#سوال_431_ کسی که زوجه او #سيده است، آیا می تواند زن سیده ای را به #عقد_موقت خود در آورد؟
✅پاسخ : منشأ ایجاد اين سؤال روایتی است که مؤمنین از جهت تسلیم بودن به روایات معتبر شیعه، به آن عمل می کنند.
✅ابتدا به روایت مورد نظر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ حَمَّادٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يَجْمَعَ بَيْنَ ثِنْتَيْنِ مِنْ وُلْدِ فَاطِمَةَ - إِنَّ ذَلِكَ يَبْلُغُهَا فَيَشُقُّ عَلَيْهَا قُلْتُ يَبْلُغُهَا قَالَ إِي وَ اللَّهِ
📚علل الشرائع ص590
حماد گوید :شنیدم امام صادق علیه السلام می فرمود : برای احدی #حلال_نیست که بین دو نفر از فرزندان فاطمه علیها السلام جمع نماید (یعنی همزمان دو زن سیده را با هم در حباله نکاح داشته باشد). همانا خبر این أمر به فاطمه صلوات الله علیها می رسد و بر آن حضرت سخت می آید! گفتم :به آن حضرت می رسد؟! فرمود :بله، به الله قسم!
✅حال سؤال اینجاست که آیا موقت بودن یکی از این دو سیده نیز، #جمع_بين_دو_سیده_در_نکاح محسوب می شود یا خیر؟
✅به روایت زیر توجه فرمایید :
2⃣مَرْوَانَ بْنِ دِينَارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي إِبْرَاهِيمَ لِأَيِّ عِلَّةٍ لَا يَجُوزُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَجْمَعَ بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ قَالَ لِتَحْصِينِ الْإِسْلَامِ وَ فِي سَائِرِ الْأَدْيَانِ يُرَى ذَلِكَ
📚علل الشرائع ص۴۹۸
مروان بن دينار گوید :به امام صادق علیه السلام گفتم : به چه خاطر برای مرد جائز نیست که بین دو خواهر را (در نکاح) #جمع کند؟ امام فرمود : به خاطر تحصين و عفت ورزی، که در اسلام وجود دارد، در حالیکه این کار در سایر ادیان دیده می شود.
✅در قرآن و روایات متعدد که یک نمونه آن ذکر شد، #جمع نمودن بین دو خواهر در نکاح، حرام و ممنوع می باشد و با مراجعه به روایات، مشاهده می شود که «جمع کردن» بین دو نفر، اختصاص به ازدواج دائم ندارد و تمام اقسام نکاح را شامل می شود و گرفتن خواهر زن به صورت متعه نیز، جمع بين دو خواهر محسوب می شود. به عنوان نمونه :
3⃣أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الرِّضَا قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ تَكُونُ عِنْدَهُ امْرَأَةٌ يَحِلُّ أَنْ يَتَزَوَّجَ أُخْتَهَا مُتْعَةً قَالَ لَا.
📚 قرب الإسناد ص۱۶۱
بزنطی گوید : از امام رضا علیه السلام در مورد مردی که زوجه ای در نزد او می باشد، سؤال کردم که آیا می تواند خواهر آن زن را به #ازدواج_موقت خود در آورد؟ فرمود :خیر
4⃣عن أَبِي جَعْفَرقَالَ: قَضَى أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فِي أُخْتَيْنِ نَكَحَ إِحْدَاهُمَا رَجُلٌ ثُمَّ طَلَّقَهَا و هِيَ حُبْلَى ثُمَّ خَطَبَ أُخْتَهَا فَجَمَعَهُمَا قَبْلَ أَنْ تَضَعَ أُخْتُهَا الْمُطَلَّقَةُ وَلَدَهَا فَأَمَرَهُ أَنْ يُفَارِقَ الْأَخِيرَةَ حَتَّى تَضَعَ أُخْتُهَا الْمُطَلَّقَةُ وَلَدَهَا ثُمَّ يَخْطُبَهَا و يُصْدِقَهَا صَدَاقاً مَرَّتَيْن
📚 الكافي ج۵ص۴۳۰
امام باقر علیه السلام فرمود : امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد دو خواهر که یکی از آنها را مردی به ازدواج در آورده بود و سپس در حالیکه باردار بود او را طلاق داد و سپس قبل از اینکه خواهر طلاق داده او، فرزند خود را به دنیا آورد، خواهر دومی را خواستگاری کرد و بین آن دو #جمع نمود، حکم نمودند و دستور دادند که از خواهر دومی جدا شود تا اینکه خواهر اولی طلاق داده شده، فرزند خود را متولد نماید و سپس (از ابتدا) از دومی خواستگاری کند و مجددا برای او مهریه قرار دهد.
✅عده زن باردار، تا زمان تولد فرزند او می باشد.
5⃣عن يونس قَال: قَرَأْتُ كِتَاب رَجُلٍ إِلَى أَبِي الْحسن الرَّجُلُ يَتَزَوَّجُ الْمَرْأَةَ مُتْعَةً إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَيَنْقَضِي الْأَجَلُ بَيْنَهُمَا هَلْ يَحِلُّ لَهُ أَنْ يَنْكِحَ أُخْتَهَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَنْقَضِيَ عِدَّتُهَا فَكَتَبَ لَا يَحِلُّ لَهُ أَنْ يَتَزَوَّجَهَا حَتَّى تَنْقَضِيَ عِدَّتُهَا
📚الكافي ج۵ص۴۳۱
يونس گوید :در نامه مردی به ابی الحسن عليه السلام خواندم که :مردی با زنی تا مدت مشخص ازدواج موقت می کند و مهلت آنها به سر می رسد، آیا حلال است که با خواهر این زن قبل از اتمام عده خواهرش، ازدواج کند؟ امام نوشتند :حلال نیست با او ازدواج کند تا عده خواهرش به پایان برسد.
✅در روایات فراوان دیگری نیز، در مورد #جمع_کردن_بین_دو_خواهر_در_نکاح ، تفاوتی بین دائم و موقت و حتی نکاح با کنیز وجود ندارد و همه آنها «جمع کردن» محسوب می شود و احکام جمع کردن بر آن مترتب است.
✅در مورد سؤال ما نیز، جمع نمودن بین دو نفر از زنان سیده در نکاح، مطلق است و هم شامل زن دائم می شود و هم همسر موقت را در بر می گیرد و عمل به این روایت اقتضا می کند که اگر کسی زن سيدة در قبالة نکاح داشت، از ازدواج دائم و موقت با زن سیده دوم اجتناب کند و در صورت تمایل به احیای سنت ازدواج موقت، از زنان غیر سیده استفاده کند. إن شاءالله
نظرات (0)