Loading...

سوال٣٠- آیا مسواک زدن با مسواک های امروزی هم مسواک به حساب می آید یا خیر؟


✅پاسخ : یکی از آداب مؤکد با فواید فراوان در روایات ما، مسواک زدن است.
اصل مسواک با شاخه درختان مختلف بوده است با توجه به روایت زیر:

عَنْ سَهْلٍ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ الْعَبَّاسِ عَنِ ابْنِ أَبِی نَجْرَانَ أَوْ غَیْرِهِ عَنْ حَنَانٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ شَکَتِ الْکَعْبَةُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا تَلْقَی مِنْ أَنْفَاسِ الْمُشْرِکِینَ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهَا قِرِّی کَعْبَةُ فَإِنِّی مُبْدِلُکِ بِهِمْ قَوْماً یَتَنَظَّفُونَ بِقُضْبَانِ الشَّجَرِ فَلَمَّا بَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً ص أَوْحَی إِلَیْهِ مَعَ جَبْرَئِیلَ بِالسِّوَاکِ وَ الْخِلَالِ

📚کافی ج۴ص۵۴۶

امام باقر علیه السلام فرمود : کعبه به سوی پروردگار از نفس های بدبوی مشرکین شکایت کرد پس خداوند به او وحی کرد ای کعبه قرار گیر که من اینها را برای تو تبدیل می کنم به قومی که با شاخه های درختان نظافت می کنند. پس هنگامی که خداوند محمد صلی الله علیه و آله را مبعوث فرمود همراه جبرئیل مسواک و خلال را بر او وحی نمود.


✅که البته برخی از چوب ها مثل چوب نی برای مسواک و خلال نهی شده است و بهترین نوع آن در حدیث زیر چوب اراک معرفی شده است :

الرِّسَالَةُ الذَّهَبِيَّةُ، لِلرِّضَا وَ اعْلَمْ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّ أَجْوَدَ مَا اسْتَكْتَ بِهِ لِيفُ الْأَرَاكِ فَإِنَّهُ يَجْلُو الْأَسْنَانَ وَ يُطِيبُ النَّكْهَةَ وَ يَشُدُّ اللِّثَةَ...

📚مستدرک ج١ص٣۶٩

ترجمه : امام رضا علیه السلام به مأمون فرمود : بدان ای (مأمون) بهترین چیزی که با آن مسواک کنی چوب درخت اراک است چرا که دندان ها را جلا می دهد و دهان را خوشبو می کند و لثه را محکم می کند...

همچنین طبق روایت زیر امام رضا علیه السلام با مسواک های مختلف مسواک می نمودند:
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا قَالَ کَانَ وَ هُوَ بِخُرَاسَانَ إِذَا صَلَّی الْفَجْرَ جَلَسَ فِی مُصَلَّاهُ إِلَی أَنْ تَطْلُعَ الشَّمْسُ ثُمَّ یُؤْتَی بِخَرِیطَةٍ فِیهَا مَسَاوِیکُ فَیَسْتَاکُ بِهَا وَاحِداً بَعْدَ وَاحِدٍ ثُمَّ یُؤْتَی بِکُنْدُرٍ فَیَمْضَغُهُ (ثُمَّ یُؤْتَی) بِالْمُصْحَفِ فَیَقْرَأُ فِیهِ
📚من لا یحضره الفقيه ج١ص۵٠۴
معمر بن خلاد گوید:امام رضا علیه السلام هنگامی که در خراسان بودند وقتی نماز صبح را می خواندند در محل نماز می نشست تا اینکه خورشید طلوع کند سپس کیسه ای برایش می آوردند که در آن مسواک هایی بود و ایشان یکی پس از دیگری با آنها مسواک می زد سپس برایش کندر آورده می شد و آن را می جوید سپس آن را رها می کرد و برایش قرآن آورده می شد و مشغول قرائت قرآن می شدند.

در عین حال مسواک های دیگر هم معرفی شده است که روایاتش ذکر می شود :
عَنْ عَلِیٍّ بِإِسْنَادِهِ قَالَ أَدْنَی السِّوَاکِ أَنْ تَدْلُکَهُ بِإِصْبَعِکَ
📚کافی ج٣ص٢٣
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند:کمترین حد مسواک این است که با انگشت خود مالش دهی.
عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ عِیسَی بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَفْوَاهُکُمْ طَرِیقٌ مِنْ طُرُقِ رَبِّکُمْ فَأَحَبُّهَا إِلَی اللَّهِ أَطْیَبُهَا رِیحاً فَطَیِّبُوهَا بِمَا قَدَرْتُمْ عَلَیْهِ

📚محاسن ج٢ص۵۵٩

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند :دهان های شما راهی از راههای پروردگار شماست و محبوب ترین آنها نزد خداوند خوش بو ترین آنهاست پس دهان را خوش بو کنید با هر چه که بر آن قادر بودید و توانستید.

با توجه به چند حدیث فوق روشن است که بهترین نوع مسواک، چوب اراک است ولی با توجه به عمومات موجود، مسواک های امروزی هم از مفهوم مسواک یعنی وسیله نظیف کننده دندان خارج نیست و توصیه می‌شود حتی‌الامکان از چوب اراک و فوائد آن که در حدیث امام رضا علیه السلام آمده است بهره مند گردیم ولی به هر دلیل دسترسی به چوب اراک نبود از مسواک های دیگر استفاده کنیم. .
إن شاءالله

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹