Loading...

#سوال_1568_ آیا استفاده از تعویذ هایی که در آن أشکال و خطوط نامفهوم وجود دارد صحیح است؟




✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنِ ابْنِ عُلْوَانَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِیهِ علیهما السلام: أَنَّ عَلِیّاً صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ سُئِلَ عَنِ التَّعْوِیذِ یُعَلَّقُ عَلَی الصِّبْیَانِ فَقَالَ عَلِّقُوا مَا شِئْتُمْ إِذَا کَانَ
فِیهِ ذِکْرُ اللَّهِ

📚 قرب الإسناد ص ۷۰ و ۷۱.

امام صادق صلوات اللَّه علیه از پدرش روایت نموده است که از امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه در مورد تعویذ که بر کودکان آویزان می شود سؤال شد؛ امام فرمودند : هر چه خواستید به گردن آنها بیندازید، در صورتی که در آن #ذکر_إلهی باشد!



2⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّه قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رُقْیَةِ الْعَقْرَبِ وَ الْحَیَّةِ وَ النُّشْرَةِ وَ رُقْیَةِ الْمَجْنُونِ وَ الْمَسْحُورِ الَّذِی یُعَذَّبُ فَقَالَ یَا ابْنَ سِنَانٍ لَا بَأْسَ بِالرُّقْیَةِ وَ الْعُوذَةِ وَ النُّشْرَةِ إِذَا کَانَتْ مِنَ الْقُرْآنِ... إلی أَنْ قَالَ... سَلُونَا نُعَلِّمْکُمْ وَ نُوقِفْکُمْ عَلَی قَوَارِعِ الْقُرْآنِ لِکُلِّ دَاءٍ.

📚 طبّ الأئمّة (علیهم السلام) ص۴۸.

عبدالله بن سنان گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد تعویذ عقرب و مار و افسون معالجه بیمار و چشم زخم خورده و تعویذ مجنون و سحر زده ای که عذاب می شود سؤال کردم؛ امام فرمودند : ای فرزند سنان! حرز و تعویذ و دعای معالجه بيمار و غیره در صورتی که از #قرآن باشد اشکالی ندارد! تا آنجا که فرمود : از ما سؤال کنید تا به شما تعلیم دهیم و شما را از قوارع قرآن برای هر دردی آگاه کنیم!



3⃣عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَا بَأْسَ بِالرُّقَی مِنَ الْعَیْنِ وَ الْحُمَّی وَ الضِّرْسِ وَ کُلِّ ذَاتِ هَامَّةٍ لَهَا حُمَةٌ إِذَا عَلِمَ الرَّجُلُ مَا یَقُولُ لَا یُدْخِلْ فِی رُقْیَتِهِ وَ عُوذَتِهِ شَیْئاً لَا یَعْرِفُهُ.

📚 طبّ الأئمّة (علیهم السلام) ص۴۸

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : تعویذ و حرز برای چشم زخم و تب و دندان درد و برای (حفظ از) هر جانور زهر داری که دارای نیش است بدون إشكال است، به شرطی که فرد بداند چه می گوید و در تعویذ و حرز خود چیزی را که نمی شناسد داخل نکند!



4⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ أَ نَتَعَوَّذُ بِشَیْءٍ مِنْ هَذِهِ الرُّقَی قَالَ [لَا] إِلَّا مِنَ الْقُرْآنِ إِنَّ عَلِیّاً کَانَ یَقُولُ إِنَّ کَثِیراً مِنَ الرُّقَی وَ التَّمَائِمِ مِنَ الْإِشْرَاکِ.

📚 طب الأئمة (علیهم السلام) ص۴۸

محمد بن مسلم گوید : از امام باقر صلوات اللَّه علیه سؤال کردم : آیا ما با چیزی از این حرزها خود را تعویذ کنیم؟ امام فرمودند : [خیر]، مگر از #قرآن! همانا امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه می فرمود : قطعاً بسیاری از حرزها و طلسم ها #شرک است!



5⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَرِیضِ یُکْوَی أَوْ یَسْتَرْقِی قَالَ لَا بَأْسَ إِذَا اسْتَرْقَی بِمَا یَعْرِفُهُ.

📚 قرب الإسناد ص۹۷.

علي بن جعفر گوید : از موسی بن جعفر صلوات اللَّه علیه در مورد بیماری که داغ گذاشته می شود یا حرز و تعویذ می کند سؤال کردم؛ امام فرمودند : در صورتی که با چیزی که آن را می شناسد تعویذ کند اشکالی ندارد!



✅ با توجه به روایات فوق و غیره، می توانیم برای امور مختلفی مثل دفع چشم زخم و دفع سحر و برای نجات از بیماری ها و بلاها و امان ماندن از گزندگان و غیره، حرز و تعویذهایی به صورت خواندنی یا به صورت آویزان نمودن در گردن یا همراه داشتن آن تهیه و استفاده کنیم. ولی لازم است که این حرزها و تعویذها از آیات و سوره های قرآن و أدعیه و حرزهای وارده در روایات معتبر و مشتمل بر ذکر إلهی باشد و چیزهای ناشناخته و نامفهوم در آن داخل نباشد.
لذا حرزهایی که أشكال و خطوط و حروف و کلمات و جملات نامفهوم دارند از نظر روایات فوق مردود و غیر قابل استعمال هستند و لازم است برای تهیه حرز صرفاً از آیات قرآن و أدعیه وارده در روایات معتبر که دارای شرایط فوق هستند استفاده کنیم.

✅ یکی از حرزهایی که امروزه بسیار شهرت پیدا نموده است و حتی برای برخی وسیله کسب درآمد شده است ولی با معیار روایات فوق غير قابل عمل می باشد، حرز منسوب به امام جواد علیه السلام است که علاوه بر برخی اشکالات متنی و سندی، مشتمل بر خطوط و أشکال نامفهوم است و سزاوار است به جای آن از حرزهای معتبر مانند حرز امام رضا صلوات اللَّه علیه استفاده کنیم.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe

بسم الله الرحمن الرحیم

#تعویذ_امام_رضا علیه السلام
#حرز

https://t.me/porseshvapasokhe/505
پیشگیری و ابطال سِحر :

https://t.me/porseshvapasokhe/1018
مذمت شدید مراجعه به طلسم نویس و کاهن و منجم و ساحر :

https://t.me/porseshvapasokhe/100
نگین هایی سفارش شده در بعضی روایات :

#چشم_زخم

https://t.me/porseshvapasokhe/950

#فضیلت_سوره_نور


بِالْإِسْنَادِ عَنِ ابْنِ الْبَطَائِنِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْمُؤْمِنِ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: حَصِّنُوا أَمْوَالَکُمْ وَ فُرُوجَکُمْ بِتِلَاوَةِ سُورَةِ النُّورِ وَ حَصِّنُوا بِهَا نِسَاءَکُمْ فَإِنَّ مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَتَهَا فِی کُلِّ یَوْمٍ أَوْ فِی لَیْلَةٍ لَمْ یَزْنِ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ أَبَداً حَتَّی یَمُوتَ فَإِذَا هُوَ مَاتَ شَیَّعَهُ إِلَی قَبْرِهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ کُلُّهُمْ یَدْعُونَ وَ یَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَهُ حَتَّی یُدْخَلَ فِی قَبْرِهِ

📚 ثواب الأعمال ص ۹۸

امام صادق علیه‌السلام فرمود:
در حصن و حفظ قرار بدهید اموال و فَرج هایتان را با تلاوت سوره نور
و زن هایتان را با آن حفظ کنید.
قطعا کسی که بر قرائت سوره نور در هر روز یا هر شب مداومت کند ، هیچ یک از اهل بیتش ، ابدا زنا نکند تا اینکه بمیرد
پس زمانی که بمیرد ، هفتاد هزار ملک او را تا قبرش تشییع کنند و هر کدام از آنها برایش دعا می کنند و از الله برایش استغفار می کنند تا اینکه داخل قبرش گذاشته شود .



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

https://t.me/porseshvapasokhe

دستوری برای رفع چشم زخم :

https://t.me/porseshvapasokhe/60
راه های برای جلوگیری از چشم زخم :

https://t.me/porseshvapasokhe/2247
#دود_کندر

از امام صادق علیه السلام :
اما #کندر برگزیده انبیای قبل از من است و مریم علیها السلام از آن کمک می گرفت و هیچ دودی سریعتر از دود آن به آسمان بالا نمی رود و آن دور کننده شیاطین و دفع کننده عاهات و بیماری هاست پس آن را از دست ندهید .

📚 کتاب مکارم الأخلاق

https://t.me/porseshvapasokhe/417

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹