Loading...

#سوال_1560_ آیا هدیهٔ فرد یهودی يا مسيحي يا عمري يا کافر را می توان قبول نمود؟




✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :

1⃣عن أَبِی عبداللَّه قال قال رَسُولُ اللَّهِ مِنْ تَکْرِمَةِ الرَّجُلِ لِأَخِیهِ أَنْ یَقْبَلَ تُحْفَتَهُ و أَنْ یُتْحِفَهُ بِمَا عِنْدَهُ

📚کافی ج6ص275

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : از موارد اکرام شخص نسبت‌ به‌ برادرش این است که هدیه او را قبول کند و با آنچه نزدش هست به او هدیه دهد!


2⃣عن خَیْرَانَ الْخَادِم قال: وَجَّهْتُ إِلَی سَیِّدِی ثَمَانِیَةَ دَرَاهِمَ أُهْدِیَتْ إِلَیَّ مِنْ طَرَسُوسَ دَرَاهِمَ منهِمْ وَ کَرِهْتُ أَنَّ أَرُدَّهَا عَلَی صَاحِبِهَا أَوْ أُحْدِثَ فِیهَا حَدَثاً دُونَ أَمْرِکَ فَهَلْ تَأْمُرُنِی فِی قَبُولِ مِثْلِهَا أَمْ لَا لِأَعْرِفَهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ أَنْتَهِیَ إِلَی أَمْرِکَ فَکَتَبَ وَ قَرَأْتُهُ اقْبَلْ مِنْهُمْ إِذَا أُهْدِیَ إِلَیْکَ دَرَاهِمُ أَوْ غَیْرُهَا فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ لَمْ یَرُدَّ هَدِیَّةً عَلَی یَهُودِیٍّ و لَا نَصْرَانِیٍّ

📚رجال الکشّیّ ج۲ص۸۶۸

خيران خادم (که غلام آزاد شده امام رضا و از اصحاب امام جواد و امام هادی صلوات اللَّه علیهم بود) گوید : هشت درهم که از طرطوس به من هدیه شده بود را به نزد آقای خود فرستادم (و نوشتم) کراهت داشتم که آن را به صاحب آن برگشت بدهم یا بدون دستور شما در مورد آن کاری انجام دهم. پس آیا در قبول مانند این هدیه ها به من دستور می دهید یا خیر؟ تا اینکه آن را بدانم. إن شاءاللَّه. و من به دستور شما منتهی گردم.
امام در جواب نوشتند و من هم آن را خواندم : وقتی درهم یا غیر آن به تو هدیه می شود، از آنها قبول کن، زیرا رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله هیچ هدیه ای را نه بر یهودی و نه بر مسیحی برنگرداند!


3⃣عَنْ عَلِیٍّ قال: أَهْدَی کِسْرَی لِلنَّبِیِّ فَقَبِلَ مِنْهُ و أَهْدَی قَیْصَرُ لِلنَّبِیِّ فَقَبِلَ مِنْهُ و أَهْدَتْ لَهُ الْمُلُوکُ فَقَبِلَ مِنْهُم

📚فقیه ج۳ص۳۰۰

امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : پادشاه ایران به رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله هدیه داد و حضرت قبول فرمود و پادشاه روم هم به ایشان هدیه داد و حضرت قبول فرمود و پادشاهان به ایشان هدیه دادند و حضرت قبول فرمودند!


4⃣عن إِبْرَاهِیم الْکَرْخی قال: سَأَلْتُ أَباعبداللَّه عَنِ الرَّجُلِ تَکُونُ لَهُ الضَّیْعَةُ الْکَبِیرَةُ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْمِهْرَجَانِ أَوِ النَّوْرُوزِ أَهْدَوْا إِلَیْهِ الشَّیْءَ لَیْسَ هُوَ عَلَیْهِمْ یَتَقَرَّبُونَ بِذَلِکَ إِلَیْهِ فَقَالَ أَ لَیْسَ هُمْ مُصَلِّینَ قُلْتُ بَلَی قَالَ فَلْیَقْبَلْ هَدِیَّتَهُمْ وَ لْیُکَافِهِمْ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لَوْ أُهْدِیَ إِلَیَّ کُرَاعٌ لَقَبِلْتُهُ و کَانَ ذَلِکَ مِنَ الدِّینِ و لَوْ أَنَّ کَافِراً أَوْ مُنَافِقاً أَهْدَی إِلَیَّ وَسْقاً ما قَبِلْتُ و کَانَ ذَلِکَ مِنَ الدِّینِ أَبَی اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لِی زَبْدَ الْمُشْرِکِینَ و الْمُنَافِقِینَ و طَعَامَهُمْ

📚کافی ج۵ص۱۴۱

ابراهیم کرخی گوید :از امام صادق علیه السلام پرسیدم :شخصی صاحب باغ و مزرعه بزرگی است پس وقتی روز مهرگان یا نوروز می شود، (کارگران) چیزی به او هدیه می‌دهند، که البته این کار بر آنها لازم نیست اما به این وسیله به صاحب مزرعه تقرب می جویند (آیا می توان هدیه آنها را قبول کرد؟) امام فرمود :آیا آنها نمازگزار نیستند؟ گفتم :چرا، فرمود :هدیه آنها را قبول کند و نیز هدیه آنها را مکافات نماید (عوضش را به آنها بدهد). همانا رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود :اگر یک پاچه گوسفند به من هدیه داده شود، آن را می پذیرم و این نشانه دین و از دین است، اما اگر یک #کافر یا یک #منافق یک وسق (یعنی شصت صاع) به من هدیه دهد، آن را نمی پذیرم و این هم نشانه دین و از دین است. خداوند عطا و پیشکشی مشرکین و منافقین و غذای آنها را بر من ابا نموده است.


5⃣عَنْ عَلِيٍّ : أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ نَهَى عَنْ زَبْدِ الْمُشْرِكِينَ يُرِيدُ هَدَايَا أَهْلِ الْحَرْب

📚جعفريات ص ۸۲

امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله از عطيه مشرکین نهی کرد، منظورشان هدیه های أهل حرب (کفار حربي) بود!


6⃣عن یحیی بن أبی العلاء عن أَبِی عبداللَّه عَنْ أَبِیهِ أَنَّ الْحَسَنَ و الْحُسَیْن کَانَا یَقْبَلَانِ جَوَائِزَ مُعَاوِیَة

📚 تهذیب ج۶ص۳۳۷

امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : همان امام حسن و امام حسین صلوات اللَّه علیهما هدایای معاویه را قبول می کردند!


✅ با توجه به روایات فوق و غیره، هدیه برادر مسلمان و أهل نماز را باید قبول نمود و هر چند در برخی روایات از قبول هدیه کافر و منافق و مشرک نهی شده است، ولی رخصت قبول هدیهٔ یهودی و مسیحی و سلاطین و عُمّال آنها و عُمَري نیز رسیده است.


https://t.me/porseshvapasokhe

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹