#سوال_1613_ حکم افراد خنثی (دوجنسه) در مورد میراث و انتخاب جنسیت غسّال میت آنها و سائر موارد چیست؟
✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قَالَ: سُئِلَ عَنْ مَوْلُودٍ وُلِدَ وَ لَهُ قُبُلٌ وَ ذَکَرٌ کَیْفَ یُوَرَّثُ قَالَ إِنْ کَانَ یَبُولُ مِنْ ذَکَرِهِ فَلَهُ مِیرَاثُ الذَّکَرِ وَ إِنْ کَانَ یَبُولُ مِنَ الْقُبُلِ فَلَهُ مِیرَاثُ الْأُنْثَی
📚کافی ج۷ص۱۵۶
از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مولودی که به دنیا می آید و هم فرج زنانه دارد و هم آلت مردانه سؤال شد که چگونه ارث داده می شود؟! امام فرمودند : اگر از آلت مردانه اش بول می کند میراث مردان دارد و اگر از فرج زنانه بول می کند میراث زنان برایش می باشد!
2⃣عن هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قال: قُلْتُ لَهُ الْمَوْلُودُ یُولَدُ لَهُ مَا لِلرِّجَالِ وَ لَهُ مَا لِلنِّسَاءِ قَالَ یُوَرَّثُ مِنْ حَیْثُ سَبَقَ بَوْلُهُ فَإِنْ خَرَجَ مِنْهُمَا سَوَاءً فَمِنْ حَیْثُ یَنْبَعِثُ فَإِنْ کَانَا سَوَاءً وُرِّثَ مِیرَاثَ الرِّجَالِ و النِّسَاء
📚الکافی ج۷ص۱۵۷
هشام گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : مولودی متولد می شود و هم آنچه برای مردان است و هم آنچه برای زنان است را دارد! امام فرمودند : بر حسب آنچه بول او از آن سبقت می گیرد ارث داده می شود. پس اگر از هر دو با هم بول خارج شود، بر حسب مکانی که بول از آن با حالت شتاب و روانی و با سرعت خارج می شود(ارث داده می شود، و اگر هر دو برابر باشد، هم میراث مرد داده می شود و هم میراث زن(نصف میراث زن و نصف میراث مرد)
3⃣ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ أَنَّ عَلِیّاً کَانَ یَقُولُ الْخُنْثَی یُوَرَّثُ مِنْ حَیْثُ یَبُولُ فَإِنْ بَالَ مِنْهُمَا جَمِیعاً فَمِنْ أَیِّهِمَا سَبَقَ الْبَوْلُ وَرِثَ مِنْهُ فَإِنْ مَاتَ وَ لَمْ یَبُلْ فَنِصْفُ عَقْلِ الْمَرْأَةِ وَ نِصْفُ عَقْلِ الرَّجُل
📚تهذیب ج۹ص۳۵۴
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه می فرمود : فرد خنثی (که هم آلت مردانه دارد و هم فرج زنانه) بر حسب جایی که بول می کند ارث داده می شود و اگر از هو دو مکان بول می کند، بر حسب جایی که بول او سبقت می گيرد و از آن زودتر می آید ارث می برد و اگر قبل از اینکه بول کند بمیرد، نیمی از میراث زن و نیمی از میراث مرد می برد!
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
4⃣ رَوَی السَّکُونِیُّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ علیه السلام أَنَّ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام کَانَ یُوَرِّثُ الْخُنْثَی فَیَعُدُّ أَضْلَاعَهُ فَإِنْ کَانَتْ أَضْلَاعُهُ نَاقِصَةً مِنْ أَضْلَاعِ النِّسَاءِ بِضِلْعٍ وَرَّثَ مِیرَاثَ الرَّجُلِ لِأَنَّ الرَّجُلَ تَنْقُصُ أَضْلَاعُهُ عَنْ ضِلْعِ النِّسَاءِ بِضِلْعٍ لِأَنَّ حَوَّاءَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلْعِ آدَمَ علیه السلام الْقُصْوَی الْیُسْرَی فَنَقَصَ مِنْ أَضْلَاعِهِ ضِلْعٌ وَاحِدٌ
📚 الفقیه ج4ص238
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه استخوانهای پهلوی فرد خنثی را می شمرد و اگر از استخوانهای پهلوی زنان یکی کمتر بود، میراث مرد به او می داد، زیرا استخوانهای پهلوی مرد یکی کمتر از زنان است، زیرا حواء عليه السلام از آخرين دنده چپ مرد خلقت شده است و لذا یکی از دنده های او کم شده است!
5⃣رَوَی عَاصِمُ بْنُ حُمَیْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَیْسٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ إِنَّ شُرَیْحاً الْقَاضِیَ بَیْنَمَا هُوَ فِی مَجْلِسِ الْقَضَاءِ إِذْ أَتَتْهُ امْرَأَةٌ فَقَالَتْ أَیُّهَا الْقَاضِی اقْضِ بَیْنِی وَ بَیْنَ خَصْمِی فَقَالَ لَهَا وَ مَنْ خَصْمُکِ قَالَتْ أَنْتَ قَالَ أَفْرِجُوا لَهَا
فَأَفْرَجُوا لَهَا فَدَخَلَتْ فَقَالَ لَهَا مَا ظُلَامَتُکِ فَقَالَتْ إِنَّ لِی مَا لِلرِّجَالِ وَ مَا لِلنِّسَاءِ قَالَ شُرَیْحٌ فَإِنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یَقْضِی عَلَی الْمَبَالِ قَالَتْ فَإِنِّی أَبُولُ بِهِمَا جَمِیعاً وَ یَسْکُنَانِ مَعاً قَالَ شُرَیْحٌ وَ اللَّهِ مَا سَمِعْتُ بِأَعْجَبَ مِنْ هَذَا قَالَتْ وَ أَعْجَبُ مِنْ هَذَا قَالَ وَ مَا هُوَ قَالَتْ جَامَعَنِی زَوْجِی فَوَلَدْتُ مِنْهُ وَ جَامَعْتُ جَارِیَتِی فَوَلَدَتْ مِنِّی فَضَرَبَ شُرَیْحٌ إِحْدَی یَدَیْهِ عَلَی الْأُخْرَی مُتَعَجِّباً ثُمَّ جَاءَ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَقَدْ وَرَدَ عَلَیَّ شَیْ ءٌ مَا سَمِعْتُ بِأَعْجَبَ مِنْهُ ثُمَّ قَصَّ عَلَیْهِ قِصَّةَ الْمَرْأَةِ فَسَأَلَهَا أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام عَنْ ذَلِکَ فَقَالَتْ هُوَ کَمَا ذَکَرَ فَقَالَ لَهَا وَ مَنْ زَوْجُکِ قَالَتْ فُلَانٌ فَبَعَثَ إِلَیْهِ فَدَعَاهُ فَقَالَ أَ تَعْرِفُ هَذِهِ قَالَ نَعَمْ هِیَ زَوْجَتِی فَسَأَلَهُ عَمَّا قَالَتْ فَقَالَ هُوَ کَذَلِکَ فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ علیه السلام لَأَنْتَ أَجْرَأُ مِنْ رَاکِبِ الْأَسَدِ حَیْثُ تُقْدِمُ عَلَیْهَا بِهَذِهِ الْحَالِ ثُمَّ قَالَ یَا قَنْبَرُ أَدْخِلْهَا بَیْتاً مَعَ امْرَأَةٍ فَعُدَّ أَضْلَاعَهَا فَقَالَ زَوْجُهَا یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَا آمَنُ عَلَیْهَا رَجُلًا وَ لَا أَئْتَمِنُ عَلَیْهَا امْرَأَةً فَقَالَ عَلِیٌّ علیه السلام عَلَیَّ بِدِینَارٍ الْخَصِیِّ وَ کَانَ مِنْ صَالِحِی أَهْلِ الْکُوفَةِ وَ کَانَ یَثِقُ بِهِ فَقَالَ لَهُ یَا دِینَارُ أَدْخِلْهَا بَیْتاً وَ عَرِّهَا مِنْ ثِیَابِهَا وَ مُرْهَا أَنْ تَشُدَّ مِئْزَراً وَ عُدَّ أَضْلَاعَهَا فَفَعَلَ دِینَارٌ ذَلِکَ وَ کَانَ أَضْلَاعُهَا سَبْعَةَ عَشَرَ تِسْعَةٌ فِی الْیَمِینِ وَ ثَمَانِیَةٌ فِی الْیَسَارِ فَأَلْبَسَهَا عَلِیٌّ علیه السلام ثِیَابَ الرِّجَالِ وَ الْقَلَنْسُوَةَ وَ النَّعْلَیْنِ وَ أَلْقَی عَلَیْهِ الرِّدَاءَ وَ أَلْحَقَهُ بِالرِّجَالِ فَقَالَ زَوْجُهَا یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ابْنَةُ عَمِّی وَ قَدْ وَلَدَتْ مِنِّی تُلْحِقُهَا بِالرِّجَالِ فَقَالَ علیه السلام إِنِّی حَکَمْتُ عَلَیْهَا بِحُکْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی خَلَقَ حَوَّاءَ مِنْ ضِلْعِ آدَمَ الْأَیْسَرِ الْأَقْصَی وَ أَضْلَاعُ الرِّجَالِ تَنْقُصُ وَ أَضْلَاعُ النِّسَاءِ تَمَامٌ
📚الفقیه ج4ص239
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
✅ ترجمه روایت قسمت قبل :
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : در حینی که شریح قاضی در مجلس قضاوت بود زنی نزد او آمد و گفت : ای قاضی! بين من و خصم من قضاوت کن! شریح گفت : خصم تو کیست؟! گفت : تو!
شریح گفت : راهش بدهید بیاید و راهش دادند و او وارد شد. شریح به او گفت : ظلامه تو چیست؟ آن زن گفت : من هم آلت مردانه دارم و هم فرج زنانه! شریح گفت : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه در این مورد بر حسب آنچه با آن بول می شود حکم و قضاوت می کند. آن زن گفت : من با هر دو بول می کنم و هر دو هم با هم قطع می شود!
شریح گفت : به اللَّه قسم من چیزی از این عجیبتر نشنیدهام! آن زن گفت : و از این عجیب تر هم هست! شریح گفت : آن چیست؟ زن گفت : شوهرم با من مقاربت کرد و از من بچه به دنیا آورد و من با کنیزم جماع کردم و او از من بچه به دنیا آورد!!! شریح از روی تعجب یکی از دستهایش را بر دست دیگر زد و سپس نزد امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه آمد و گفت : یا امیرالمؤمنین! چیزی بر من وارد شده است که از آن عجیب تر نشنیده ام و سپس قصه آن زن را بیان کرد. امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه در این مورد از آن زن سؤال کرد و آن زن گفت : همینطور است که او گفت !
امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : شوهرت کیست؟ گفت : فلانی! حضرت دنبال آن مرد فرستادند و او را خواستند و به او گفتند : آیا این زن را میشناسی؟ گفت : بله! این زوجه من است! امام از آن مرد در مورد آنچه آن زن گفته بود پرسش کرد؛ آن مرد گفت : همینطور است! امام به آن مرد فرمودند : تو از کسی که سوار بر شیر شده است جری تر هستی که با این اوصاف به (ازدواج) با این زن اقدام نموده ای!
سپس امام فرمودند : ای قنبر! این زن را به همراه زنی داخل اتاق کن و دنده های او را بشمار! شوهرش گفت : یا امیرالمؤمنین! من نه مردی را بر او امين میشمارم و نه به زنی بر او اطمینان می کنم! پس امام فرمودند : دینار اخته را که فردی از صالحان اهل کوفه بود و امام به او اطمینان داشت را بیاورید. امام فرمودند : ای دينار! این زن را داخل اتاق کن و لباسهایش را درآور و به او امر کن که لنگی به خود ببندد و دنده های او را بشمار! دینار این کار را انجام داد و دنده های او هفده عدد بود : ٩ دنده در سمت راست و هشت دنده در سمت چپ!
پس امام علی صلوات الله علیه لباس مردانه و کلاه و نعلین به او پوشاند و ردایی بر دوش او انداخت و او را به مردان ملحق نمود!
شوهرش گفت : یا امیرالمؤمنین! دختر عمویم که از من بچه به دنیا آورده است را به مردان ملحق می کنی؟! امام فرمودند : من به حکم اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بر او حکم نمودم! همانا اللَّه حواء را از آخرین دنده چپ آدم خلقت نمود و در نتیجه دنده های مردان ناقص است و دنده های زنان کامل است!
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
6⃣عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدٌ اَلْكَاتِبُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُعَاوِيَةَ بْنِ مَيْسَرَةَ بْنِ شُرَيْحٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ مُعَاوِيَةَ عَنْ أَبِيهِ مَيْسَرَةَ عَنْ أَبِيهِ شُرَيْحٍ قَالَ مَيْسَرَةُ: تَقَدَّمَتْ إِلَى شُرَيْحٍ اِمْرَأَةٌ فَقَالَتْ إِنِّي جِئْتُكَ مُخَاصِمَةً فَقَالَ لَهَا وَ أَيْنَ خَصْمُكِ فَقَالَتْ أَنْتَ خَصْمِي فَأَخْلَى لَهَا اَلْمَجْلِسَ وَ قَالَ لَهَا تَكَلَّمِي فَقَالَتْ إِنِّي اِمْرَأَةٌ لِي إِحْلِيلٌ وَ لِي فَرْجٌ فَقَالَ قَدْ كَانَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي هَذَا قَضِيَّةٌ وَرَّثَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ اَلْبَوْلُ قَالَتْ إِنَّهُ يَجِيءُ مِنْهُمَا جَمِيعاً فَقَالَ لَهَا مِنْ أَيْنَ سَبَقَ اَلْبَوْلُ قَالَتْ لَيْسَ مِنْهُمَا شَيْءٌ يَسْبِقُ اَلْبَوْلُ يَجِيئَانِ فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ وَ يَنْقَطِعَانِ فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ فَقَالَ لَهَا إِنَّكِ لَتُخْبِرِينَ بِعَجَبٍ فَقَالَتْ أُخْبِرُكَ بِمَا هُوَ أَعْجَبُ مِنْ هَذَا تَزَوَّجَنِي اِبْنُ عَمٍّ لِي وَ أَخْدَمَنِي خَادِماً فَوَطِئْتُهَا فَأَوْلَدْتُهَا وَ إِنَّمَا جِئْتُكَ لِمَا وُلِدَ لِي لِتُفَرِّقَ بَيْنِي وَ بَيْنَ زَوْجِي فَقَامَ مِنْ مَجْلِسِ اَلْقَضَاءِ فَدَخَلَ عَلَى عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَأَخْبَرَهُ بِمَا قَالَتِ اَلْمَرْأَةُ فَأَمَرَ بِهَا فَأُدْخِلَتْ وَ سَأَلَهَا عَمَّا قَالَ اَلْقَاضِي فَقَالَتْ هُوَ اَلَّذِي أَخْبَرَكَ قَالَ فَأُحْضِرَ زَوْجُهَا اِبْنُ عَمِّهَا فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ هَذِهِ اِمْرَأَتُكَ وَ اِبْنَةُ عَمِّكَ قَالَ نَعَمْ قَالَ قَدْ عَلِمْتَ مَا كَانَ قَالَ نَعَمْ قَدْ أَخْدَمْتُهَا خَادِماً فَوَطِئَتْهَا فَأَوْلَدَتْهَا قَالَ ثُمَّ وَطِئْتَهَا بَعْدَ ذَلِكَ قَالَ نَعَمْ قَالَ لَهُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَأَنْتَ أَجْرَأُ مِنْ خَاصِي اَلْأَسَدِ عَلَيَّ بِدِينَارٍ اَلْخَصِيِّ وَ كَانَ مُعَدَّلاً وَ بِمَرْأَتَيْنِ فَأُتِيَ بِهِمْ فَقَالَ لَهُمْ خُذُوا هَذِهِ اَلْمَرْأَةَ إِنْ كَانَتِ اِمْرَأَةً فَأَدْخِلُوهَا بَيْتاً وَ أَلْبِسُوهَا نِقَاباً وَ جَرِّدُوهَا مِنْ ثِيَابِهَا وَ عُدُّوا أَضْلاَعَ جَنْبَيْهَا فَفَعَلُوا ثُمَّ خَرَجُوا إِلَيْهِ فَقَالُوا لَهُ عَدَدُ اَلْجَنْبِ اَلْأَيْمَنِ اِثْنَا عَشَرَ ضِلْعاً وَ اَلْجَنْبِ اَلْأَيْسَرِ أَحَدَ عَشَرَ ضِلْعاً فَقَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَللَّهُ أَكْبَرُ اِئْتُونِي بِالْحَجَّامِ فَأَخَذَ مِنْ شَعْرِهَا وَ أَعْطَاهَا رِدَاءً وَ حِذَاءً وَ أَلْحَقَهَا بِالرِّجَالِ فَقَالَ الزَّوْجُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ اِمْرَأَتِي وَ اِبْنَةُ عَمِّي أَلْحَقْتَهَا بِالرِّجَالِ مِمَّنْ أَخَذْتَ هَذِهِ اَلْقَضِيَّةَ قَالَ إِنِّي وَرِثْتُهَا مِنْ أَبِي آدَمَ وَ أُمِّي حَوَّاءَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلْعِ آدَمَ وَ أَضْلاَعُ اَلرِّجَالِ أَقَلُّ مِنْ أَضْلاَعِ اَلنِّسَاءِ بِضِلْعٍ وَ عِدَّةُ أَضْلاَعِهَا أَضْلاَعُ رَجُلٍ وَ أَمَرَ بِهِمْ فَأُخْرِجُوا.
📚 التهذیب ج9ص355
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
ترجمه حدیث قسمت قبل :
ميسره گوید : زنی نزد شریح آمد و گفت : من به عنوان مخاصم نزد تو آمده ام! شریح گفت : طرف جدال تو کجاست؟ آن زن گفت : تو طرف جدال من هستی! شریح مجلس را برایش خلوت نمود و به او گفت : سخن بگو! آن زن گفت : من زنی هستم که هم آلت مردانه دارم و هم فرج زنانه! شریح گفت : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه در این مورد حکم دارند و بر حسب جایی که از آن بول می آید ارث داده اند. زن گفت : از هر دو بول می آید! شریح به او گفت : از کدامیک بول سبقت می گیرد؟ زن گفت : از هیچکدام بول سبقت نمی گیرد! همزمان می آیند و همزمان قطع می شوند!
شریح به او گفت : تو چیز شگفتی خبر می دهی!
زن گفت : چیز عجیبتر از این به تو خبر می دهم! پسر عمویم مرا به ازدواج درآورد و کنیزی را خادم من کرد. پس من با آن کنیز مقاربت کردم و از او بچه آوردم و همانا من نزد تو آمده ام تا به خاطر این بچه هایی که برای من متولد شده است بین من و شوهرم جدایی بیندازی!
شریح از مجلس قضاوت برخاست و بر امام علی صلوات اللَّه علیه وارد شد و آنچه زن گفته بود را به ایشان خبر داد.
امام دستور دادند زن وارد شود و از او در مورد آنچه قاضی گفته بود پرسش کرد. زن گفت : همان است که خبر داده است!
امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه شوهر این زن که پسر عموی او بود را إحضار کرد و به او فرمود : این زوجه و دختر عموی توست؟ او گفت : بله! فرمود : آیا آنچه اتفاق افتاده است را إطلاع داری؟! گفت : بله! من کنیزی را خدمتکار او کردم و او با کنیز جماع کرد و از کنیز بچه آورد!
امام فرمودند : آیا بعد از این قضیه باز هم با او جماع کردی؟! گفت : بله! امام به او فرمود : تو از أخته کننده شير هم جسورتر هستی!
امام دستور دادند فردی به نام دینار که أخته بود و عدالت او ثابت شده بود و دو زن را بیاورند و آنها را آوردند. امام به آنها فرمود : این زن را اگر زن است بردارید و در اتاقی داخل کنید و نقابی به او بپوشانید و لباسهایش را درآورید و دنده های پهلوهایش را بشمارید. آنها این کار را انجام دادند و سپس بیرون آمدند و به امام گفتند : تعداد دنده های پهلوی راست، ١٢ دنده و پهلوی چپ ١١ دنده می باشد! امام صلوات اللَّه علیه اَللَّهُ أَکْبَر گفتند و فرمودند : یک حجام نزد من بیاورید. پس موی او را کوتاه کرد و یک رداء و نعلین به او داد و او را به مردان ملحق نمود!
پس شوهر او گفت : ای امیرالمؤمنین! زوجه و دختر عموی مرا به مردان ملحق نمودی؟! این حکم و قضاوت را از چه کسی گرفته ای؟! فرمود : من این را از پدرم آدم و مادرم حوّاء که از پهلوی آدم خلقت شده است به ارث برده ام! و دنده های مردان یک دنده کمتر از دنده های زنان است و تعداد دنده های این زن به تعداد دنده های مرد است و امام دستور دادند که آنها را بیرون نمایند!
✅ طبق روایات فوق و غیره، اگر فردی خُنثی باشد و هم آلت مردانه داشته باشد و هم فرج زنانه، برای تعیین جنسیت حقیقی و میراث و سائر احکام او باید توجه شود که از کجا بول می کند. اگر از آلت مردانه بول می کند، مرد است و احکام مرد بر او جاری می شود و اگر از فرج زنانه بول کند، زن است و احکام زنان بر او جاری می شود.
✅ و اگر از هر دو بول خارج می شود، بررسی می شود که هنگام بول کردن از کدامیک زودتر بول خارج می شود و بر حسب آن تعیین جنسیت می شود.
و اگر بول او همزمان از آلت و فرج بیرون می آید، بررسی می شود که از کدامیک با شتاب و جریان سریع بول خارج می شود و بر حسب آن تعیین جنسیت می شود.
✅و اگر خروج همزمان و شتاب و جریان مانند هم داشت، دنده های چپ و راست او شمارش می شود و اگر یک طرف از طرف دیگر، یکی کمتر بود، مرد است و اگر برابر بود زن است و اگر با توجه به اینکه خلق شدن حواء از دنده چپ حضرت آدم علیه السلام دارای روایات معارض می باشد و امکان تقیه در آنها وجود دارد، از این طریق هم ابهامی ایجاد شود و أمر مشتبه گردد، طبق راهکار روائی باقیمانده، برای میراث، نصف میراث زن و نصف میراث مرد به او داده می شود و برای احکامی مانند ازدواج و أمثال آن #احتياط می شود.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
https://t.me/porseshvapasokhe
عمل #روز_سوم_شعبان :
https://t.me/porseshvapasokhe/584
نظرات (0)