Loading...

#سوال_421_ حداقل و حداکثر #مدت_شیردهی_طفل چقدر است؟


✅پاسخ : به آیه مربوط به شیردهی و برخی از روایات آن توجه فرمایید :


بسم الله الرحمن الرحیم

وَالْوَالِدَاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کَامِلَیْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن یُتِمَّ الرَّضَاعَةَ ۚ وَعَلَی الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَکِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ لَا تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَّهُ بِوَلَدِهِ ۚ وَعَلَی الْوَارِثِ مِثْلُ ذَٰلِکَ، فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَ تَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْهِمَا......... (۲۳۳) ۞

📖سوره مبارکه بقره

و مادران فرزندان خود را دو سال تمام شير می دهند. (اين) براى كسى است كه بخواهد دوران شيرخوارگى را تكميل كند. و خوراك و پوشاك آنان [=مادران] به طور شايسته و معروف ، بر عهده پدر است. هيچ كس جز به قدر وسعش مكلف نمى شود. هيچ مادرى نبايد به خاطر فرزندش زيان ببيند، و هيچ پدرى [نيز] نبايد به خاطر فرزندش [ضرر ببيند]. و مانند همين [احكام بر عهده وارث [نيز] هست. پس اگر [پدر و مادر] بخواهند با رضايت و مشورت با يكديگر، كودك را [زودتر] از شير بازگيرند، گناهى بر آن دو نيست...........(۲۳۳)


1⃣ عَنْ عَبْدِ الْوَهَّابِ بْنِ الصَّبَّاحِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْفَرْضُ فِي الرَّضَاعِ أَحَدٌ وَ عِشْرُونَ شَهْراً فَمَا نَقَصَ عَنْ أَحَدٍ وَ عِشْرِينَ شَهْراً فَقَدْ نَقَصَ الْمُرْضِعُ وَ إِنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ فَحَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ.

📚التهذيب ج۸ص۱۰۶

امام صادق علیه السلام فرمود: در شیردهی 21 ماه #فریضه و مقرر شده است، پس هر چه از 21 ماه کم شود، شیردهنده (شیردهی را) #ناقص کرده است و اگر می خواهد که شیردادن را کامل کند، باید دو سال کامل شیر بدهد.

2⃣عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ نَهَى أَنْ يُضَارَّ بِالصَّبِيِّ أَوْ تُضَارَّ أُمُّهُ فِي رَضَاعِهِ وَ لَيْسَ لَهَا أَنْ تَأْخُذَ فِي رَضَاعِهِ فَوْقَ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا قَبْلَ ذَلِكَ كَانَ حَسَناً وَ الْفِصَالُ هُوَ الْفِطَامُ.

📚الكافي ج۶ص۱۰۳

حلبی در حدیثی روایت نموده است که امام صادق علیه السلام نهی فرمود از اینکه به طفل ضرر رسانده شود یا مادرش در شیردادن به او متضرر گردد و این حق برای زن نیست که در #شیردهی، بیشتر از دو سال کامل (هزینه) بگیرد ، پس اگر (زن و شوهر) بخواهند با رضایت طرفین ، قبل از آن مدت ، کودک را از شیر بگیرند، خوب است. و «فِصال» همان از شیر گرفتن است.



3⃣عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الصَّبِيِّ هَلْ يُرْضَعُ أَكْثَرَ مِنْ سَنَتَيْنِ فَقَالَ عَامَيْنِ فَقُلْتُ فَإِنْ زَادَ عَلَى سَنَتَيْنِ هَلْ عَلَى أَبَوَيْهِ مِنْ ذَلِكَ شَيْ ءٌ قَالَ لَا.

📚الكافي ج۶ ص۴۱

سعد بن سعد گوید: از امام رضا علیه السلام درباره #طفل پرسیدم که آیا می شود بیشتر از دو سال(قمری) شیر داده شود؟ فرمود: (خیر)، همان دو سال. عرض کردم اگر بیشتر از دو سال (قمری) شیر بدهد آیا بر پدر و مادرش چیزی است؟ فرمود : خیر


4⃣عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: الرَّضَاعُ وَاحِدٌ وَ عِشْرُونَ شَهْراً فَمَا نَقَصَ فَهُوَ جَوْرٌ عَلَى الصَّبِيِّ

📚 الكافي ج۶ص۴۰

امام صادق علیه السلام فرمود: #شیردهی 21 ماه است و هر چه از این مقدار کمتر باشد، جور و ستم بر کودک می باشد.

✅از آیه شریفه و روایات فوق روشن است که حد کامل شیر دادن دو سال قمری است و نیز می توان 3ماه آن را کم کرد و مدت 21 ماه به کودک ‌شیر داده شود و کمتر از این مقدار جور و ستم بر کودک می باشد و طبق روایات فوق و غیره، اجازه گرفتن دایه برای کودک خود را نیز دارند که احکام خاص خود را داراست.



اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَجَ وَ العافیَةَ وَ النَّصرَ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹