند و چراغ را نیز نزدیک خود گذاشته است؟ امام فرمودند : اشکالی ندارد.
✅همانطور که در روایت فوق مشاهده می شود، رخصت و اجازه خواندن از روی قرآن رسیده است و ظاهر آن مطلق می باشد و روایتی که آن را به نافله یا فریضه اختصاص دهد، نرسیده است و برای همین تا ظهور مولایمان امام زمان علیه السلام به اطلاق آن می گیریم.
✅اما به روایت زیر نیز توجه فرمایید :
2⃣عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِي قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ يَضَعُ الْمُصْحَفَ أَمَامَهُ يَنْظُرُ فِيهِ وَ يَقْرَأُ وَ يُصَلِّي قَالَ لَا يَعْتَدُّ بِتِلْكَ الصَّلَاةِ.
📚قرب الإسناد ۹۰
علي بن جعفر گوید :از موسی بن جعفر علیه السلام در مورد زن و مرد که قرآن را مقابل خود می گذارد و در آن نظر می کند و قرائت می کند و نماز می خواند، سؤال کردم؛ امام فرمودند : چنین نمازی را به حساب نیاورد.
✅در روایت فوق نمازی که با قرائت از روی قرآن باشد را مورد حساب ندانسته است و لذا به خاطر ورود این روایت و عدم وجود روایت مُفَسِّر دیگر که وجوه آن را بیان نماید، در صورت عدم نیاز به قرائت از روی قرآن، از این کار اجتناب می کنیم و در نماز، قرآن را از حفظ قرائت می کنیم و همچنین در حفظ کردن سوره های مورد نیاز مانند سوره جمعه و منافقین تلاش و کوشش خود را به کار می گیریم و صرفاً در مواردی که امکان از حفظ خواندن آن وجود ندارد، از رخصت وارده در حدیث 1⃣استفاده می کنیم.
✅لازم به ذکر است که در موضوع حکم قرائت از روی قرآن در نماز، همین دو روایت خاص وارد شده است و اگر چه حدیث اول مشهورتر بین اصحاب بوده است ولی جهت مراعات حدیث دوم که از این کار منع می کند، در غیر موارد نیاز، قرائت قرآن را در نماز از حفظ انجام می دهیم و در صورتی که ناچار بودیم از رخصت وارده در حديث اول استفاده می کنیم تا إن شاء الله به زودی با فرج مولایمان، تفصیل آن را از حضرتش سؤال کنیم و جهت نائل شدن هر چه زودتر به این سعادت، همواره و با تضرع و فراوان، می گوئیم :
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
✅لازم به ذکر است که سخن گفتن از روی گمان و رأی و اختصاص دادن حدیث اول به نافله و حدیث دوم به فریضه، جایگاهی ندارد زیرا امام رضا علیه السلام در مورد دو حدیث معارض فرمودند :
... وَ لَا تَقُولُوا فِيهِ بِآرَائِكُمْ وَ عَلَيْكُمْ بِالْكَفِّ وَ التَّثَبُّتِ وَ الْوُقُوفِ وَ أَنْتُمْ طَالِبُونَ بَاحِثُونَ حَتَّى يَأْتِيَكُمُ الْبَيَانُ مِنْ عِنْدِنَا.
... و در مورد (دو حدیث معارض) با رأی و نظرهای خود سخن نگوئید و بر شما باد به دست نگه داشتن و تثبت و توقف نمودن در حالیکه طالب و جستجو گر هستید تا اینکه بیان آن از نزد ما به شما برسد.
📚عیون اخبار الرضا ج2 ص20
✅به امید روزی که با ظهور امام زمان علیه السلام، بیان این مسئله و هزاران مسئله دیگر، از جانب آن حضرت به ما برسد... إن شاءالله
🌹دیده ام را اگر او سُرمه دهد با رُخ خویش🌹
🌹به خدا صد سخن و حاجت و مطلب دارم🌹
نظرات (0)