#سوال_1519_ إستعاذه در قرائت نماز چیست و چگونه است؟
✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ الْعَسْکَرِیُّ فِی تَفْسِیرِهِ قال:و الاستعاذة هی ما قد أمر الله به عباده عند قراءتهم القرآن فقال فإذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم
📚تفسیر الامام العسکریّ (علیه السلام)
امام حسن عسکری صلوات اللَّه علیه فرمود : إستعاذه همان است که اللَّه بندگان خود را هنگام قرائت قرآن به آن امر نموده است و (در سوره نحل آیه 98)فرمود : «و هنگامی که قرائت قرآن نمودی، پس از شیطان رجیم به اللَّه پناه ببر!
2⃣عن سماعة عن أبي عبدالله : في قول الله تعالى فإذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشيطان الرجيم قلت كيف أقول قال تقول أستعيذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم و قال إن الرجيم أخبث الشياطين
📚تفسير العيّاشيّ ج۲ص۲۷۰
سماعه گوید : در مورد گفتار إلهی (در سوره نحل آیه 98) که می فرماید : «پس هنگامی که قرآن قرائت میکنی از شیطان رجیم به اللَّه پناه ببر»، به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : چگونه بگویم؟ فرمود : می گویی :
أَسْتَعِيذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
و فرمود : «رجیم» خبیث ترین شیاطین است!
3⃣عن الحلبي عن أَبي عبداللَّه قال: سَأَلْتُهُ عَنِ التَّعَوُّذِ مِنَ الشَّيْطَانِ عِنْدَ كُلِّ سُورَةٍ نَفْتَحُهَا قَالَ نَعَمْ فَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ و ذَكَرَ أَنَّ الرَّجِيمَ أَخْبَثُ الشَّيَاطِين
📚تفسير العيّاشي ج۲ص۲۷۰
حلبی گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد استعاذه در هر سوره ای که آن را آغاز می کنیم سؤال کردم؛ فرمود : بله! از شیطان رجیم به اللَّه پناه ببر و حضرت ذکر کردند که رجیم خبیث ترین شیاطین است!
4⃣عن الحلبِی عن أَبی عبداللَّه و ذَکَرَ دُعَاءَ التَّوَجُّهِ بَعْدَ تَکْبِیرَةِ الْإِحْرَامِ ثُمَّ قال ثُمَّ تَعَوَّذْ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ ثُمَّ اقْرَأْ فَاتِحَةَ الْکِتَاب
📚کافی ج۳ص۳۱۰
امام صادق صلوات اللَّه علیه در حدیثی دعای توجه را بعد از تکبیرة الاحرام ذکر کردند و سپس فرمود : سپس از شیطان رجیم پناه ببر و سپس سوره حمد را قرائت کن!
5⃣عن صفوان قال: صلیت خلف أبی عبدالله أیاما... فإذا کانت صلاة لا یجهر فیها بالقراءة جهر ببسم الله الرحمن الرحیم و أخفی ما سوی ذلک
📚تهذیب ج۲ص۶۸
صفوان گوید : چند روز پست سر امام صادق صلوات اللَّه علیه نماز خواندم و هنگامی که نمازی بود که قرائت آن جهریه نبود، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» را به صورت جهر می گفت و غیر آن را به صورت إخفات!
6⃣عن حنان بن سدیر قال: صَلَّیْتُ خَلْفَ أَبِی عَبْداللَّه الْمَغْرِبَ فَتَعَوَّذَ بِإِجْهَارِ أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ و أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ یَحْضُرُون
📚قرب الإسناد ۵۸
حنان گوید : پست سر امام صادق صلوات اللَّه علیه نماز مغرب خواندم. پس حضرت به صورت جهر و بلند، به این صورت استعاذه را گفتند :
أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ یَحْضُرُونِ
6⃣عن فُرَاتِ بْنِ أَحْنَفَ عن أَبِی جَعْفَر قال سَمِعْتُهُ یَقُولُ فِی حَدِیثٍ و إِذَا قَرَأْتَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ فَلَا تُبَالِی أَنْ لَا تَسْتَعِیذَ
📚کافی ج۳ص۳۱۳
فرات در حدیثی گوید : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : در صورتی که بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم را قرائت کنی، باکی نیست که إستعاذه را نگویی!
6⃣عن أَبِي أَحْمَدَ هَانِي بن مُحَمَّدِ بْنِ مَحْمُودٍ الْعَبْدِي عَنْ أَبِيهِ رَفَعَهُ إِلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ: فِي احْتِجَاجِهِ مَعَ الرَّشِيدِ إِلَى أَنْ قَالَ فَقُلْتُ تَأْذَنُ لِي فِي الْجَوَابِ قَالَ هَاتِ فَقُلْتُ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ الْآيَة
📚عيون أخبارالرضا ج۱ص۸۴
در حدیثی طولانی ابواحمد در مورد احتجاج امام کاظم صلوات اللَّه علیه با رشید روایت نموده است که امام می فرماید : من گفتم : مرا در دادن پاسخ اجازه می دهی؟! رشید گفت : بیاور! پس من گفتم : أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ تا آخر آیه...
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، إستعاذه از اوامر إلهی در هنگام قرائت قرآن به سبکهای مختلفی که در روایات فوق وارد شده است می باشد و قبل از قرائت سوره حمد در نماز نیز می باشد و طبق روایت 5⃣ و 6⃣، در نمازهای جهریه به صورت جهر و بلند و در نمازهای إخفاتیه به صورت إخفات و آهسته گفته می شود، هر چند با وجود گفتن بسم الله الرحمن الرحیم، باکی به ترک استعاذه نیست.
https://t.me/porseshvapasokhe
نظرات (0)