Loading...

#سوال_1697_ نماز مغرب و عشاء در شب عید قربان کجا خوانده می شود؟




✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا قَالَ: لَا تُصَلِّ الْمَغْرِبَ حَتَّی تَأْتِیَ جَمْعاً وَ إِنْ ذَهَبَ ثُلُثُ اللَّیْلِ.

📚 التهذیب ج۵ص۱۸۸

امام باقر يا امام صادق صلوات اللَّه علیهما فرمود : نماز مغرب را نخوان تا اینکه به مشعر بیایی هر چند یک سوم شب بگذرد!



2⃣عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْجَمْعِ بَیْنَ الْمَغْرِبِ وَ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ بِجَمْعٍ فَقَالَ لَا تُصَلِّهِمَا حَتَّی تَنْتَهِیَ إِلَی جَمْعٍ وَ إِنْ مَضَی مِنَ اللَّیْلِ مَا مَضَی فَإِنَّ رَسُولَ اللَّه جَمَعَهُمَا بِأَذَانٍ وَاحِدٍ وَ إِقَامَتَیْنِ کَمَا جَمَعَ بَیْنَ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ بِعَرَفَاتٍ.

📚 التهذیب ج۵ص۱۸۸

سماعه گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد جمع کردن بین دو نماز مغرب و عشاء در مشعر سؤال کردم؛ امام فرمودند : آنها را نخوان تا اینکه به مزدلفه(مشعر) برسی، هر چند از شب بگذرد آنچه بگذرد! زیرا رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله همانطور که بین نماز ظهر و عصر روز عرفه جمع می کردند، بین نماز مغرب و عشاء (در مشعر) با یک اذان و دو اقامه جمع می کردند!



3⃣عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ قَالَ: قَالَ: لَا تُصَلِّ الْمَغْرِبَ حَتَّی تَأْتِیَ جَمْعاً فَصَلِّ بِهَا الْمَغْرِبَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ بِأَذَانٍ وَ إِقَامَتَیْنِ الْحَدِیثَ.

📚 الکافی ج۴ص۴۶۸

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : نماز مغرب و عشاء را نخوان تا اینکه به مزدلفه(مشعر) بیائی. پس نماز مغرب و عشاء را در آن با یک اذان و دو اقامه بخوان!



4⃣عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قَالَ: صَلَاةُ الْمَغْرِبِ وَ الْعِشَاءِ بِجَمْعٍ بِأَذَانٍ وَاحِدٍ وَ إِقَامَتَیْنِ وَ لَا تُصَلِّ بَیْنَهُمَا شَیْئاً وَ قَالَ هَکَذَا صَلَّی رَسُولُ اللَّه

📚التهذیب ج۵ص۱۹۰

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : نماز مغرب و عشاء در مشعر با یک اذان و دو اقامه است، بین آنها نمازی نخوان. و فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله اینچنین نماز خواندند!



5⃣عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: صَلَّیْتُ خَلْفَ أَبِی عَبْداللَّهِ الْمَغْرِبَ بِالْمُزْدَلِفَةِ فَقَامَ فَصَلَّی الْمَغْرِبَ ثُمَّ صَلَّی الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ وَ لَمْ یَرْکَعْ فِیمَا بَیْنَهُمَا ثُمَّ صَلَّیْتُ خَلْفَهُ بَعْدَ ذَلِکَ بِسَنَةٍ فَلَمَّا صَلَّی الْمَغْرِبَ قَامَ فَتَنَفَّلَ بِأَرْبَعِ رَکَعَاتٍ.

📚 التهذیب ج۵ص۱۹۰

ابان گوید : نماز مغرب را در مزدلفه (مشعر) پشت سر امام صادق صلوات اللَّه علیه خواندم. پس حضرت برخاستند و نماز مغرب را خواندند و سپس نماز عشاء را خواندند و بین آنها نمازی نخواندند.
یکسال بعد از آن نیز پشت سر حضرت نماز خواندم. پس وقتی نماز مغرب را خواندند برخاستند و چهار رکعت نافله خواندند!



6⃣عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ قَالَ: لَا بَأْسَ بِأَنْ یُصَلِّیَ الرَّجُلُ الْمَغْرِبَ إِذَا أَمْسَی بِعَرَفَةَ.

📚 التهذیب ج۵ص۱۸۹

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : اشکالی ندارد که اگر فرد وارد شب شد، نماز مغرب را در عرفات بخواند!



7⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ قَالَ: عَثَرَ مَحْمِلُ أَبِی بَیْنَ عَرَفَةَ وَ الْمُزْدَلِفَةِ فَنَزَلَ فَصَلَّی الْمَغْرِبَ وَ صَلَّی الْعِشَاءَ بِالْمُزْدَلِفَةِ.

📚 التهذیب ج۵ص۱۸۹

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کجاوه پدرم در بین عرفات و مشعر بر زمین خورد. پس ایشان فرود آمدند و نماز مغرب را خواندند و نماز عشاء را در مشعر خواندند!



8⃣عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْداللَّه عَنِ الرَّکَعَاتِ الَّتِی بَعْدَ الْمَغْرِبِ لَیْلَةَ الْمُزْدَلِفَة فَقَالَ صَلِّهَا بَعْدَ الْعِشَاءِ أَرْبَعَ رَکَعَات

📚 الکافی ج۴ص۴۶۹


✅ با توجه به روایات فوق و غیره، حجاج طبق روایات پست قبل(https://t.me/porseshvapasokhe/3611) تا مغرب در عرفات می مانند و سپس به سوی مشعر روانه می شوند و نماز مغرب و عشاء خود را در مزدلفه یا همان مشعر به صورت جمع می خوانند، هر چند یک سوم از شب بگذرد.
جمع بین دو نماز به‌ این صورت است که اذان و اقامه گفته شود و نماز مغرب را بخواند و سپس بدون اینکه بین مغرب و عشاء نافله بخواند، إقامه بگوید و نماز عشاء را بخواند.
نافله های مغرب در مزدلفه بعد از نماز عشاء خوانده می شود و بین مغرب و عشاء نمازی خوانده نمی شود.


✅ در مواردی مثل حالات وارده در روایت 6⃣ و 7⃣، نماز مغرب و عشاء در عرفات یا بین عرفات و مشعر خوانده می شود.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر


https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹