Loading...

#سؤال_394 _ اگر دو #شاهد #طلاق ، #عادل نباشند ، آیا طلاق صحیح است؟


✅پاسخ:

1⃣عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي حَدِيثٍ قَالَ: الطَّلَاقُ لِغَيْرِ السُّنَّةِ بَاطِلٌ
📚الكافي ج ۶-ص ۵۸

امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمود:طلاق به غیر #سنّت ، #باطل است!

2⃣ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّه لَا يَقَعُ الطَّلَاقُ إِلَّا عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ السُّنَّةِ لِأَنَّهُ حَدٌّ مِنْ حُدُودِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ وَ يَقُولُ وَ أَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ وَ يَقُولُ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسه
📚علل الشرائع ج ۲ص۵۰۶

امام صادق علیه السلام فرمود :
#طلاق واقع نمی شود مگر بر طبق کتاب الله و سنّت ، زیرا آن حدّی از حدود الله عزّوجلّ است که می فرماید:
«هنگامی که زنان را طلاق دادید پس بر حسب عدّه شان طلاق دهید و عدّه را شمارش کنید»
و می فرماید: «و دو فرد دارای عدالت از خودتان را شاهد بگیرید»
و می فرماید : « آن حدود الله است و هر که از حدود الله ، تعدّی کند قطعا به خودش ظلم نموده است»


3⃣عَنِ الرِّضَا قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ بَعْدَ مَا غَشِيَهَا بِشَاهِدَيْنِ عَدْلَيْنِ قَالَ لَيْسَ هَذَا طَلَاقاً فَقُلْتُ لَهُ فَكَيْفَ طَلَاقُ السُّنَّةِ فَقَالَ يُطَلِّقُهَا إِذَا طَهُرَتْ مِنْ حَيْضِهَا قَبْلَ أَنْ يَغْشَاهَا بِشَاهِدَيْنِ عَدْلَيْنِ فَإِنْ خَالَفَ ذَلِكَ رُدَّ إِلَى كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قُلْتُ فَإِنَّهُ طَلَّقَ عَلَى طُهْرٍ مِنْ غَيْرِ جِمَاعٍ بِشَهَادَةِ رَجُلٍ وَ امْرَأَتَيْنِ قَالَ لَا تَجُوزُ شَهَادَةُ النِّسَاءِ فِي الطَّلَاق
📚قرب الإسنادص۱۶۱

بزنطی گوید: از امام رضا علیه السلام درباره مردی که زنش را بعد از اینکه با او مقاربت نمود با دو شاهد عادل طلاق داده است، سؤال کردم. امام فرمود: این طلاق نیست. عرض کردم: پس #طلاق_سنت چگونه است؟ فرمود: وقتی از حیضش پاک شد قبل از اینکه با او مقاربت نماید با دو #شاهد_عادل او را طلاق می دهد،
پس اگر با این سبک مخالفت کند به کتاب الله عزّوجلّ رد می شود !
عرض کردم: او را در حال پاکی و بدون مجامعت ، با شاهد گرفتن یک مرد و دو زن طلاق داده است !
فرمود: #گواهی_و_شهادت_زنان_در_مورد_طلاق جائز نیست.

4⃣مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي حَدِيثٍ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عَلِيٍّ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ- إِنِّي طَلَّقْتُ امْرَأَتِي قَالَ أَ لَكَ بَيِّنَةٌ قَالَ لَا قَالَ اعْزُبْ
📚الكافي ج۶ ص۵۸

امام باقر علیه السلام فرمود مردی نزد امام علی علیه السلام آمد و گفت : ای امیرالمؤمنین من زنم را طلاق دادم!
فرمود: آیا بیّنه (شاهد) داری؟ عرض کرد : نه ، فرمود : دور شو

5⃣عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ قَالَ: وَ إِنْ طَلَّقَهَا فِي اسْتِقْبَالِ عِدَّتِهَا طَاهِراً مِنْ غَيْرِ جِمَاعٍ وَ لَمْ يُشْهِدْ عَلَى ذَلِكَ رَجُلَيْنِ عَدْلَيْنِ فَلَيْسَ طَلَاقُهُ إِيَّاهَا بِطَلَاقٍ
📚 الكافي ج۶ ص۶۰

امام باقر و امام صادق علیهما السلام در حدیثی فرمودند: و اگر او را در آغاز عدّه اش ، در حال پاکی و بدون مجامعت طلاق داده باشد ولی دو مرد #عادل را شاهد و گواه نگرفته باشد پس آن طلاق دادن ، طلاق نیست !

6⃣عن أَبي الحسن أَنَّهُ قَالَ لِأَبِي يُوسُفَ إِنَّ الدِّينَ لَيْسَ بِقِيَاسٍ كَقِيَاسِكَ وَ قِيَاسِ أَصْحَابِكَ إِنَّ اللَّهَ أَمَرَ فِي كِتَابِهِ بِالطَّلَاقِ وَ أَكَّدَ فِيهِ بِشَاهِدَيْنِ لَمْ يَرْضَ بِهِمَا إِلَّا عَدْلَيْنِ وَ أَمَرَ فِي كِتَابِهِ بِالتَّزْوِيجِ و أَهْمَلَهُ بِلَا شُهُودٍ فَأَتَيْتُمْ بِشَاهِدَيْنِ فِيمَا أَبْطَلَ اللَّهُ وَ أَبْطَلْتُمْ شَاهِدَيْنِ فِيمَا أَكَّدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَجَزْتُمْ طَلَاقَ الْمَجْنُونِ وَ السَّكْرَانِ ...

ابوالحسن علیه السلام به ابی یوسف فرمود: قطعا دین با #قیاس نیست مانند قیاس تو و قیاس اصحاب تو،
خداوند در کتابش به طلاق امر فرمود و بر گرفتن دو شاهد تأکید فرمود و راضی نشد به آن دو مگر آنکه #عادل باشند! و در کتابش به ازدواج امر فرمود و آن را بدون شاهد رها فرمود، پس شما دو شاهد می گیرید در آنجایی که خداوند باطل نموده است و گرفتن دو شاهد را باطل کردید در آنچه خداوند عزّوجلّ تأکید فرمود !
و طلاق دیوانه و مست را جایز دانستید (... تا انتهای حدیث )

✅از مجموع آیات قرآن و روایات، روشن است که یکی از امور لازم برای صحت طلاق، گرفتن دو شاهد عادل مرد است و طبق روایت 6⃣و غیره حتما باید عادل باشند.

✅امروزه لازم است از ازدواج دائم و موقت با زنانی که یقین داریم به غیر سنت طلاق داده شده اند اجتناب کنیم.

#طلاق_به_غیر_سنت
#شاهد_عادل_در_طلاق

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹