Loading...

سؤال 362_ #خوردن_و_آشامیدن_در_ظروف_طلا_و_نقره و #ظروف_مسی چه حکمی دارد؟


✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :

1⃣يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَخِيهِ يُوسُفَ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي الْحِجْرِ- فَاسْتَسْقَى مَاءً فَأُتِيَ بِقَدَحٍ مِنْ صُفْرٍ فَقَالَ رَجُلٌ إِنَّ عَبَّادَ بْنَ كَثِيرٍ يَكْرَهُ الشُّرْبَ فِي الصُّفْرِ فَقَالَ لَا بَأْسَ وَ قَالَ لِلرَّجُلِ أَ لَا سَأَلْتَهُ أَ ذَهَبٌ هُوَ أَمْ فِضَّةٌ
📚کافی ج6ص385

ترجمه :یوسف گوید:من همراه امام صادق علیه السلام در حِجر(اسماعیل) بودم؛ امام آب طلب نمود، پس قَدَح(آبی) از #مس_زرد برای او آوردند. مردی گفت :عباد بن کثیر نوشیدن در #ظرف_مس زرد را مکروه می داند، امام فرمود :اشکالی ندارد و به آن مرد فرمود:آیا از او نپرسیدی که این ظرف، آیا طلا است یا نقره؟!

✅هیچ نهیی از نوشیدن و خوردن در ظرف مسی در روایات شیعه نیامده است و در روایت فوق جواز نوشیدن در ظرف مسی به صراحت آمده است و آنچه در برخی از کتب عامه مانند کتاب الفردوس ج5ص69 از انس بن مالک لعنة الله علیه از رسول الله صلی الله علیه و آله روایت شده است و متأسفانه به برخی از کتب مؤلفین شیعه هم راه پیدا نموده است و در آن از نوشیدن آب در ظرف مسی نهی و مذمت شده است، جایگاه عمل ندارد و سزاوار است که مؤمنين به احادیث معتبر شیعه برای عمل و اعتقاد مراجعه نمایند و از جمله در مورد نوشیدن در ظرف مسی، همین حدیث امام صادق علیه السلام را مبنای عمل قرار دهند نه آنچه توسط عامه از راویانی مانند انس بن مالک لعنة الله علیه روایت می شود.

✅و الصُّفْر: النُّحاس الجید، و قیل: الصُّفْر ضرْب من النُّحاس، و قیل: هو ما صفر منه، واحدته صُفْرة، و الصِّفْر: لغة فی الصُّفْر ; الجوهری: و الصُّفْر، بالضم، الذی تُعمل منه الأَوانی.
📚لسان العرب ج4ص461

«صُفْر» به مِس نیکو و مس زرد شده و نوعی از مس که با آن ظروف درست می کردند، گفته می شود.

2⃣عَنْ دَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَا تَأْكُلْ فِي آنِيَةِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ
📚کافی ج6ص267

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :در #ظروف_طلا_و_نقره غذا نخور.

3⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ أَنَّهُ نَهَى عَنْ آنِيَةِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ
📚ج6ص267

امام باقر علیه السلام از ظروف طلا و نقره نهی نمودند.

4⃣عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى قَالَ: آنِيَةُ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ مَتَاعُ الَّذِينَ لا يُوقِنُون
📚کافی ج6ص268

ترجمه :امام کاظم علیه السلام فرمود : #ظروف_طلا_و_نقره، کالا و متاع کسانی است که یقین ندارند.

5⃣عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَا يَنْبَغِي الشُّرْبُ فِي آنِيَةِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ
📚ج6ص385

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :#نوشیدن در ظروف #طلا و #نقره سزاوار نیست.


6⃣عَنْ بُرَیْدٍ الْعِجْلِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ کَرِهَ الشُّرْبَ فِی الْفِضَّةِ وَ فِی الْقَدَحِ الْمُفَضَّضِ وَ کَرِهَ أَنْ یُدَّهَنَ مِنْ مُدْهُنٍ مُفَضَّضٍ وَ الْمُشْطُ کَذَلِکَ فَإِنْ لَمْ یَجِدْ بُدّاً مِنَ الشُّرْبِ فِی الْقَدَحِ الْمُفَضَّضِ عَدَلَ بِفَمِهِ عَنْ مَوْضِعِ الْفِضَّةِ
📚فقیه ج3ص422

برید گوید :امام صادق علیه السلام نوشیدن در #ظرف_نقره و #ظرفی_که_با_نقره_نگار_شده را ناپسند می دانستند. همچنین روغن مالیدن از روغندان #نقره نگار و نیز #شانه (نقره و نقره نگار) را (ناپسند می دانستند)، پس اگر چاره ای جز نوشیدن از #ظرف_نقره_نگار نداشت، دهانش را از مکان #نقره بگرداند

7⃣عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَا بَأْسَ أَنْ يَشْرَبَ الرَّجُلُ فِي الْقَدَحِ الْمُفَضَّضِ وَ اعْزِلْ فَمَكَ عَنْ مَوْضِعِ الْفِضَّة
📚تهذیب ج9 ص91

ترجمه:امام صادق علیه السلام فرمود :اشکال ندارد که شخص از ظرف آبخوری که با نقره نگار شده آب بنوشد و دهانت را از مکان نقره، کنار بزن.

✅در روایات فوق و روایات دیگر، از خوردن و نوشیدن در ظروف نقره و ظروف طلا نهی شده است.

✅نوشیدن از ظرف نقره نگار، در احادیث فوق نهی شده است و در صورت ناچاری از نوشیدن آب از ظرف نقره نگار، لازم است دهان از قسمت نقره نگار گردانده شود.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹