Loading...

سؤال 308_ آیا #نماز_نافله را می توان نشسته خواند؟


✅پاسخ :در روایات زیر تفقه نمائید :

1⃣محمد بْن مسلِم قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْ رَجُلٍ يَكْسَلُ أَوْ يَضْعُفُ فَيُصَلِّي التَّطَوُّعَ جَالِساً قَالَ يُضَعِّفُ رَكْعَتَيْنِ بِرَكْعَة
📚تهذیب ج2ص166

محمد بن مسلم گوید:از امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که تنبلی می کند یا ضعف دارد پس #نماز_نافله را نشسته می خواند، سؤال کردم؛ امام فرمودند : هر رکعت را به دو رکعت مضاعف می کند.

2⃣الْحسَن بن زِيَاد الصيْقَل قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ إِذَا صَلَّى الرَّجُلُ جَالِساً وَ هُوَ يَسْتَطِيعُ الْقِيَامَ فَلْيُضَعِّفْ
📚تهذیب ج2ص166

صیقل گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمود : هنگامی که شخص نشسته نماز می خواند در حالی که توانائی ایستادن دارد، باید دو برابر بخواند.

3⃣عَلِي بْن جَعْفَر فِي كِتَابِه عَنْ أَخِيهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَرِيضِ إِذَا كَانَ لَا يَسْتَطِيعُ الْقِيَامَ كَيْفَ يُصَلِّي قَالَ يُصَلِّي النَّافِلَةَ وَ هُوَ جَالِسٌ وَ يَحْسُبُ كُلَّ رَكْعَتَيْنِ بِرَكْعَةٍ وَ أَمَّا الْفَرِيضَةُ فَيَحْتَسِبُ كُلَّ رَكْعَةٍ بِرَكْعَةٍ وَ هُوَ جَالِسٌ إِذَا كَانَ لَا يَسْتَطِيعُ الْقِيَام
📚مسائل علي بن جعفر ص171

علی بن جعفر گوید :از امام کاظم علیه السلام در مورد بیماری که توانائی ایستادن ندارد، سؤال کردم که چگونه نماز می خواند؟ فرمود: #نافله را در حال نشسته می خواند و هر دو رکعت را یک رکعت حساب می کند، اما در مورد #نماز_فریضه، در صورتی که توانایی ایستادن ندارد، هر رکعت نشسته را همان یک رکعت حساب می کند.

4⃣عَلِي بْن جَعفَر عَن أَخِيه مُوسَى بْنِ جَعْفَر قَال:سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ صَلَّى نَافِلَةً وَ هُوَ جَالِسٌ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ كَيْفَ یُحْتسَبُ صَلَاتُهُ قَالَ رَكْعَتَيْنِ بِرَكْعَةٍ
📚قرب الإسناد ص96

علی بن جعفر گوید:از برادرم موسی بن جعفر علیه السلام در مورد شخصی که بدون علت #نماز_نافله را نشسته می خواند، سؤال کردم که نماز او چگونه حساب می شود؟ فرمود :هر دو رکعت، یک رکعت (محسوب می شود)

5⃣سهْل بْن الْيسَع أَنَّهُ سَأَل أَبَا الْحَسَن الْأَوَّلَ عَن الرَّجُلِ يُصَلِّي النَّافِلَةَ قَاعِداً و لَيْسَتْ بِهِ عِلَّةٌ فِي سَفَرٍ أَوْ حَضَرٍ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِه
📚فقیه ج1ص365

سهل از امام کاظم علیه السلام در مورد شخصی که در سفر و حضر در حالی که مشکل و علتی به او نیست، #نماز_نافله را نشسته می خواند، سؤال کرد : امام فرمود :اشکالی ندارد.

6⃣عَن الرِّضَا قَالَ: إِنَّ الصَّلَاةَ قَائِماً أَفْضَلُ مِنَ الصَّلَاةِ قَاعِداً
📚فقیه ج1ص542

امام رضا علیه السلام فرمود :همانا #نماز_ایستاده از #نماز_نشسته برتر است.

7⃣عن ابي جَعفَر فِ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ قَالَ الصَّحِيحُ يُصَلِّي قَائِماً وَ قُعُوداً الْمَرِيضُ يُصَلِّي جَالِسا
📚کافی ج3ص411

امام باقر علیه السلام در مورد آیه «الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ» فرمود: شخص سالم ایستاده نماز می خواند و «قُعُوداً» یعنی شخص مريض نشسته نماز می خواند.

8⃣حماد بن عثمَان عَن أَبِي الْحَسَنِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يُصَلِّي وَ هُوَ جَالِسٌ فَقَالَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تُصَلِّيَ وَ أَنْتَ جَالِسٌ وَ يُكْتَبَ لَكَ بِصَلَاة الْقَائِمِ فَاقْرَأْ وَ أَنْتَ جَالِسٌ فَإِذَا كُنْتَ فِي آخِر السُّورَةِ فَقُمْ فَأَتِمَّهَا وَ ارْكَعْ فَتِلْكَ تُحْسَبُ لَكَ بِصَلَاةِ الْقَائِمِ
📚تهذیب ج2ص170

حماد گوید :از امام کاظم علیه السلام در مورد شخصی که نشسته نماز می خواند، سؤال کردم؛ امام فرمودند :اگر خواستی نشسته نماز بخوانی ولی برای تو نماز ایستاده نوشته شود، در حال نشسته قرائت کن و وقتی به آخر سوره رسیدی قیام کن و سوره را به پایان برسان و به رکوع برو که این نماز برای تو نماز ایستاده محسوب می شود.

✅نکات روایات فوق:

1⃣از حدیث 5 جواز نشسته خواندن نماز نافله بدون هیچ علتی در سفر و حضر استفاده می شود.

2⃣از حدیث 6 فضیلت نماز ایستاده بر نماز نشسته به دست می آید.

3⃣از حدیث7 مشخص است که شخص سالم باید #نماز_فریضه را ایستاده بخواند و شخصی که قادر به ایستادن نیست فریضه را به همان تعداد رکعات ایستاده، می خواند.

4⃣از حدیث1و2و غیره روشن است: شخصی که بدون علت نافله را نشسته می خواند، آن را دو برابر می کند، مثلا نافله صبح را دو تا دو رکعت نشسته می خواند.

4⃣حدیث 8 به ما می آموزد که چگونه نماز نافله نشسته را نماز ایستاده نماییم.

✅البته در حدیث 📚کافی ج3ص410 جواز احتساب هر دو رکعت نشسته به همان دو رکعت هم رسیده است.

✅جوازي برای خواندن نماز نافله، بدون علت، به صورت خوابیده مشاهده نشده است.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹