#سوال_1602_ آیا صحت ازدواج دوم مرد منوط به اجازه و رضایت زوجه اول است؟
✅ پاسخ : ابتدا به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ أَبِي جَعْفَر فِي رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةً وَ شَرَطَ لَهَا إِنْ هُوَ تَزَوَّجَ عَلَيْهَا امْرَأَةً أَوْ هَجَرَهَا أَوِ اتَّخَذَ عَلَيْهَا سُرِّيَّةً فَهِيَ طَالِقٌ فَقَضَى فِي ذَلِكَ أَنَّ شَرْطَ اللَّهِ قَبْلَ شَرْطِكُمْ فَإِنْ شَاءَ وَفَى لَهَا بالشرط وَ إِنْ شَاءَ أَمْسَكَهَا وَ اتَّخَذَ عَلَيْهَا وَ نَكَحَ عَلَيْهَا
📚تهذيب ج۷ص۳۷۰
امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که زنی را به ازدواج درآورد برای او #شرط کند که اگر با زنی بر سر او ازدواج کرد یا از او دوری گزید یا کنیزی بر سر او اختيار نمود او مطلقه باشد حکم فرمود : شرط اللَّه قبل از شرط شماست، اگر خواست برای او به شرط وفا کند و اگر خواست او را نگه دارد و زن و کنیز بر سر او بگیرد و به ازدواج درآورد!
2⃣عَنْ زُرَارَةَ أَنَّ ضُرَيْساً كَانَتْ تَحْتَهُ بِنْتُ حُمْرَانَ فَجَعَلَ لَهَا أَنْ لَا يَتَزَوَّجَ عَلَيْهَا وَ لَا يَتَسَرَّى أَبَداً فِي حَيَاتِهَا وَ لَا بَعْدَ مَوْتِهَا عَلَى أَنْ جَعَلَتْ لَهُ هِيَ أَنْ لَا تَتَزَوَّجَ بَعْدَهُ أَبَداً وَ جَعَلَا عَلَيْهِمَا مِنَ الْهَدْيِ وَ الْحَجِّ وَ الْبُدْنِ وَ كُلِّ مَالٍ لَهُمَا فِي الْمَسَاكِينِ إِنْ لَمْ يَفِ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا لِصَاحِبِهِ ثُمَّ إِنَّهُ أَتَى أَبَا عَبْدِ اللَّهِ فَذَكَرَ ذَلِكَ لَهُ فَقَالَ إِنَّ لِابْنَةِ حُمْرَانَ لَحَقّاً وَ لَنْ يَحْمِلَنَا ذَلِكَ عَلَى أَنْ لَا نَقُولَ لَكَ الْحَقَّ اذْهَبْ فَتَزَوَّجْ وَ تَسَرَّ فَإِنَّ ذَلِكَ لَيْسَ بِشَيْءٍ وَ لَيْسَ شَيْءٌ عَلَيْكَ وَ لَا عَلَيْهَا وَ لَيْسَ ذَلِكَ الَّذِي صَنَعْتُمَا بِشَيْءٍ فَجَاءَ فَتَسَرَّى وَ وُلِدَ لَهُ بَعْدَ ذَلِكَ أَوْلَادٌ.
📚كافي ج۵ص۴۰۳
زراره گوید : دختر حمران تحت زوجیت ضریس بود. پس برای همسرش قرار داد كه چه در زندگى با او و چه بعد از مرگش با زن ديگرى ازدواج نكند و كنيزى اختيار ننمايد به این شرط که همسرش نیز برای او بر خود قرار دهد که بعد از او با کسی ازدواج نکند و هر دو بر خود قربانی و حج قرار دادند و اینکه همه اموال آنها برای مساکین باشد اگر هر کدام از آنها به شرط خود برای طرف مقابل وفا نکرد.
سپس ضریس نزد امام صادق صلوات اللَّه علیه آمد و این أمر را برای حضرت ذکر کرد.
امام فرمود : همانا برای دختر حمران حقي هست ولی این ما را بر آن نمی دارد که حق را برای تو نگوییم. برو ازدواج کن و کنیز اختیار کن زیرا آن امر چیزی نیست و چیزی بر عهده تو و او نیست و این کاری که شما انجام داده اید اعتباری ندارد!
ضریس آمد و کنیز اختیار نمود و بعد از آن فرزندانی برای او متولد شد!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، مرد برای ازدواج دوم نیازی به اذن زوجه اول ندارد.
✅ البته صحت برخی از ازدواجهای دوم منوط به إذن و رضایت زوجه اول است. مانند :
3⃣عن مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَر قَالَ: لَا تُزَوَّجُ ابْنَةُ الْأَخِ وَ لَا ابْنَةُ الْأُخْتِ عَلَی الْعَمَّةِ وَ لَا عَلَی الْخَالَةِ إِلَّا بِإِذْنِهِمَا وَ تُزَوَّجُ الْعَمَّةُ وَ الْخَالَةُ عَلَی ابْنَةِ الْأَخِ وَ ابْنَةِ الْأُخْتِ بِغَیْرِ إِذْنِهِمَا
📚کافی ج۵ص۴۲۴
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : دختر برادر و دختر خواهر بر سر عمه و خاله به ازدواج درآورده نمی شود مگر با اذن آنها، ولی عمه و خاله بر سر دختر برادر و دختر خواهر به ازدواج درآورده می شود!
4⃣عن أَبِی عُبَیْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاجَعْفَر یَقُولُ لَا تُنْکَحُ الْمَرْأَةُ عَلَی عَمَّتِهَا وَ لَا عَلَی خَالَتِهَا إِلَّا بِإِذْنِ الْعَمَّةِ وَ الْخَالَة
📚کافی ج۵ص۴۲۴
ابوعبیده گوید : شنیدم امام باقر صلوات اللَّه علیه می فرمود : زن بر سر عمه و خاله اش به ازدواج درآورده نمی شود مگر به اذن عمه و خاله!
5⃣عن عَلِیِّ بْنِ جَعْفَر عَنْ أَخِیهِ مُوسَی بْنِ جَعْفَر في حديث قَالَ تُزَوَّجُ الْعَمَّةُ وَ الْخَالَةُ عَلَی ابْنَةِ الْأَخِ وَ ابْنَةِ الْأُخْتِ وَ لَا تُزَوَّجُ بِنْتُ الْأَخِ وَ الْأُخْتِ عَلَی الْعَمَّةِ وَ الْخَالَةِ إِلَّا بِرِضًا مِنْهُمَا فَمَنْ فَعَلَ فَنِکَاحُهُ بَاطِلٌ
📚تهذیب ج۷ص۳۳۳
امام کاظم صلوات اللَّه علیه فرمود : عمه و خاله بر سر دختر برادر و دختر خواهر تزویج می شود ولی دختر برادر و دختر خواهر بر سر عمه و خاله تزویج نمی شود مگر به #اجازه آن دو و اگر کسی اینکار را انجام داد نکاح او #باطل است.
✅ لذا با توجه به روایات فوق و غیره، اگر زنی در زوجیت مردی باشد، آن مرد نمی تواند بدون اجازه و إذن آن زن، دختر برادر و دختر خواهر آن زن را به عنوان همسر تزویج نماید.
✅ به لینک زیر نیر رجوع شود :
https://t.me/porseshvapasokhe/1764
نظرات (0)