Loading...

#سوال_1601_ حکم نماز خواندن بر روی تخت و تشک نرم و قطور و مانند آن که کمی حرکت و انعطاف دارد چیست؟






✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :



1⃣عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه فِی حَدِیثٍ قَالَ: کُرِهَ الصَّلَاةُ فِی السَّبَخَةِ إِلَّا أَنْ یَکُونَ مَکَاناً لَیِّناً تَقَعُ عَلَیْهِ الْجَبْهَةُ مُسْتَوِیَةً.

📚 الکافی ج۳ص۳۸٨

امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمود : نماز خواندن در نمکزار مکروه است، مگر اینکه مکان غير خشنی باشد که پیشانی به صورت راست و درست بر آن قرار گیرد!



2⃣عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الصَّلَاةِ فِی السَّبَخَةِ فَکَرِهَهُ لِأَنَّ الْجَبْهَةَ لَا تَقَعُ مُسْتَوِیَةً عَلَیْهَا فَقُلْنَا فَإِنْ کَانَتْ أَرْضاً مُسْتَوِیَةً فَقَالَ لَا بَأْسَ

📚 علل الشرائع ص۳۲۷

حلبی گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد نماز خواندن در نمکزار سؤال کردم؛ امام آن را مکروه دانست، زیرا پیشانی درست بر آن قرار نمی گیرد. گفتیم : اگر زمین صافی باشد چطور؟ فرمود : اشکالی ندارد!



3⃣عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْحُصَیْنِ بْنِ السَّرِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ الصَّلَاةَ فِی السَّبَخَةِ قَالَ لِأَنَّ الْجَبْهَةَ لَا تَتَمَکَّنُ عَلَیْهَا.

📚 علل الشرائع ص۳۲۶

داوود گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : چرا اللَّه نماز خواندن در نمکزار را حرام نموده است؟ فرمود : زیرا پیشانی در آن قرار نمی گیرد!



4⃣ عَنْ مُعَلَّی بْنِ خُنَیْسٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ السَّبَخَةِ أَ یُصَلِّی الرَّجُلُ فِیهَا فَقَالَ إِنَّمَا تُکْرَهُ الصَّلَاةُ فِیهَا مِنْ أَجْلِ أَنَّهَا فَتْکٌ وَ لَا یَتَمَکَنُ الرَّجُلُ یَضَعُ وَجْهَهُ کَمَا یُرِیدُ قُلْتُ أَ رَأَیْتَ إِنْ هُوَ وَضَعَ وَجْهَهُ مُتَمَکِّناً فَقَالَ حَسَنٌ.

📚 المحاسن ص۳۶۵

معلی گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد نمکزار سؤال کردم که آیا فرد در آن نماز بخواند؟ امام فرمودند : همانا نماز خواندن در آن مکروه است زیرا حالت پنبه ای دارد و از هم گسسته است و برای فرد امکان اینکه پیشانی خود را هر طور می خواهد بگذارد نیست. گفتم : به من خبر دهيد اگر پیشانی خود را متمکن و قرار گرفته بگذارد چطور؟ فرمود : خوب است!



5⃣عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ اَلرَّجُلِ هَلْ يَصْلُحُ لَهُ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَى اَلرَّفِّ اَلْمُعَلَّقِ بَيْنَ نَخْلَتَيْنِ قَالَ إِنْ كَانَ مُسْتَوِياً يَقْدِرُ عَلَى اَلصَّلاَةِ عَلَيْهِ فَلاَ بَأْسَ

📚 التهذیب ج2ص374

علي بن جعفر گوید : از امام کاظم صلوات اللَّه علیه سؤال کردم که آیا برای شخص صلاح است که بر رفّ و طاقچه معلق و آویزان بين دو درخت خرما نماز بخواند؟ فرمود : اگر صاف باشد و قادر بر نماز بر آن باشد اشکالی ندارد!



6⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِیمَ الْحُصَیْنِیِّ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ یُصَلِّی عَلَی السَّرِیرِ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَی الْأَرْضِ فَکَتَبَ لَا بَأْسَ صَلِّ فِیهِ.

📚 التهذیب ج۲ص۳۱۰

حصینی گوید : از امام در مورد شخصی که بر روی تخت نماز می خواند در حالیکه بر زمین هم دسترسی و امکان دارد سؤال کردم؛ امام در جواب نوشتند : اشکالی ندارد! بر آن نماز بخوان!




✅ با توجه به روایات فوق و غیره، نماز خواندن در مکانی که محل سجده به گونه ای است که پیشانی ثبوت و قرار و آرام ندارد و فرد بر انجام صحیح أفعال نماز قادر نیست مورد نهی است و مکان باید طوری باشد که فرد بر انجام افعال نماز قادر باشد و پیشانی قرار و آرام داشته باشد و اگر شروط لازم را دارا باشد، نماز خواندن در آن مکان بدون اشکال است، هر چند رفه معلق يا روی سرير و تخت باشد.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر



https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹